Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Powerpack met ESU decoder vraag

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door bask185, 4 mei 2024 00:02

Vorige topic - Volgende topic

bask185

Ik heb een Roco NS2426. De stroomafname was ok, maar een powerpack was toch wel nodig.

Ik had er een ingebouwd maar ik kan niet opmaken of er nu verschil is of niet.

Wat ik heb gedaan:
Ik heb 2x 220uF 25V condensatoren ingebouwd en parallel aangesloten. De blauwe draad van de 8 pins connector der ESU decoder die gaat via 100R naar de + pool van de condensators en antiparallel over de weerstand staat een diode. De weerstand beperkt de laadstroom, de diode zorgt ervoor dat de laadstroom kan ontladen zonder die weerstand.

Voor de decoder massa heb ik de krimpkous er af gehaald en een draad gesoldeerd aan de massa. Desondanks ik een 8p decoder heb, herkende ik de 21MTC connector en daar heb ik conform de handleiding de massa gepakt.

Ik bouw nooit powerpacks in. Ik weet niet of ik iets fouts gedaan heb, of dat 440uF zo weinig is dat je nauwelijks een merkbaar effect ziet.

Dus... 440uF moet dat iets van een merkbaar effect geven of is het echts veels te weinig?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dave.......

Waarschijnlijk een overbodige vraag, maar heb je ook de decoder geprogrammeerd dat er een powerpack op aangesloten is?
Anders doet hij in elk geval niks .
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ben

Een powerpack is echt iets anders, er valt niets te programmeren.

Sander Fondse

CV113 bepaald hoelang er waarschijnlijk wordt gebufferd, maar of dit invloed heeft als je geen controlepin hebt vanuit de decoder?
Is het puur:  "zoveel tijd nadat ik geen DCC signaal meer zie"?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Servé

440uF voor motorstroom is erg weinig, daar merk je niks van. Met alleen verlichting aan zou je er misschien wel iets van kunnen zien.
Voor zover ik weet, hoef je niks te programmeren. Dit is alleen nodig bij een echt PowerPack (3 draden).

Overigens heb ik een aantal van deze 2400'n rijden en heb nog nooit last gehad van stotterende treinen. misschien toch nog eens naar de stroomafname of de baan kijken?
Vriendelijke groet, Servé.

henk

Wat wil je ermee bereiken? Gaat het erom de decoder zelf en misschien geluid aan de praat te houden. Of moeten de elco's de motor op gang houden?

440 microfarad is in ieder geval erg weinig voor beide functies.
ESU zelf heeft het eerder over 2200 microfarad voor de eenvoudige variant en daar kan de motor nog steeds weinig mee.
Een echt Powerpack die de motor wel een paar seconden draaiend kan houden is andere koek met een goldcap van al gauw een halve farad. Dan kan je ook wat instellen.

En verder heeft een 2400 prima stroomafname en zou eigenlijk helemaal geen 'Stutzcondensator' nodig moeten hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

Het is een lok met een pukkel sleper, dat maakt het verschil. Dan ben je al snel toe aan hulpmiddelen om netjes te kunnen rijden.

bask185

De trein in kwestie laat ik meestal op een clubnaan rijden. Maar zelfs na poetsen, wilt die baan op sommige plaatsen gewoon niet meer tip top rijden. Geen van de treinen heeft een powerpack of losse condensatoren dus ik dacht om het met eentje uit proberen.

Helaas is de trein zo krap allemaal dat ik er niet meer dan 440uF in kreeg.  :-\

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

Tja, naar mijn mening kunnen condensatoren geen oplossing zijn voor een fundamenteel probleem met de baan. Zelf heb ik een echt Powerpack in een Roco 500 en een Sik, gewoon omdat die nu eenmaal inherent een matige stroomafname hebben.

