Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011

in Grootspoor

Gestart door 4020 281-4, 26 april 2024 10:15

Vorige topic - Volgende topic

Menno

Citaat van: Ferdinand Bogman op  8 mei 2024 13:01
Als sprintertreinstellen als intercity worden ingezet en er geen materieel tekort is, worden er dan intercitytreinstellen ingezet als sprinter?
Tot einde dienstregeling 2022-2023 wel: de allereerste ochtendtrein naar Schiphol/Hoofddorp (die ik vanaf Purmerend neem naar m'n werk) was dan een IRM 4 of (zelfs) 6. Een enkele keer waren het zelfs twee viertjes. Ruimte genoeg in ieder geval en dat was wel nodig ook: op Zaandam wordt aansluiting geboden op de richting uit Uitgeest, dus dat betekent altijd flink wat overstappers.

Helaas is men daar sinds dienstregeling 2023-2024 mee gestopt: nu mag je al heel blij zijn als er twee SNG-3 voor komen rijden, maar gebruikelijker is een SNG-4 of zelfs één SNG-3, die dan soms al bij Purmerend (er is echt geen peil op te trekken wat betreft aantal reizigers) maar sowieso bij Zaandam propvol komt te zitten.

Jammer dat 'ie nu echt aan de kant staat, ik had 'm nog wel even willen zien eigenlijk ;) Maar ja... werk.

Ik heb denk ik nog ergens een foto van dat ding (tot het uit dienst gaan van deze wist ik niet dat dit (blijkbaar?) de enige was met witte lamphuizen en ik heb me altijd afgevraagd waarom ;) .

Tedo

Er waren er meer met witte binnenkant van de lampbehuizing, vooral de laag genummerde stellen. De 4011 was alleen de laatste.
Grtz!
Tedo

RobbertJan

Stellen met witte lamp behuizing zijn van de serie
ICM I-a (4011/4030), zodanig herkenbaar omdat
deze een afwijkend groene lamp circuit hebben dan
de daar op volgende stellen.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

spoorzeven

Citaat van: Thom op  9 mei 2024 13:19
Soms nieteens een tekort aan een materieelsoort, maar soms komt de materieelpuzzel gewoon slecht uit en heb je alleen 'verkeerde' treinen voor handen voor de 'verkeerde' treinen aldaar.
Dan is er altijd nog de treinsoortinflatie: je doopt de Intercity die (noodgedwongen) met Sprintermaterieel rijdt gewoon om tot Sprinter (ofwel stoptrein). Hebben ze tussen Utrecht en Leiden gedaan. Daar rijdt nu alleen nog maar de Sprinter naar Utrecht/Tiel.
Groet, Frank

Dave.......

Ik heb begrepen dat het daar ivm de aslast op het traject is.
De DDZ is te zwaar, vandaar dat de SLT als SprinterCity wordt ingezet.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Frank 123

Klopt, gedaan na verhogen van aantal treinen per uur. De bodem in ons mooie groene hart zou anders nog lager komen te liggen  ;D
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke

Ascona

Citaat van: Daan! op  9 mei 2024 09:02
In het geval van ICM1, is het zo dat er voldoende materieel is om ze buiten dienst te stellen. Helaas is dat wel sprintermaterieel. Op termijn moet dat wel weer rechtgetrokken worden.
ICM1 heeft behoorlijk wat stellen waarvan de casco's slecht zijn. De rest van het ICM krijgt of heeft een kleine beurt gehad. Dat materieel moet nog dienst doen tot ongeveer 2029.

Dus in dit geval is dus inderdaad de slechter wordende staat de reden om een serie buiten dienst te stellen,niet zo gek natuurlijk na 40 jaar. Thanx voor de uitleg!
Groetjes Patrick