Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Cabine NS 2801 in volkstuin

in Grootspoor

Gestart door Overlast, 16 juli 2008 21:57

Vorige topic - Volgende topic

Deetrein

Op 14-10-1974 ben ik gewapend met mijn camera en eerste diarolletje, dia's wezen schieten bij station Zwijndrecht en in de Dordtse Zeehaven.
Bij de Zeehaven heb ik o.a. de geel-grijze 2530 [zonder zwaailampen] en de lichtblauwe 2801 op de dia gezet.
De 2801 was nog vrijwel compleet zo te zien. Er zaten alleen geen fabrieks- en nummerplaten meer op.
(Dia's zitten helaas in verhuisdozen, kan ik zo gauw niet vinden :-|)

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

stig

Zou wel heel machtig zijn als je die weet te vinden! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Wicher

En ze met ons wil delen in een eigentijdse resolutie ;).

De Dordtse Zeehaven dus.
Werd er voor een bedrijf energie opgewekt of puur voor de havenvoorzieningen?


Wicher.

Simon Stenneberg

Volgens mij werd de locomotief gebruikt voor de hijskranen van dezelfde schroothandelaar die er nu nog zit: Zeehavenbedrijf Dordrecht.

Volgens mij stond de loc, later nog lange tijd alleen het onderstel bij de rode pijl:



Plaatje van sporensituatie in 1965, het spoor rechtsboven komt/gaat naar station Dordrecht.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Wicher

Het is wel niet helemaal meer het onderwerp maar wie weet komen we er toch een keer achter of er de gevraagde foto's zijn :).

Het gaat dan om deze locatie, Zeehavenbedrijf 1976:


De 2801 zou dan al weg kunnen zijn.

Wicher.

Deetrein

Het wordt wel een "Dordts onderonsje" zo  :D
Rond 1980 heb ik inderdaad tijdens het varen dat onderstel zien staan achter die loods bij die pijl.
De dia's die ik gemaakt heb waren aan de andere zijde van die loods aan de insteekhaven.

Erich

p.s. zoeken en scannen ja, over 3 weken heb ik vakantie, maar beloof niks  :-*
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

stig

Aaaaaah please? Pretty pretty please! ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Wicher

Ik heb het Zeehavenbedrijf gebeld. Nog even geen Info.
Ik mag morgen terugbellen.

Wicher.

Simon Stenneberg

Even Hoofdstuk 12 "Afvoer en sloop" uit het boek "Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 2600 en NS-loc 2801" samenvattend:

- eind inzet 16-01-1968
- afvoer 9-3-1970
- jan 1972 overbrenging naar Hengelo tbv verwijderen bedieningsapparatuur ed
- daarna via Tilburg naar Zeehavenbedrijf Dordrecht tbv "krachtbron hijskranen"
- 1974 onherstelbare schade aan dieselmotor tijdens hijswerkzaamheden
- 1975-1980 stond de loc onbruikbaar en verdwenen achtereenvolgens alle delen boven de voetplaat
- "De cabine werd verkocht aan een particulier, die hem in een volkstuintje ten zuiden van Dordrecht aan de spoorlijn neerzette." NB: op een foto uit 1976 staat de cabine nog op het onderstel.
- 1983 afvoer/sloop laatste restanten...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Wicher

#24
@SimonSt: bedankt. Dat voorkomt overbodige vragen.

Maar, dan zal ik niet veel meer te vragen hebben?
De cabine is dus op z'n vroegst in 1976 naar die volkstuin gegaan.
Alle beeldmateriaal bij het Zeehavenbedrijf, tussen pakweg 1973 en 1983, kan de 2801 bevatten of delen ervan.
Het enige dat ik nog kan hopen is dat men mij verder wil helpen met verwijzingen naar die particulier.

"Ten zuiden van Dordrecht" is eigenlijk wel heel rekbaar. Dat ligt Zevenbergen ook  ::)

Nou ja, hopen dan maar ...
Iemand nog suggesties om het anders aan te pakken?

@Maarten: loop ik je niet voor de voeten? Dan even roepen hoor!
Als het verhaal waar is, is er toch de kans dat er helemaal geen foto's van zijn waarop de cabine zichtbaar is. Dat geldt ook vanuit de lucht, onder een flinke boom bijv.

Van een plaatje als dit:
http://www.klassieke-locs.nl/fdbi/pm_mm2410.jpg
zou ik dan helemaal warm worden  8)

Wicher.

stig

Ik denk dat ze toch wel ten zuiden van de stadsgrenzen bedoeld hebben. Dus nog wel op het eiland.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Wicher

#26
Ja, was maar een grapje :).

Ik zou mij vooral richten op het stuk tussen Zuidendijk en Wieldrechtse Zeedijk.
Richting Rijksstraatweg acht ik inmiddels onwaarschijnlijker.

Wicher.


Overlast

Geeft niks hoor Wicher, hoe meer er zoeken naar info, hoe beter! Sowieso vind ik het leuk dat er al zo veel reacties zijn!

Heb trouwens zelf in Dordt gewoond vanaf mijn geboorte in '81 tot '88, maar daar heb ik weinig aan...

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

mantaray

de volkstuintjes langs de spoorlijn zijn een aantal jaren gelden
allemaal opgeruimd dus daar zul je nu niets meer aantreffen...

stig

Zover waren we al, vandaar dat ik het paardenlandje en de tuinen aan de rijksstraatweg opperde. Mocht het er nog staan.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)