Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Hulp bij onderhoud/reparatie

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Dick55, 21 april 2024 13:27

Vorige topic - Volgende topic

Pauldg

Boomshanka!

Dick55

Citaat van: Ferdinand Bogman op 21 april 2024 17:12
Dat komt goed uit want BNLS zoekt nog een secretaris! :)

@Paul, een "basiscursus onderhoud voor locomotieven", daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar geven ze die?

Zelf heb ik geen ervaring met clubs, maar lijkt me een goed idee. Alleen zit er niets echt in de buurt.
Er is ook een BNLS-treinendokter, maar ik weet niet wat zijn bezoekuren zijn. Mogelijk alleen spreekuur op beurzen.

Een van mijn problemen is tijd.....
Ben al ergens penningmeester (museum) en elders voorzitter (motorclub). Verder oppas opa en ondanks pensioen nog 2 dagen per week werken.....

Dick55

Citaat van: Ferdinand Bogman op 21 april 2024 18:13
Een Train Repair Café!

Dat zou leuk zijn.

Overigens kwam ik ooit ergens een modellspoorvereniging tegen in Gouda. Nooit antwoord gekregen.

Ik zal eens kijken in mijn omgeving naar H0 verenigingen.

HugoB123

Hey Dick,
Ik heb je een pm gestuurd. Kan wel een avond het een en ander uitleggen.
Groeten

Pauldg

Nooit mailen met verenigingen. Het mailadres kan al jaren buiten gebruik zijn of beheerd worden door iemand die tien jaar geleden bestuurslid was. Het is geen bedrijf met een service level dat wordt gemonitord. Wanneer je weet waar en wanneer de clubavond is zou ik er gewoon eens langs gaan.
Boomshanka!

Martijn193

Citaat van: Ferdinand Bogman op 21 april 2024 18:13
Een Train Repair Café!

Leuk idee, maar op de 1 of andere manier denk ik toch dat de meesten hun info zelf halen ergens, bijvoorbeeld op dit forum. Maar eventueel ook in de handleiding van de lok indien nog aanwezig.

Maar misschien eens leuk om de optie te verkennen.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Pauldg

Maar over dit onderwerp. Er zijn genoeg topics waar onderhoud en reparatie wordt gepleegd. Ik ken geen geen algemeen onderhoudsdraadje of video met how to's. Ook zie ik dit niet terug in de encyclopedie en ik ken ook geen boeken hierover? Bestaat dit niet of is het een niche? Ik denk dat er best behoefte bestaat aan een algemene uitleg over de basics qua onderhoud. Schoonmaken, smeren, electrische problemen met lampjes en bedrading oplossen. Oude gloeilampen door leds vervangen ed. Digitaliseren is goed gecoverd, maar gangbaar maken van oud analoog materieel niet. Ik denk dat dit nuttig zou zijn.
Boomshanka!

Keska

:)
Ik denk dat in de tijd dat de oude meuk nieuw was, de winkelier voor linkshandigen de poppen- en treinendokter was?
Walter

spoorijzer

Mijn ervaring is dat Youtube een hele goede bron van informatie is. Ik zie daar bv al filmpjes voorbij komen over het digitaliseren van locs etc.

Groeten,
Rogier

Pauldg

Her en der valt er genoeg bij elkaar te sprokkelen, maar niet gestructureerd. Bestaat er een themakanaal op Youtube wat hier helemaal over gaat of een stap voor stap blog met foto's van regulier onderhoud. Is waarschijnlijk ook ingewikkeld omdat elke locomotief weer anders in elkaar steekt.
Boomshanka!

Ronald Halma

Ik zag je vraag voorbijkomen vanmorgen ergens op Facebook. Denk dat je hier beter iemand vindt die je helpen kan. Ook omdat je netjes opgesomd hebt wat het is met welk probleem. Zie ook al wat aangeboden waar als ik jou was graag gebruik van zou maken.

Het zal wat tijd en geld kosten maar het meeste zal vrij snel weer gangbaar zijn. Het zal meer de tijd zijn dan de kosten ;) Succes!

Citaat van: Dick55 op 21 april 2024 19:56
.. en ondanks pensioen nog 2 dagen per week werken.....

Het beroerde van werken is dat er zoveel vrije tijd in gaat zitten  ;D ;D