Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams

in Trams en smalspoor

Gestart door GerardvV, 19 maart 2012 00:17

Vorige topic - Volgende topic

Paul Roos

Ziet er goed uit.

Mooie sleepbeugel ook.

Groet,
Paul.

ronald1956

Kijk Paul , in 2012 hadden we het hier al over je  ;D

Citaat van: Sobat Kras op 27 maart 2012 09:51
Trouwens is Harry met een zekere Paul ??  [achternaam even kwijt] al geruime tijd bezig om de PCC serie te bouwen op basis van een traditionele gietkap met messing deuren en een kaffa-aandrijving.

Citaat van: ronald1956 op 27 maart 2012 12:32
Paul Roos.

Paul Roos


ronald1956


GerardvV

Citaat van: RobK op 27 januari 2015 17:54
Is het geen bezwaar voor je dat het daardoor in de (model-)praktijk éénrichtingwagens worden, Gerard?
Nee, als er maar genoeg linker- en rechterbogen in je baan zitten. Net als bij loks met vaste samenstelling rijtuigen, staat ook altijd dezelfde stuurstand voor.

@Paul;
Sleepbeugel is geloof ik een standaard Philotrain product (geweest).

Blij dat ik iedereen hier blij me maak. ;D
Nu weer plaatjes van de volgende opzoeken...
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

Bij een 250er hoort natuurlijk ook een open bijwagen.
Gelukkig maakte Philotrain ook een kit van de serie 550.
Opbouw en solderen ging eigenlijk hetzelfde als de 250 met uitzondering van de wielstellen waarvan de wielen van de assen moesten worden getrokken om de assen op de lagers te krijgen.

841229 159-22a by G. van Vliet, on Flickr

850500 162-20a by G. van Vliet, on Flickr

Gespoten en lijnen getrokken zoals ook bij de 267 is gedaan.

De 553 achter de 267
dig HTM 553 by G. van Vliet, on Flickr

De instapzijde van de 553
dig HTM 553 by G. van Vliet, on Flickr

De niet-instapzijde van de 553
dig HTM 553 by G. van Vliet, on Flickr

De bankjes wat dichterbij
dig HTM 553 by G. van Vliet, on Flickr

Ook hier was de volledige jugendstilbelijning helaas wat te veel gevraagd. Toch is dit wagentje een van de leukste kitjes die ik gebouwd heb en zeker de favoriet van van mijn vrouw.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

ronald1956

Mooi aanhang wagentje hoor .

En wat dat laatste betreft : dat is toch ook heel belangrijk . :D

GerardvV

Precies vier jaar geleden kwam het kitje van een HTM 1300 van Wekra bij mij binnen.
Na de bouw van het mat'36 is dit een leuk tussendoortje.
Omdat domweg het kitje in elkaar zetten toch niet gaat bevredigen ben ik maar eens gaan kijken of her en der nog wat aanvullingen kunnen worden aangebracht.
1300 Wekra binnen by G. van Vliet, on Flickr

Begonnen is met het schuren van de kap. Dat is bij een geprint model toch wel een dingetje.
De printsporen blijven licht zichtbaar en hopelijk zijn deze na het aflakken niet al te zichtbaar.
Het interieur van de PCC is rudimentair aangegeven en de vloer ligt in verband met de aandrijving wat aan de hoge kant.
Om het interieur aan de binnenzijde wat diepte te geven heb ik alle stastangen aangebracht naast de stoelen.
Toen de stastangen er in zaten zijn ook meteen maar de scheidingswandjes met de apparatenkasten bij de deuren aangebracht en ook de glazen tochtwanden geplaatst.
Tevens is  grofweg de stempelautomaat aangegeven.
Wanneer straks de interieurverlichting is aangebracht is dit hopelijk wat beter zichtbaar.
IMGP7175a by G. van Vliet, on Flickr

