Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Cabine NS 2801 in volkstuin

in Grootspoor

Gestart door Overlast, 16 juli 2008 21:57

Vorige topic - Volgende topic

Overlast

In het boek 'Diesellocomotieven in Nederland' wordt geschreven dat de cabine van de NS 2801 in de jaren '70 verkocht is aan een particulier die de cabine in een volkstuin langs de spoorlijn ten zuiden van Dordrecht heeft neergezet. Tot op heden heb ik hier geen foto van kunnen vinden. Wie heeft hier een foto van? Ik ben daar zeer benieuwd naar!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

stig

Die tuinen zullen inmiddels wel geruimd zijn. Ik denk dat dat op het vm. paardenlandje was.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Mispoes

Maarten, wij hebben soms dezelfde ideeën. Ik zat ook al te denken aan zo'n tuinhuisje...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

sneek

ideaal hokje, zo'n cabine. Op het terrein van de Wph Tilburg stond jarenlang het machinistenhuis van de bruine 2490 als opslaghok voor smeerolie...

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Wicher

#4
Citaat van: stig op 16 juli 2008 22:06
Die tuinen zullen inmiddels wel geruimd zijn. Ik denk dat dat op het vm. paardenlandje was.

Wil niet eigenwijs lijken, maar dat denk ik niet ... in 1976 zag het daar in elk geval heeeel anders uit.
De put voor de tunnel naar 's-Gravendeel was toen "net" gegraven. Van een rondweg daar nog niets te zien.
Allemaal vlak 'boerenland' zonder troep.


Wicher.

stig

Je hebt gelijk, het paardenlandje (kom ik net achter) is pas sinds 14 jaar. Anders zou het het tuinencomplex aan de rijksstraatweg kunnen zijn? Maar daar staat ie dan nu iig niet meer.

Doe jij eens een gok?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ReesCees


Wicher

#7
Moeilijk. Rijksstraatweg kan heel goed.

Het 'nadeel' is dat, voor zover ik mij kan herinneren zo'n beetje langs de hele lijn 'ten zuiden van Dordrecht' volkstuintjes waren.
Wij, nou ja mijn vader, hebben er één gehad in de 60-er jaren net ten noorden van de Zuidendijk. We gingen altijd via die dijk naar onze tuin. Ik vermaakte mij daar met fikkie stoken (wat nou CO2) en hagedissen, neeeh, niet tegelijkertijd.

Ik kan geen plek ontdekken waar het zou kunnen zijn. Hoewel ik me in kan denken dat zoiets vlakbij "Bruggehof" wel neergezet kan zijn (geweest).

Wicher.

Aanpassing:
Citaat van: Reel-Cees op 16 juli 2008 22:56
goegel eurth?

Kees-Jan

Ik vermoed dat de cabine al is opgeruimd voordat goegel ontstond?  :-X

Thom

Citaat van: sneek op 16 juli 2008 22:18
ideaal hokje, zo'n cabine. Op het terrein van de Wph Tilburg stond jarenlang het machinistenhuis van de bruine 2490 als opslaghok voor smeerolie...

Wim
Hmmm, iemand daar weleens fotoje van gezien?  ;)

stig

Citaat van: Wicher op 16 juli 2008 23:02
Wij, nou ja mijn vader, hebben er één gehad in de 60-er jaren net ten noorden van de Zuidendijk.

Bij wat nu de Kometenlaan is? Of aan de Crabbenhofzijde?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Wicher

#10
De locatie van onze tuin was ten oosten van de spoorlijn Dordrecht - Lage Zwaluwe.
Zie onderstaande afbeeldingen. In mijn beleving lag de volkstuin ergens binnen de rode markering.

1967:


2008 (niet helemaal :-|):


Tot wanneer heeft de 2801 energie geleverd? Bij welk deel van 'de haven'? Wanneer is ze gedemonteerd? Dat zou aanwijzingen op kunnen leveren.

Met heel veel inspanning zou misschien via de volkstuinvereniging(en) nog iets te achterhalen zijn. Dan moeten oud-leden of oude leden benaderd worden. Maar of er dan foto's zijn?

Van de "Langste reizigerstrein ter wereld" zijn heel veel foto's en filmopnamen gemaakt. Daarmee ook van het traject. Als de cabine er toen nog stond is ze wellicht te lokaliseren.
Website van de "Feijenoordse meesters":
http://www.feijenoordsemeesters.nl/LRT.htm

Wicher.

Aanpassing:
Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 2600 en NS-loc 2801. Werkspoor-lijndiesellocs van NS. Door Paul Henken. Uitg. Uquilair, 2006. ISBN 9071513556. De geschiedenis van twee mislukte projecten.
(info van website: http://www.nicospilt.com/Diesel_2800.htm)

Kan er in dat boek een aanwijzing staan?

Floris Dilz

in dat boek staat alleen dat men die cabine is gaan zoeken maar niet heeft gevonden. Het kan sowieso ook best zijn dat t hele verhaal niet waar is.

Overlast

Je hebt gelijk Wicher. Het staat idd niet in 'Diesellocomotieven in Nederland', maar in 'Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 2600 en NS-loc 2801'.

Floris, op welke bladzijde staat dat? Ik heb er waarschijnlijk overheen gelezen.

Mispoes, jij hebt dan zeker ook het idee om een DE-I-kop aan en muur te hangen? ;) Ik heb trouwens nog veel meer plannen met losse koppen. Één daarvan is bijna af en zal ik binnenkort plaatsen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Floris Dilz

uh, dan moet ik op mn kamer gaan kijken en gezien t feit dat ik hier zit om het opruimen van mn kamer uit te stellen doe ik dat ff niet. Stel je voor dat ik toch ineens zou gaan opruimen.

Wicher

Het zou jammer zijn als het een mythe blijkt  :-|

Ik denk dat tijd hier belangrijk is:
- wanneer is de machine ontmanteld: hoever na 1970?
- wanneer is men voor het boek gaan kijken? Als dat pas in 2000+ is geweest kan ik mij voorstellen dat er niets teruggevonden is.

Wicher.