Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

gelijkrichter samenstellen uit losse diodes

in Elektronica en analoog

Gestart door DHG500, 4 september 2006 09:18

Vorige topic - Volgende topic

paultenw

Dat bedoelde ik Sander, maar je hebt het wat duidelijker uitgelegd  ;D
Maar de tijd is ook weer afhankelijk van de snelheid van je trein.

gr Paul

DHG500

OK, hoe lang duren de toelaatbare spanningsonderbrekingen? Ik zou blij zijn met 1/4 tot 1/2 seconde.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Klaas Zondervan

Okee, dan volgt nu het rekenvoorbeeld, en ik doe dat aan de hand van dit plaatje dat al eerder is vertoond:

Het leuke van condensatoren en weerstanden is dat je ze met elkaar kunt vermenigvuldigen, en dan krijg je secondes, dat noemen ze de RC-tijd. Om de goede uitkomst te krijgen moet je wel ohms met farads vermenigvuldigen.
Als de stroomtoevoer wordt onderbroken, dan wordt de condensator van 470uF ontladen over de weerstand van 1k5. De aanwezigheid van de leds verwaarloos ik dan even. Om een idee te krijgen hoe lang dat door kan gaan:
470u x 1500 =705000 usec. Anders gezegd: 705000 microseconden. En micro is 1 miljoenste, dus de komma moet 6 plaatsen naar links, dan krijg je 0,705 seconde.
Dat is in dit geval dus de RC-tijd. En dat is de tijd waarin de condensator tot ongeveer 1/3 van de beginspanning wordt ontladen. Dat is een spanning waarbij de leds duidelijk zwakker beginnen te branden, dus je ziet het wel. Maar voor het overbruggen van 1/4 tot 1/2 seconde lijkt me 470uF wel een mooie waarde.
Let wel, deze berekening is niet helemaal accuraat omdat ik de invloed van de leds heb verwaarloosd, maar op deze manier krijg je wel een aardige indicatie van de tijd die je kunt overbruggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

DHG500

Klaas,

dit sigarenkistmethodetje kan ik zelfs begrijpen en toepassen! Hartelijk dank daarvoor!

Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

DHG500

En eindelijk na bijna een jaar is dit bouwwerkje afgewerkt.
Inbouwen bleek door de condensator wat lastig en ook de diodegelijkrichter bleek te groot van opzet.
Door alles (na een aantal maanden stoffen in de hoek) los te smelten en opnieuw maar dan helemaal opgevouwen weer opnieuw te solderen is het wel gelukt dit elektropakketje onder de laatste kraan-haspel weg te werken. Ook de stroomvoerende koppelingen die de stroom weghalen onder de lage bakwagen (waar het slepertje onder zit) voldoen goed.
Inmiddels is ook de airbrush eroverheen geweest en heb ik een leuk modelletje erbij  van een oude roestige kraan die bij de DB is afgedankt en zomaar in de collectie van een museumspoorvereniging is opgedoken (a la VSM of zo).
Fotocamera staat momenteel helaas droog dus ff geen plaatjes.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia