Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld

in Grootspoor

Gestart door brutus1, 30 april 2024 21:15

Vorige topic - Volgende topic

spoorijzer

Er is toch ook materieel wat alleen technisch koppelt en niet electrisch? Dat was dan toch ook een optie geweest?

Jeroen Water

Je bedoelt materieel dat alleen mechanisch koppelt en niet elektrisch. Maar daarmee kun je dus alleen materieel op sleeptouw nemen en dat kon met de koppelboom ook, totdat die in de jaren '90 verboden werd. Maar dat wist men begin jaren '60 nog niet....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorijzer

Ja, mechanisch inderdaad  ;D. Ik vermoed dat daarmee ook de remleidingen worden gekoppeld en dus het materieel wel beremd wordt? Was dat het bezwaar bij het gebruiken van een koppelboom?

j.ossebaar

Plan U kan mechanisch/pneumatisch gekoppeld worden met plan Ten V . Daar het stel op lucht vervoerd werd  , was de snelheid 100 km/h . Alleen bij plan v en t moest de EP rem buitendienst . Al het andere mat had de koppeling lager hangen . De Benelux werd volledig met al het stroomlijn mat '36 ; 40 ; 54  gecombineerd , maar de koppeldoos had meerdere rij pennen . Hier viel de kap van de elektrische koppeling , deels op de koppeldoos van b.v. mat 54 . .
Het vervoer op de koppelboom , werd soms wel gedaan , maar het gesleept materieel was ALLEEN MET DE HANDREM OP ! AS BEREMD . en verder door de stijve verbinding met de koppelboom .

Klaas Zondervan

Hoe deden ze dat dan? Bij plan U zit de koppeling duidelijk lager dan bij plan T/V. Hadden ze daar een verloopstuk voor?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

CKLX

Uitgerekend niet met T/V, omdat hier de koppeling hoger zat.

Wel mechanisch met nagenoeg al het voorgaande materieel, inclusief Pec's.
Ik heb zelf foto's gemaakt van Mat. '54 met Plan U op sleeptouw.


CKLX

Jeroen Water

#21
Het overzicht in bijdrage 4 is toch helder.

De lichtflits :  elektrisch koppelbaar

==)=(==  : alleen mechanisch koppelbaar
    REM

O———O   : te verslepen met een koppelboom

Leeg vakje : niet koppelbaar


Ik vraag me alleen af waarom de NS 20 niet met de koppelboom koppelbaar was. De motorwagen had hier immers een trekoog voor op de neuzen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

robin binsbergen

Citaat van: Klaas Zondervan op  1 mei 2024 12:01
Staat die Europese standaard ergens beschreven? Het is niet dat ik het niet geloof, maar hier had ik nog nooit van gehoord. Een zoektocht op google leverde tot nu toe nog niks op.

Heel simpel: europese standaard is gelijk aan een mechanische koppeling van een loc. Mbv een sleepkoppeling kan dus al het mat met een hoge koppeling gesleept worden. Buj een lage koppeling is er een koppelwagen nodig.

Klaas Zondervan

Ja okee. Ik weet dat er een standaardhoogte is voor de schroefkoppeling. Preciese maat weet ik niet, maar is iets meer dan 1 meter.
Maar geldt dit ook voor automatische koppelingen zoals Scharfenberg en BSI? Dat het handig is voor een sleepboom, dat klinkt logisch. Maar is het ook ergens vastgelegd?
Hoeft niet per se een Europese norm te zijn. Een boek of een tijdschriftartikel waar dit vermeld wordt vind ik ook goed. 
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

robin binsbergen

is ongetwijfeld vastgelegd in een UIC norm

robin binsbergen

#25
nog een extra opmerking: de creme brede band bij mat64 is aangebracht om het onderscheid aan te geven tussen mat64 (plan TT 501) en de oudere stroomlijnstellen dat ze niet electrisch gecombineerd konde worden.

En om gedeeltelijk terug te keren naar het onderwerp: dus ook niet met Plan U

Klaas Zondervan

Citaat van: robin binsbergen op  1 mei 2024 20:04
is ongetwijfeld vastgelegd in een UIC norm
Zal best. Maar dat is niet wat ik wilde weten. Laat ik de vraag anders stellen: Jeroen Water en jij beweren met vrij grote stelligheid dat er een Europese norm is. Maar dan is mijn vraag: hoe weten jullie dat, waar gehoord of gelezen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Thom

De huidige hoogte van de AK zal voornamelijk geboren zijn uit de voorgeschreven standaard hoogte van een trekhaak bij materieel met normaal stoot- en trekwerk en de wens om dat eenvoudiger koppelbaar te maken door middel van een sleepkoppeling ipv het gedoe met koppelbomen.

Bij een sleepkoppeling worden namelijk ook de luchtleidingen doorverbonden en bij een koppelboom niet.
En dat is alleen te realiseren als de hoogte van een AK op dusdanige hoogte zit dat het overeen komt met de hoogte van een sleepkoppeling die op een trekhaak gehangen is.

Bij een lage AK zit je dan al snel 30-40 cm te laag en is het onmogelijk om daar een sleepkoppeling voor te ontwerpen.

MaraNCS

Speciaal voor het afvoeren van materieel was er een in hoogte verstelbare koppelwagen ontworpen door de werkplaatschef van Roosendaal.
Daar zijn vast veel foto's van.
Station Baarn HIJSM

Rick

Citaat van: Klaas Zondervan op  1 mei 2024 20:50
Zal best. Maar dat is niet wat ik wilde weten. Laat ik de vraag anders stellen: Jeroen Water en jij beweren met vrij grote stelligheid dat er een Europese norm is. Maar dan is mijn vraag: hoe weten jullie dat, waar gehoord of gelezen?
In de EN 16019, onder https://de.wikipedia.org/wiki/Scharfenbergkupplung#Scharfenbergkupplungsvarianten 1025 mm boven de railstaaf is de precieze maat.

Citaat van: robin binsbergen op  1 mei 2024 20:06
nog een extra opmerking: de creme brede band bij mat64 is aangebracht om het onderscheid aan te geven tussen mat64 (plan TT 501) en de oudere stroomlijnstellen dat ze niet electrisch gecombineerd konde worden.

En om gedeeltelijk terug te keren naar het onderwerp: dus ook niet met Plan U
Voor dat doel was de kap van de elektrische verbindingen toch al anders gekleurd?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.