Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams

in Trams en smalspoor

Gestart door GerardvV, 19 maart 2012 00:17

Vorige topic - Volgende topic

GerardvV

Nu we het toch over messing hebben... Witmetaal is wel erg makkelijk en dus maar begonnen met een messing kit. Gelukkig kwam Philotrain toen uit met een kit van een buitenlijner, de favoriete tram van mij.
De kit is volgens gebruiksaanwijzing gebouwd en natuurlijk gesoldeerd, gewoon met de bout.
Gelukkig zijn (waren) er aan Philotrainmodellen genoeg verbeteringen mogelijk. Zo zijn de draaistellen, die er wel erg vlak uitzagen, opgewerkt, knipperlichten aangebracht en natuurlijk de lijnfilmkast van bestemming en glas voorzien. De deuren zijn aan één kant geopend weergegeven zoals er op de lijn mee werd gereden, dus bestuurdersbalkondeur half open gevouwen, middeninstap open en achterdeur open. Ook op de balkons moest daardoor e.e.a. worden weergegeven.



Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Afgelopen

Deze foto's zorgden ervoor dat mijn moeder met een mooi verhaal kwam.  :-*  Als kind koppelde ze samen met een vriendin de aanhanger los van de motorwagen bij het eindpunt van de tram op station Laan van Nieuw Oost Einde in Voorburg / Den Haag. Natuurlijk als de bestuurder en de conducteur aan de koffie zaten.  :-\  Bij vertrek reed dan de motorwagen met bestuurder weg en bleef de aanhanger met conducteur staan, die moest dan weer terug om de aanhanger op te halen. ;D  Mijn moeder en haar vriendin lagen achter de struiken in een deuk en nu weet ik ook van wie ik het heb, dat kattekwaad uithalen in mijn jeugd.  ::)

Bello

Gerard

Wat ontzettend mooi en sfeervol, heb je nog meer foto's?

Bert

Floris Dilz

erg leuk ding zo met die open deuren. Zo'n detail geeft zoveel meer leven en geloofwaardigheid aan zo'n bakkie!

De Burgemeester van Hespedam

Prachtige tram, zeer realistisch, ondeugende moeder, maar wel leuk! ;D

Niek

GerardvV

Twee plaatjes van de HTM buitenlijner 53 tijdens de bouw, de open en dichte zijde;





Bestuurderskant;



En nog een paar statieplaatjes;
Deuren open;


Deuren dicht;


Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

#36
Wanneer er een buitenlijnmotorwagen is moet natuurlijk ook een salonwagen komen. Zogezegd zogedaan. Philo kit salonwagen gekocht en hetzelfde opgebouwd als de motorwagen, dus open en gesloten zijde. En natuurlijk her en der wat verbeterd.









En het spulletje bij elkaar op het straatdiorama in aanbouw;
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

eric den boer

hier mag je mij nou midden in de nacht voor wakker maken....ijsselijk gaaf zeg (y) (y) (y) (y) (y) (y)



eric

Afgelopen

Mijn hele jeugd komt hier weer voorbij, trams van de HTM waarmee ik naar school ging en de bekende Haagse huizenblokken waar ik later als taxi chauffeur nogal eens langs reed. Je zou bijna terug naar Den Haag gaan, maar ja, van die mooie trams hebben ze er niet meer. Echt prachtig, ik zit met kippenvel naar je foto's te kijken.

Sven

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

GerardvV

Mag ik u allen hartelijk danken?.......hartelijk dank. ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

Nadat het bouwen in messing met de buitenlijner en salonwagen mij best bevallen was moesten er natuurlijk ook stadswagens komen, uiteraard HTM.
Ook hier maar met de vroege HTM wagens begonnen, er moest ook een compleet stelletje komen dus motorwagen en achterwagen.
Het bouwen zelf en de aanvullingen/verbeteringen op de messingkits was mij nu wel bekend en de uitdaging zou dus in het afwerken/schilderen moeten gaan zitten.
Hiervoor gespaard voor een Philo HTM 250er en na bestudering van documentatie gekozen voor het nummer 267 in de afleveringstoestand. Hier was wat betreft het schilderen en belijning het meeste werk aan dus de meeste uitdaging.
Van de bouw heb ik maar weinig foto's en dan ook nog maar een paar verkleurde negatieven uit 1984.
840311 152-08a by G. van Vliet, on Flickr

840311 152-09a by G. van Vliet, on Flickr

Ook hier weer gekozen voor het 'open deur' principe dus in de rijrichting de trottoirzijde met open deuren rijden als dat mogelijk was. Net als bij de buitenlijner moet er dus aan de deuren gevouwen worden en de valhekjes voor de open deuren geplaatst worden. Je kan dan ook de stangen op de balkons plaatsen
Achter de ruiten dienden de ruitbeveiliging (messing staafjes) geplaatst te worden en dit zo aangebracht dat hiervoor de ruiten uit doorzichtig styreen konden worden geplaatst. Deze messingstangen ook voor de binnenruiten geplaatst.


Na het spuiten, eerst geel, is de teaklaag nagebootst door eerst verdund bruin over het geel te smeren zodat een vlekkerig gevlamde laag ontstond. Hierover is gewone beits in teakkleur gekwast om de glanzende geverniste laag na te bootsen. Ook de binnenzijde is op deze manier teak gekleurd.   
dig by G. van Vliet, on Flickr

De jugendstil belijning was toendertijd (en wellicht nu nog) te hoog gegrepen dus heb ik deze met een trekpen vereenvoudigd nagebootst met rode inkt. De rode nummers zijn de standaard HTM nummers zoals ze destijds bij Schoenmaker (tegen betaling) te krijgen waren en deze heb ik met de trekpen stip voor stip ingekleurd, wat uiteindelijk niet eens zo'n erg karwei was. De klapborden en routeplanken met de hand beschreven.
dig HTM 26 by G. van Vliet, on Flickr

Van messingdraad een wisselijzer gebogen.
050400 115-37a by G. van Vliet, on Flickr

Tot slot nog een keer de 267 met het volgende projectje.
050400 115-31b by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

De Burgemeester van Hespedam

Hallo GerardvV !!

Das genieten, erg mooi gemaakt!
Ook de huisjes zijn om van te smullen!

Niek

ronald1956


RobK

Top! Zeer sfeervol, de foto's zijn gewoon rechttoe, rechtaan, en toch moet ik telkens kijken of het 'echt' is of model. De trams en de achtergrond kloppen perfect en geven echt het Haagse beeld van vroegâh.

En het rijden met open deuren is echt een eye-opener; dat maakt de modellen extra overtuigend, vind ik. Zo'n foto van het Buitenlijner-middenbalkon met de deuren open is nauwelijks van echt te onderscheiden.  Is het geen bezwaar voor je dat het daardoor in de (model-)praktijk éénrichtingwagens worden, Gerard?

Ik blijf dit draadje zeker volgen (tramliefhebbers hebben toch al de neiging om een draadje te volgen, maar dat terzijde).
Spoor Nul Weekeinde * Trams in spoor nul * Trammodelbouwblog * Webman Tramweg-Stichting