Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig

in Grootspoor

Gestart door nederbelg, 27 mei 2024 16:31

Vorige topic - Volgende topic

nederbelg

Hoi all,

Weet iemand hoe in de jaren eind zeventig/begin tachtig de treinstellen die toekwamen op station Geldermalsen omliepen naar de tuin (opstelsporen 506 en 507).
Deze bleven daar enkele uren over staan om dan weer aan de volgende rit te beginnen.
Ik vermoed dat deze het baanvak naar Tiel opreden, om vervolgens te keren.
Kan iemand dit bevestigen?

Dave

DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Klaas Zondervan

Bedoel je echt treinstellen? Die hoeven toch niet te keren?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

nederbelg

Klaas,

Treinstel komt toe op spoor 3, reizigers stappen uit.
Volgende dienst van treinstel is pas over drie uur.
Dus deze wordt weggezet in de "tuin". (opstelsporen)
De vraag is; hoe kwam deze daar? hoe liep deze om?
Ik vermoed niet op de lijn Utrecht - den Bosch vanwege de drukte op deze lijn.

Dave

Rick

Omlopen is het verplaatsen van een loc van de ene kant van een trein naar de andere kant, treinstellen lopen niet om. Het omrangeren zal via de sporen naar Tiel zijn gegaan lijkt me, daar is ruimte om even een passerende trein af te wachten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Keska

Klaas Nederbelg,

Waar baseer je die " drie uur " op?
Er reed tussen Utrecht en Geldermalsen elk kwartier een sprinter. Twee keer per uur tot Geldermalsen en twee keer per uur door richting Tiel.
De treinen rijden vanaf hun eindpunt terug naar Utrecht.

"Omloop" is natuurlijk ook de aanduiding voor het schema dat een treinstel op een dag ( of langer) volgt.

Walter

Mispoes

Citaat van: Keska op 27 mei 2024 19:28
een sprinter.
Dat heette destijds nog gewoon een stoptrein

Twee keer per uur tot Geldermalsen
Dat was de stoptrein Utrecht-Geldermalsen-Eindhoven.

en twee keer per uur door richting Tiel.
Eén keer per uur, en dat was de trein Utrecht-Geldermalsen-Tiel.

De stoptrein van/naar Dordrecht eindigde wel in Gdm, en dat was een DE3.

Situatie buiten de spits en dienstregeling '81-'82
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

R v/d Hoven

1x gezien, in de ochtend:
Spits-plan U, één stel, komt binnen op spoor 4a waar "Dordrecht" altijd binnen kwam. Gewone dienst-U (een stel) komt óók op spoor 4 en parkeert dus voor de spits-U. Gewone dienst vertrekt op de gewone tijd. Spits-U vertrekt leeg enige tijd later. Spits-U rijdt de lijn richting Beesd op. Stopt (machinist loopt naar andere cabine). Spits-U arriveert op emplacement.

Geen garantie dat het altijd zo gebeurde. Ik heb ook 1 maal gezien dat er 2 plan U's binnen kwamen op 4a, ontkoppelden. 1 stel vertrok op normale tijd naar Dordrecht. 2e stel ging even later net achter het inrijsein vanuit zowel Beesd als Utrecht (dus net over de brug over de Linge) en kwam na korte tijd (machinist moest weer naar de andere cabine), weer terug het emplacement op. Dit was op een zaterdag toen er geen spits-U's reden.

Groet, Raymond van den Hoven.
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

nederbelg

Top,

Merci, dat zijn al interessante berichten.
En dan kan het ook nog zijn dat deze op tegenspoor richting Beesd vertrok?

Citaat van: Mispoes op 27 mei 2024 20:17
Dat was de stoptrein Utrecht-Geldermalsen-Eindhoven.
Eén keer per uur, en dat was de trein Utrecht-Geldermalsen-Tiel.

De stoptrein van/naar Dordrecht eindigde wel in Gdm, en dat was een DE3.

Situatie buiten de spits en dienstregeling '81-'82

Correct en begin jaren tachtig kwam (meestal gekoppelde) Plan V's ook voor.

Omhalen/overhalen>>
Treinstel(len) rangeren naar een ander (opstel)spoor. Weer wat geleerd (y)

Dave

R v/d Hoven

Citaat van: nederbelg op 28 mei 2024 10:10
En dan kan het ook nog zijn dat deze op tegenspoor richting Beesd vertrok?
De treinen naar Beesd en verder heb ik altijd "op tegenspoor" zien vertrekken.
Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Pauldg

Citaat van: Mispoes op 27 mei 2024 20:17

Het kwam wel samen. Elke sprinter was toen ook een stoptrein, maar niet elke stoptrein was ook een sprinter.  :D Volgens mij was een 'echte' sprinter nogal een randstedelijk fenomeen. Ik heb er indertijd nooit eentje ten oosten van Utrecht kunnen ontdekken.  :)
Boomshanka!

spoorzeven

Dave, even na deze dia vertrok een Plan U vanaf spoor 3 richting Beesd. Over spoor 2 reed een doorgaande trein. Beide uitrijseinen staan op groen, evenals het rechter sein net over de Lingebrug en in de verte een links van het linker spoor staand sein voor de trein naar Beesd.

Groet, Frank

nederbelg

WimC

Citaat van: Pauldg op 28 mei 2024 15:03
Het kwam wel samen. Elke sprinter was toen ook een stoptrein, maar niet elke stoptrein was ook een sprinter.  :D Volgens mij was een 'echte' sprinter nogal een randstedelijk fenomeen. Ik heb er indertijd nooit eentje ten oosten van Utrecht kunnen ontdekken.  :)
Sprinter was oorspronkelijk de bijnaam van het treinstel (SGM) dat o.a. op de Zoetermeerlijn reed. Later is gaandeweg de naam door de NS gebruikt voor stoptreinen in het algemeen. In de jaren 70/80 was de benaming van de trein nog steeds stoptrein volgens mij (je had toen sneltreinen en stoptreinen volgens de dienstregeling).

De Sprinter was ontworpen voor ritten met stations kort op elkaar (vandaar ook de naam sprinter: sprintjes trekken tussen de stations).

grossraumwagen

Citaat van: Pauldg op 28 mei 2024 15:03
Elke sprinter was toen ook een stoptrein, 

Zelfs dat niet altijd. Ik heb wel eens Sprinter (SGM) meegemaakt die als Intercity of Sneltrein werd ingezet...

Sprinter was ooit de naam van het SGM-materieel, stond er zelfs op, net als Koploper of Wadloper.

spoorzeven

Citaat van: WimC op 29 mei 2024 10:34
Sprinter was oorspronkelijk de bijnaam van het treinstel (SGM) dat o.a. op de Zoetermeerlijn reed. Later is gaandeweg de naam door de NS gebruikt voor stoptreinen in het algemeen. In de jaren 70/80 was de benaming van de trein nog steeds stoptrein volgens mij (je had toen sneltreinen en stoptreinen volgens de dienstregeling).

De Sprinter was ontworpen voor ritten met stations kort op elkaar (vandaar ook de naam sprinter: sprintjes trekken tussen de stations).
Met Spoorslag '70 werd de sneltrein al afgeschaft en vervangen door de Intercity (De-veertig-steden-tempo-trein).
Groet, Frank