In ieder geval gaan die 440 microfarad, sowieso elco's, inderdaad niks doen om het locje op deze baan op gang te houden. Probeer eens een echt powerpack in een model waarin dat past. En dan nog. De condensator moet ook weer de tijd krijgen om op te laden. De instelling in cv113 is bedoeld om te voorkomen dat de goldcap bij ieder stofje volledig wordt ontladen. Maar bij heel slechte stroomafname helpt ook dat niet meer en staat de loc vroeg of laat stil met een lege condensator.

DBCargo

De handleiding lijkt ook te hinten op dat dit werkt voor DC, maar niet voor AC (pukkels). Zie ook het geel gearceerde gebied met het rode vierkantje ervoor.

henk

Dat gaat over AC in de zin van wisselstroom analoog. Zal wel te maken hebben met de overspanningspuls.

ronaldvd2000

Ik heb net een powerpack van ESU (maxi) in  mijn motorpost aangesloten. Hiervoor heb je inderdaad een geschikte decoder voor nodig, zoals al vermeld,  als je ook "buffering" wil doen voor je motor.  De lokpilot 4 en 5 (zelfs de lokpilot 5 baic) zijn hiervoor geschikt.

Ik had met de motorpost veel last slechte stroom opname ondanks veel poetsen van de rails etc.  Deze lok was de enige met stroomopname problemen, alle andere 15+ loks rijden prima.  Met de powerpack rijd de lok nu prima over de baan heen. Het stroom afname probleem is dus omzeilt (niet verholpen)

Ook is er een powerpack van train-o-matix die met de lokpilots kan samenwerken. Deze is ongeveer 1/3 van de ESU powerpack maxi prijs.  Ik heb deze train-o-matic niet getest.

Een powerpack (voor de motor "backup" ) werkt niet met analoog signaal, sterker nog dat dien je in CV 29 uit te zetten volgens de handleiding van ESU...  Tevens kun je met CV113 (ESU) de overbruggings tijd configureren maar dat is al genoemd in het draadje.....  (in mijn geval cv113 = 75  wat ongeveer 1,2 seconden is)

Volgens mij is de ESU powerpack maxi met 2200uF uitgerust (weet niet zeker)   Een kleinere condensator = minder buffertijd  :-)

En de powerpack heeft idd 3 aansluitingen...  +,  -, en control   Ik heb ergens gelezen dat de control aansuiting nodig is om voor backup stroom te zorgen voor de motor.  Maar wellicht heb ik iets gemist en laat me graag verbeteren  :-)

Met vriendelijke groet,   Ronald

Ben

Citaat van: ronaldvd2000 op  5 mei 2024 10:41

Volgens mij is de ESU powerpack maxi met 2200uF uitgerust (weet niet zeker) 

Iets meer, 10000000uF oftewel 10F.....  ;)

henk

Echt 10F?  :D
Zou kunnen, de mini heeft al 1F. Dat is trouwens in de meeste gevallen ook wel genoeg.

https://www.esu.eu/en/products/accessories/powerpacks/

Die TrainOmatic heb ik in een oude Roco Sik gezet. En dat werkt prima samen met een ESU Micro.

spock

De werking van een powerpack is vrij eenvoudig.
De decoder kijkt of er een digitaal signaal (bv DCC) aanwezig is. De decoder geeft dat door aan de Powerpack via de control aansluiting.
Indien er een digitaal signaal aanwezig is dan zal de Powerpack laden, indien het DCC signaal er niet is dan zal de Powerpack energie leveren.

Op een Esu Powerpack zit geen 2200uF condensator, maar 10F Goldcap. Op de Esu Powerpack Mini zit een 1F Goldcap. De mini is de meest gebruikelijke voor schaal N/HO.

De Train-o-matic powerpack werkt uitstekend en is ook zeer compact.

Ik heb zelf ook een keer een test gedaan om het rijgedrag van een lok te verbeteren mbv een condensator, maar kon met de beste wil geen verbetering waarnemen. Bij het berekenen van het verschil in energie tussen de condensator en Goldcap-powerpack, kwam ik toen uit op ongeveer factor 400.
Met een powerpack kan daarintegen zelfs een Roco hippel fatsoenlijk rijden.

mvg spock