De hele handel en het chassis is eerst zwart gespoten en de tredebakken zijn daarna grijs gemaakt. Op de hoeken van de treden zijn de alustrips aangegeven met aluverf.
Om het motortje mogelijk een beetje uitloop te geven is van messing een vliegwieltje gedraaid.
Aan één zijde van het motortje is daar voldoende ruimte voor. Het vliegwieltje is op de motoras geperst.
IMGP7180a by G. van Vliet, on Flickr

Bij de voorste wielen van het voorste draaistel zijn de rubber spatlappen geïmiteerd met behulp van dun styreenplaat en hiervoor is een ophanging aan het draaistel gemaakt.
De draaistellen zijn grijs geschilderd en de rubberflappen zwart.
Later als de tram compleet is wordt er nog vervuiling aangebracht.
IMGP7184a by G. van Vliet, on Flickr

Het chassis en interieur is nu, op de elektronica na, klaar.
De lichtstrip is alvast op maat gemaakt en wanneer de decoder en aanvullend besteld materiaal binnen is kan de bedrading en de led's voor kop- en sluitlampen worden aangebracht.
In het chassis is hier voldoende ruimte voor vrij gelaten.
IMGP7186a by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

De laatste dagen doorgegaan met het bekabelen van de tram. Er is een Lokpilot micro aangeschaft en ingebouwd onder het interieur, daar is plaats zat.
De led voor de koplamp is aangebracht, de achterlichten zitten er op en er is een lichtstrip voor de  binnenverlichting is aangebracht.
Met een restje lichtstrip uitde rommeldoos is ook de deurverlichting, die in de echte PCC aangaat wanneer de voordeuren worden geopend, aangebracht.
Alles gemapt zodat de deurlampen, wanneer de binnenverlichting brand, aangaan als de PCC stopt.
De lichtstrip is aangebracht tussen de stastangen.
Bij de trappen bij de dubbele deuren zijn de scheidingsstangen aangebracht.
Onder het chassis is voor de voortruck het valrooster aangebracht. De plaats voor de klapbeugel, die voor het valrooster zit, moet nog bepaald worden.
IMGP7210a by G. van Vliet, on Flickr

De kap is in de eerste laklaag gezet, dit nadat de uitsparingen voor de lijn- en nummerfilms zijn open gevijld in de filmkasten. In deze gaten komen later de lijn- en richtingfilms, achter doorzichtig styreen, dat geeft net wat meer diepte.
IMGP7191a by G. van Vliet, on Flickr

Op de kap zijn de richtingaanwijzers, de luidsprekerkasten naast de deuren en de meebewegende achteruitkijkspiegel op de voordeur aangebracht.
IMGP7216aa by G. van Vliet, on Flickr

Om een idee te krijgen hoe alles past even de kap op het chassis geplaatst.
IMGP7215a by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

Vandaag heb ik zowel aan de HTM 1317 als aan de NS 2205 gebouwd.
Bij de HTM 1317 zijn alle opschriften geplaatst en de reclames aangebracht.
IMGP7263a by G. van Vliet, on Flickr

In de uitgevijlde lijnnummer- en richtingfilmkasten zijn lichtgeleiders aangebracht, benieuwd of je uiteindelijk iets van de verlichting van de lijnfilms ziet.
Daarna zijn de lijnfilmnummers en de richtingfilm van foto's uitgeknipt, de fotolaag van het afdrukpapier gepulkt en op de lichtgeleiders aangebracht.
Toen dat gedaan was het glas in de richting- en lijnfilmkasten aangebracht zodat er in ieder geval wat diepte in de kasten te zien is.
IMGP7270a by G. van Vliet, on Flickr

Hierna begonnen met al het glaswerk in de kap te zetten, dat is nu klaar maar alleen foto van de blinde kant en nog geen foto van de deurzijde.
IMGP7271a by G. van Vliet, on Flickr

Al met al een hoop werk dat niet echt opschoot, ook door de droogtijden. Gelukkig was er nog wel wat te doen aan de NS 2205 met sneeuwschuiver.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

@Michiel; Siliconenslang als cardan zat in de kit.
@Joke; deze is wel gaaf geworden, eerste tram met decoder, meteen maar wat grappen ingebakken.

