Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Trix DDM set

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door GertMeering, 24 mei 2024 16:44

Vorige topic - Volgende topic

GertMeering

Hallo,

Ik heb de nieuwe versie van Trix DDM set gekocht en wil daar natuurlijk interieurverlichting inbouwen.
Ik dus 3 marklin verlichting gekocht ( 73401),maar als ik het goed heb, moet ik 6x 73401 hebben dus 2 per rijtuig??

Blijkbaar heb ik nog andere dingen nodig om ze aan te sluiten, wat/welke is mij compleet onduidelijk.
Dit wordt aangegeven :

Voor de interieurverlichting 73401 is extra een voeding 73404, 73405, 73406 of 72020 met 72050 noodzakelijk.

De set is voorzien van stroomvoerende koppelingen..
Heeft iemand een idee wat ik nodig ben om het werkend te krijgen??

Mvg,

Gert

wibi

Ronaldk

Citaat van: GertMeering op 24 mei 2024 16:44
Ik heb de nieuwe versie van Trix DDM set gekocht en wil daar natuurlijk interieurverlichting inbouwen.

Wat rijd je? 3rail of 2rail? Aangezien het Trix is lijkt het dat je 2rail rijdt. Maar je hebt alle extra onderdelen die voor 3rail in je post staan. Kijk even in de documenten of er slepers voor op de wielen  / assen zitten om stroom af te nemen voor de verlichting.  Kijk even wat voor een stroomvoerende koppelingen het zijn. Dus enkele of dubbelpolige. Wil je de set met een functiedecoder aansturen of juist niet? Dan kan je de verlichting aan / uitzetten. Dus wat wil je?
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald's nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

GertMeering

Ik rij inderdaad 2Rail, er zit een 1 polige stroom voerende koppeling aan. Het hoeft van mij niet te moeilijk dus zolang de interieurverlichting het doet ben ik al blij.
Als ik de tekening moet geloven heb ik alleen stekkertjes nodig van de verlichting naar de wagen, alleen kan ik die weer niet of nergens vinden. Misschien was een artikelnummer handig geweest om erbij te zetten.

Heb er wat foto's bij gedaan om u een idee te geven.

Ronaldk

Hum... er zit een tekening bij voor 3rail. Want de sleper. Die heb je echt niet nodig. Lijkt wel of je een verkeerde informatie bij gekregen hebt. Vreemd dat er geen informatie voor 2rail bij zit. Het is nu kijken hoe de stroom van beide zijden van de wielen naar de bak komen. Dan kan je bepalen waar ze aangesloten moeten worden op de verlichtingsprint.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald's nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bahn-AG

Mijn vermoeden is dat die stekkertjes aan de rode en bruine draad zitten die nu onder het interieur opgeborgen zitten. Gewoon eens aan trekken lijkt me.
Want of het nou een wielsleper of een marklin sleper is; het principe blijft hetzelfde.

Bart

Rick

Citaat van: Ronaldk op 24 mei 2024 20:28Hum... er zit een tekening bij voor 3rail. Want de sleper. Die heb je echt niet nodig. Lijkt wel of je een verkeerde informatie bij gekregen hebt. Vreemd dat er geen informatie voor 2rail bij zit.
Wat is er hier raar aan? Bij een Marklin set krijg je ook informatie voor 3-rail. Volgens Trix is de set 66718 of 66719 nodig om in de stam binnenverlichting in te bouwen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ronaldk

Citaat van: Rick op 24 mei 2024 20:55
Wat is er hier raar aan? Bij een Marklin set krijg je ook informatie voor 3-rail.

Hij geeft aan dat hij een Trix-set heeft gekocht. Ik kan de informatiedocument niet op de website van Trix vinden maar zie daar inderdaad de nummers staan die je noemt. Het zou dus ook in de informatie moeten staan. Anders heeft hij toch de verkeerde informatie bijgekregen. Het zou gewoon in de informatie moeten staan. Of er is niet goed gekeken in de informatie.

Rick

Nee, een Marklin set:
Citaat van: GertMeering op 24 mei 2024 16:44Ik dus 3 marklin verlichting gekocht ( 73401)
Geen idee of dat met wat knutselwerk past in een Trix-trein maar dat het dus niet zo uit de doos werkt verbaast me niet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ronaldk

Ik was er vanuit gegaan dat de handleiding bij de treintjesset zat. De Trix-set dus.

en dit als onderdelen:

Ik dus 3 marklin verlichting gekocht ( 73401),maar als ik het goed heb, moet ik 6x 73401 hebben dus 2 per rijtuig??

Dus de wagons e.d. zijn Trix. De omschrijving die op de foto staat geeft "Märklin" aan. Of die hoort bij de märklin-verlichting. Zo ja: Dan heeft hij inderdaad de verkeerde verlichting gekocht. Als deze informatie bij de treintjesset zat: Dan zit daar de verkeerde informatie bij en had de informatie van Trix moeten zijn. Dan is er iets fout gegaan. Hij moet de sets van Trix hebben met de nummers die jij aangeeft.

GertMeering

Okay, de beschrijving geeft inderdaad aan dat ik de 73400 of de 73401 moet kopen voor de Trix.. Dit heeft te maken met de standaard verlichting of de warm wit.

Ik zal dan de verkeerde beschrijving gekregen hebben dan.
Heel apart...

Maar ik heb de interieur eruit gehaald en hier zit voor de rest niet bijzonders onder. Wel lijkt het erop alsof alles eral ingebouwd is voor de verlichting of ik zie dit verkeerd.
Zal morgen eens foto's plaatsten hiervan.

Ik ga er vanuit dat ik alleen kabeltjes nodig ben om aan de led verlichting te verbinden en naar de printplaat.

Bedankt voor alle reacties, wordt zeer gewaardeerd.

Mvg,
Gert

GertMeering

Deze is van de stuurstand

NL-modelspoor

Trix 66715 zou je als het goed is moeten kunnen gebruiken. Maar de verlichting strips van Märklin zijn voor de dubbeldekker nooit een klik-klaar inbouw geweest.  Je moet nog een paar extra draden maken tussen de verlichting op de boven- en benedenverdieping.

De handleiding voor het Trix rijtuig is hetzelfde als de handleiding voor Märklin. Tenminste als je hem download van de Trix website.

Mogelijk heb je nog andere aansluit setjes nodig zoals bijvoorbeeld Trix 66716.

De strip voor de bovenverdieping met draden doorverbinden
vanaf de strip op de benedenverdieping was de makkelijkste oplossing, maar moet je wel alsnog zelf wat knutselen.

Jaren terug bij de eerdere uitgaven heeft Het Groterdam project ook een beschrijving op zijn website geplaatst. En hier op het forum zal het ook eerder voorbij zijn gekomen.
Johan

GertMeering

Er zit maar 1 bevestiging in de rijtuig om een Interieurverlichting in te bouwen.. Dus 2 zou een uitdaging worden. Ik ga eens zoeken op internet..

Bedankt weer.

NL-modelspoor

Beschrijving lichtstrip inbouw bij Groterdam.
Johan