Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011

in Grootspoor

Gestart door 4020 281-4, 26 april 2024 10:15

Vorige topic - Volgende topic

Thom

Dat iets plannings technisch zo beter uitkomt, maakt nog niet dat direct een materieeltekort de reden ervan is.

En dat laatste is er uiteindelijk ook niet nu.

RikM

@Arjan B
Is op het dak nu echt een gat dichtgesmeerd.
Zelfs Beun de Haas  zou het beter weten te verbergen.
Is het daarom dat er geen wasbeurtje af kon.
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240503-173930-663a0479a2a9a.jpg ?
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Arjen B.

Het 'dichtgesmeerde gat' was mij nog niet opgevallen. Maar we kunnen het allemaal met eigen ogen gaan bekijken, want de 4011 rijdt sinds vandaag weer! Het treinstel is weer in dienst gekomen en rijdt vandaag volgens de planning de hele dag IC-diensten tussen Groningen en Rotterdam Centraal.


Groeten,
Arjen

Ferdinand Bogman

Als sprintertreinstellen als intercity worden ingezet en er geen materieel tekort is, worden er dan intercitytreinstellen ingezet als sprinter?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

1200blauw

Of dat tegenwoordig nog gebeurt durf ik niet te zeggen, maar vroeger was dat schering en inslag. Op traject Deventer-Enschede bijvoorbeeld reden Hondekoppen en Koplopers jarenlang zowel de intercity- als de stoptreindienst.

Arjen B.

Er is de laatste uren veel onduidelijkheid over het lot van de 4011. De voor donderdag en vrijdag geplande omlopen zijn eruit gehaald. Het stel zou momenteel in Zwolle staan.

Onderstaand de 4011 vanmiddag kort na vertrek uit Gouda, met als bestemming Groningen.




Groeten,
Arjen

NS-Daniël

Stel is inmiddels definitief buiten dienst zoals eerder al bedoeld was.

Ferdinand Bogman

Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Torikoos

#68
Citaat van: Arjen B. op  8 mei 2024 20:47
Er is de laatste uren veel onduidelijkheid over het lot van de 4011. De voor donderdag en vrijdag geplande omlopen zijn eruit gehaald. Het stel zou momenteel in Zwolle staan.

Welke bron gebruik je om na te gaan dat iets uit de omloop gehaald is of niet, als 'leek' zou ik dat graag willen weten. Bedankt!
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Hoofd modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Neven activiteit: Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.

4020 281-4

Zie bijvoorbeeld de omloop van gisteren: https://treinposities.nl/omloop/4011/20240508
Je kunt eventueel nog de omlopen uit het verleden van de 4011 terugzien door de datum te wijzigen.

Over het lot van de 4011 weet ik verder niets. Op Somda schreef iemand dat het als leeg materieel van Zwolle naar Onnen is gereden gisteren. Zie: https://www.somda.nl/forum/26396/48/Ontwikkelingen-ICM/
Met vriendelijke groet, Christiaan

Blausee-Mitholz

Zolang het stel dienstvaardig is moet je niet raar opkijken dat het nog een slagje maakt.
Als zijn ATB verloopt (of revisie termijn) dan is het echt einde verhaal.

Zo ging het in het verleden met Mat54 ook.

Mvg Johan

Ascona

Wat is eigenlijk de drijfveer om een bepaalde materieelserie buiten dienst te stellen?  Is dat omdat het materieel op ren gegeven ogenblik niet meer betrouwbaar is,teveel mankementen gaar vertonen?  Heeft het met de conditie van de bak,het plaatwerk te maken ,of is het stomweg, het is nu zo en zo oud,het wordt nu tijd voor vervanging ,terwijl het wellicht nog prima voldoet ?   Ik kijk dan naar bijvoorbeeld de 1200,die kennelijk nog zo goed was dat ie nog jaren bij derden heeft dienst gedaan.
Groetjes Patrick

Daan!

#72
In het geval van ICM1, is het zo dat er voldoende materieel is om ze buiten dienst te stellen. Helaas is dat wel sprintermaterieel. Op termijn moet dat wel weer rechtgetrokken worden.
ICM1 heeft behoorlijk wat stellen waarvan de casco's slecht zijn. De rest van het ICM krijgt of heeft een kleine beurt gehad. Dat materieel moet nog dienst doen tot ongeveer 2029.

Ferdinand Bogman

Bedankt Daan, dat is een helder antwoord op mijn eerdere vraag. Er is dus wél een tekort aan intercitymaterieel, maar dat wordt gecompenseerd door een overschot aan sprintermaterieel.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Thom

Soms nieteens een tekort aan een materieelsoort, maar soms komt de materieelpuzzel gewoon slecht uit en heb je alleen 'verkeerde' treinen voor handen voor de 'verkeerde' treinen aldaar.