Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Hulp bij onderhoud/reparatie

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Dick55, 21 april 2024 13:27

Vorige topic - Volgende topic

Dick55

In een ander topic beschreef ik mijn problemen met een Lima hondekop en een Roco sik.

Afgelopen tijd alle locs laten rijden. Nu zijn er best problemen en ik ben niet echt een electra/electronica kenner.
Is er in de omgeving Reeuwijk iemand die mij kan helpen/laten zien hoe ik diverse problemen oplos?

Ik heb de volgende problemen:

Fleischmann SNCF 68001 hapert bij het rijden
Lima 1314 loopt niet
Lima 1307 loopt stotterend, licht klopt niet
Rivarossi 1113 loopt "Omgekeerd", cabineverlichting aan 1 zijde onafhankelijk van rijrichting
Roco 1600 (digitaal) loopt zacht, mist aan 1 zijde een lamp
Roco NS 2200 loopt even en dan sluiting?
Roco 281 loopt slecht
Jouef 1306 loopt slecht
Liliput 6401 loopt slecht/zacht geen verlichting

Fleischmann V100 verlichting aan 1 kant defect
Lima NS 1605 licht klopt niet
Lima 1220 geen licht
Lima 1220 licht klopt niet
Lima 1310 geen licht
Rivarossi 1116 alleen cabine verlicht
Roco 2384 geen licht
Roco 2256 aan 1 zijde topsein
Lima Hondekop: loopt slecht en piept


Ik heb 2 rail gelijkstroom, Fleischmann rails.

Overigens lopen veel andere locs gewoon goed.

Deetrein

Met welk railmateriaal rijd je Dick?
Limarails bijvoorbeeld geven slecht de spanning door.
Ook de slepertjes tegen de wielen kunnen vuil zijn (haartjes/stof)

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Dick55

Hallo Erich, aangepast.

De oude Fleischmann rails.

Veel locs lopen goed, maar ik heb tot nu toe alleen een vitrine en een fotodijk.
Sinds een maand een conditie ovaaltje.

Pauldg

Het meeste materiaal dat je noemt is meer dan 30 jaar oud en er zijn nogal wat Lima's bij (sowieso technisch niet het beste). Ik vermoed dat je de hobby na een hele lange periode weer hebt opgepakt. Dan zal er het een en ander aan stroomafnemers zijn gecorrodeerd en olie en vet verhard.
Boomshanka!

Dick55

Klopt Paul, vandaar ook dat ik graag "onderwezen" wil worden in onderhoud.

HuubvG

Zoek eens het topic op over ATF. Misschien helpt het, probeer het eens. Het lijkt allemaal een kwestie van stroomafname te zijn. Even doorlezen, de goeie tips omtrent stroomafname eruit opnemen en zelf kijken of je verbetering merkt. Niets is leuker dan het allemaal zelf uit te zoeken en op te lossen.
Oude Fleischmann treinen vanaf 1962, Train Jaune vanaf 2002 en nog wat knutselplannen

Pauldg

Kan je solderen? Inderdaad stroomafname, maar ook kapotte lampjes en bij de Rivarossi moeten in ieder geval twee draadjes worden omgelegd omdat hij de verkeerde kant op loopt.

Ik zou overigens beginnen met de Roco locomotieven. Daar valt gewoon het meeste te halen.
Boomshanka!

grossraumwagen

Bij de 2384 zou het kunnen zijn dat het licht wel werkt maar heel zwak brandt.

Een tijd lang heeft Roco 19V lampjes gebruikt die ook geschikt zijn voor digitaal (met hogere baanspanning), maar bij analoog maar heel zwak branden.


Ferdinand Bogman

Ook interessant is of je analoog rijdt? Er lijkt alleen een 1600 digitaal te zijn. Analoog is wat eenvoudiger, dan hoef je alleen te weten wat plus en min is.

Je zou eens kunnen kijken naar de bijdrages van forumlid Besselspoor. Ik heb zelf veel van hem veel afgekeken. Hij is specialist in het opknappen van oude locomotieven zoals deze van Fleischmann of deze van Lima.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Dick55

Ik rij analoog.

En ben goed in administratie en besturen (VvE). Ben niet onhandig maar electra is redelijk een zwart gat.
Solderen is me nog nooit goed gelukt

Pauldg

#10
Ik denk dat met wat oefening solderen eenvoudiger is dan statuten wijzigen.

Ben je lid van een club? Daar valt veel kennis te halen. Sowieso zou een basiscursus onderhoud voor locomotieven best de moeite waard zijn. Ik zou mij er voor inschrijven
Boomshanka!

Ferdinand Bogman

Citaat van: Dick55 op 21 april 2024 16:51En ben goed in administratie en besturen (VvE).

Dat komt goed uit want BNLS zoekt nog een secretaris! :)

@Paul, een "basiscursus onderhoud voor locomotieven", daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar geven ze die?

Zelf heb ik geen ervaring met clubs, maar lijkt me een goed idee. Alleen zit er niets echt in de buurt.
Er is ook een BNLS-treinendokter, maar ik weet niet wat zijn bezoekuren zijn. Mogelijk alleen spreekuur op beurzen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Pauldg

Citaat van: Ferdinand Bogman op 21 april 2024 17:12


@Paul, een "basiscursus onderhoud voor locomotieven", daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar geven ze die?



Geen flauw idee. Had er zelf ook nog nooit van gehoord, maar het leek mij ineens een goed idee. Er worden toch ook soldeer workshops georganiseerd?  :)
Boomshanka!

Pauldg

Dit is vast wel te regelen binnen BNLS. Wat je nodig hebt is een ruime, wat gereedschap, een of twee oude rotten met didactische vaardigheden (naast die andere vaardigheden) een tientje inleg per persoon of zo en koffie  :D
Boomshanka!

Ferdinand Bogman

Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf