Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld

in Grootspoor

Gestart door brutus1, 30 april 2024 21:15

Vorige topic - Volgende topic

Thom

Zeker,
https://nmld.nl/nl/object/2423

Maar zo'n wagen had je veelal niet bij de hand als de techniek ermee ophield en je ergens op de hoofdbaan gestrand was.

Deze wagens werden dan veelal gebruikt bij wasstraten om het materieel daar doorheen te kunnen slepen en waren veelal niet eens hoofdbaan toegelaten.

GerardvV

En de koppelwagens die bij slooptransporten werden gebruikt?

840427 153-07a Gilze-Rijen by Gerard van Vliet, on Flickr

840427 153-09a Gilze-Rijen by Gerard van Vliet, on Flickr
Slooptransport van mat'46 geel 299,
Gilze-Rijen,
27 april 1984.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Klaas Zondervan

Citaat van: Rick op  1 mei 2024 21:38
In de EN 16019, onder https://de.wikipedia.org/wiki/Scharfenbergkupplung#Scharfenbergkupplungsvarianten 1025 mm boven de railstaaf is de precieze maat.
Kijk, dat is een concreet antwoord. Maar die norm blijkt vrij nieuw te zijn.  Bestond in ieder geval nog niet bij de ontwikkeling van plan T/V.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Duvel

In de Regeling indienststelling spoorvoertuigen staat in bijlage 3, paragraaf 2.6 een hele lijst met UIC fiches die samenhangen met het stoot en trekwerk. Volgens mij is UIC 520 van toepassing op standaard koppelingen en UIC 522 op automatische koppelingen.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Thom

Citaat van: GerardvV op  1 mei 2024 21:54
En de koppelwagens die bij slooptransporten werden gebruikt?

Ja, ik was niet helemaal duidelijk, ik bedoelde in mijn verhaal koppelwagens waarvan de AK in hoogte te verstellen was :)

robin binsbergen

Citaat van: Rick op  1 mei 2024 21:38
Voor dat doel was de kap van de elektrische verbindingen toch al anders gekleurd?

In grote lijnen wel, echter was vanaf dat moment de standaard kleur rood voor al het materieel. Anderzijds was dat onderscheid tussen de oudere elektrische stellen er niet. Al het groene materieel (elektrisch) kon aan elkaar en zoals we heden ten dage nog vak merken is het verschil tussen mat54 en mat64 voor sommige nog steeds lastig :-)

j.ossebaar

Volgens het Voorschriften voor de Grondienst Tractie en Materieel ( VGTM  Deel 2 ) storingsmonteur uit 1988 .
Art 17 Samenvoegen en slepen van materieel .
1 Treinen kunnen worden samengevoegd om :
een hulpbehoevende trein van de vrije baan naar een geschikt station te vervoeren ;
bij een sterk ontregelde treindienst het aantal treinen te verminderen ;
defect materieel op te zenden .
Het materieel is onder te verdelen in onderstaande groepen
GROEP 1 ; mat 1964 ; SGM ; ICM en DH
Groep 2 ; mat '54 ; DE 2 ;DE 3 ;
Groep 3 ; getrokken materieel .
Groep 1 - met hooggeplaatste automatische koppeling en uitgerust met een koppelplaat en koppelboom .
Groep 2 - met laaggeplaatste automatische koppeling en uitgerust met een koppelboom .
Groep 3 - met schroefkoppeling
Snelheden bij slepen of duwen ; koppelmethode , AK ; getrokken , mat '64 --110 km/h Geduwd ,30km/h : De 3 =getr. 110 km/h , geduwd 30 km/h ; DE 2 ,getr. 110 km/h en ged. 30 km/h : Overig materieel geen beperking .
Koppelplaat en/of koppelboom , getrok. 30 km/h , geduwd 20 km/h
Sleepkoppeling ; getrokken ,mat '64 110 km/h , overig materieel geen beperkingen  ; Geduwd 30 km/h
Voor hulpverlening en afvoer : Groep 1 , gesleept mat , groep 1 met automatische koppeling ,elektr. koppeldoos ontgrendeld ;; groep ,d.m.v koppelplaat + koppelboom . ;: groep 3 .d.m.v koppelplaat +koppelboom .
Groep 2 ; mag groep 1 slepen d.m.v. koppelplaat +koppelboom ; groep 2 sleept groep 2 ,Ak ,vergrendelde koppeldoos , en bij DE 1 en 2 Stuurleiding afgesloten : groep 2 sleept groep 3  m.b.v koppelboom
Groep 3 locomotieven sleept groep 1 d.m.v koppelplaat _ koppelboom of sleepkoppeling . groep 3 sleept gr 2 met koppelboom ; Groep 3 sleept groep 3 d.m.v koppeling .
De MP sleept met koppelboom + koppelplaat .
Een grote uitzondering was toen de DE4 ,( TEE-stellen ) die ALLEEN door hetzelfde materieel gesleept kon worden .

Klaas Zondervan

Citaat van: j.ossebaar op  4 mei 2024 21:29
Een grote uitzondering was toen de DE4 ,( TEE-stellen ) die ALLEEN door hetzelfde materieel gesleept kon worden .
Ook niet met een loc? Dat lijkt me een grote beperking. Er waren maar 5 van die stellen, dus de kans dat er een broertje in de buurt was was niet zo groot.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

j.ossebaar

Klaas , Het stel had een zwitsers model sleepkoppeling aan boord , om eventueel door een lok opgehaald te kunnen worden . 

j.ossebaar

Koppelwagens .
A koppelwagens met luchtaansluiting :
Koppelwagens met twee laaggelegen automatische koppelingen en twee trekhaken zijn gestationeerd te : Amersfoort , Amsterdam CS , Groningen , Haarlem , Hengelo , Hoek van Holland (2x) , Leeuwarden , Maastricht , Roosendaal , Utrecht , Zwolle .
B Koppelwagens zonder luchtaansluiting .
Koppelwagens met één verstelbare automatische koppeling en één trekhaak zijn gestationeerd te : Arnhem , Amsterdam wpl , Den Haag Binckhorst , Leidschendam = Voorburg en Zwolle .
C Sleepkoppeling E-mat '64
Gebruik . Om in bepaalde gevallen het slepen met hoge snelheid mogelijk te maken zijn opeen beperkt aantal standplaatsen sleepkoppelingen gedeponeerd .
Standplaatsen ; Alkmaar ;Amersfoort ; Amsterdam CS ; Amsterdam Wgm ; Arnhem ;Eindhoven ; Groningen ; Den Haag HS ; Den Haag Binckhorst ; Haarlem ; Heerlen ; Hoek van Holland ; Hoofddorp ; Leeuwarden ; Leiden ; Maastricht ; Roosendaal ( voor mat '54 ) ; Utrecht CS ; Venlo ; Zutphen ; Zwolle . en in de ongevallenwagens te Amsterdam en Utrecht .
Dit volgens de BTD deel 5 : Hulpmaterieel en exploitatie inrichtingen ; van 1988 .