De laatste zaken zijn aan de tram gedaan; De beglazing is afgemaakt. In de voorgesneden beglazing zijn de lijsten voor de schuiframen al aangebracht en de ramen zijn mooi op maat. De ramen hoefden alleen maar op hun plaats te worden gedrukt en konden makkelijk met Kristal Klear worden vastgezet.
De frontruiten lieten een kleine spleet open tussen beide ruiten maar dat is niet erg, een passend stukje blankgetrokken schelledraad op de spleet en het lijkt net de originele alu raamlijst.
In de rommelkist had ik nog twee verschillende ruitenwissers liggen (Frie en G&S) dus 0,5mm gaatjes in de kop geboord en de ruitenwissers daar in vast gezet.
IMGP7340a by G. van Vliet, on Flickr

In de achterlichten 0.5mm lichtgeleider gedaan. Er zijn lensjes op de kop gesmolten en de bovenste zijn aan de binnenzijde oranje geschilderd. Daarna zwarte verf over het oranje om te voorkomen dat ze oplichten als de ledjes voor de onderste achterlichten aan gaan. De onderste lichtgeleiders aangetipt met doorschijnende gele verf om het rood van de achterlampled's niet te heftig rood te laten zijn.
IMGP7319a by G. van Vliet, on Flickr

Bij het testen en instellen van de decoder blijkt de led boven de betaaltafel, die aangaat als de tram stopt (in het echt als de voordeuren open gaan), te fel omdat deze direct naar beneden schijnt dus ook deze led omgedraaid en naar het plafond laten schijnen om een meer gedempte en egalere verlichting te krijgen.
De binnenverlichting schijnt de lichtgeleiders achter de lijnnummer- en richtingfilms goed aan en deze lijn- en richtingfilms zijn in het donker goed verlicht.
Kop- en achtervelichting, binnenverlichting en betaaltafel/voordeurverlichting zijn apart schakelbaar.
IMGP7308a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP7326a by G. van Vliet, on Flickr

De stroomafnemer wordt in hoogte begrensd door een stukje staaldraad 0,3mm als beugeltouw.
IMGP7317a by G. van Vliet, on Flickr

De Scharfenbergkoppelingen waren met de holle en bolle kant verkeerd om geprint, daarom de elektrische contactendoos aan de bovenzijde eraf gesneden en aan de onderzijde geplakt. Meteen aan beide zijden een kabel gemonteerd, staat dat ook weer goed.
Midden op beide zijkanten van de rijtuigkast twee ronde verdikkingen aangebracht, geen idee waar deze voor zijn maar ze zitten op elke PCC. Ook de kasten voor de twee luidsprekers bij voor- en achterinstapdeur aangebracht.
IMGP7300a by G. van Vliet, on Flickr
De hele zaak in elkaar gezet en alles werkt nog ook.

Al met al een leuk kitje met genoeg mogelijkheden om zelf verbeteringen/verfijningen aan te brengen die van eigen waarnemingen komen en waarbij de eigen tramplaatjes goed bij geholpen hebben.
Leuk om te weten is dat de HTM 1317 altijd een bel van een Rotterdammertje (Parkwagen) heeft gehad en dus altijd Rotterdamse herrie in Den Haag maakte.
IMGP7329a by G. van Vliet, on Flickr

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

martijn v m

nice   (y)

nu nog de geetste inleg voor de wielen bij SKIPtram bestellen er op zetten zodat het echte PCC wielen zijn ;D

groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Eegtrain

Erg mooi gedaan dit !! (y)
Groeten Eegtrain

Sven

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Met een sik

Groet,

Gerard