Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Het opbouwen van meerdere niveaus

in Algemeen

Gestart door PeterNS, 7 februari 2024 18:42

Vorige topic - Volgende topic

PeterNS

Veel modelspoorders hebben een modelbaan met meerdere niveaus als je 10 cm tussen de niveaus hebt is dat mooi maar hoe bedraad je niveau 1 boven schaduwstation op niveau 0 met gereedschap wordt dat niet moeilijk werken?
Als je wisseldecoders moet monteren tussen niveau 1 en niveau 0 blijft er van die 10 cm tussenruimte minder over dan de minimale hoogte van 8 cm. Misschien zie ik erg zwart/wit
heeft iemand daar creatieve oplossingen voor gevonden?

Peter

Frank 123

Ik vind die 10 cm wel erg krap.... Kom je inderdaad amper bij...
Ik heb zelf overigens alle bedrading van 2e laag naar zijkant van de baan gehaald en daar aangesloten op ringleiding die helemaal buitenom de baan loopt.
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke

PeterNS

Blijf je toch met de wisseldecoders zitten ik lees in de encyclopedie dat er eigenlijk 240 mm nodig is tussen de niveaus maar bij mijn baanplan lukt het me niet om het niveau 1 boven niveau 0  240 mm uit elkaar te krijgen. Ik heb een ruimte van 3,1x2,1 meter tot mijn beschikking. Naar mijn idee kun je dan maar met 1 niveau werken.

JoopSpoort

Hallo Peter, om te beginnen, ik vind 10 cm tussenruimte veel te weinig. Hoe wil je een ontspoorde trein dan weer op de rails krijgen? Je krijgt je hand niet eens tussen de bovenkant van de trein en niveau 1, niet met h0 en zelfs niet met n.
Zelf heb ik 24 cm ruimte tussen niveau 0 en 1 en werk met een helix.
Begin met het schaduwstation en bedraadt de rails en zorg ervoor dat je de decoders redelijk binnen handbereik plaatst.
Bij niveau 1 heb ik een loze ruimte tussen het "plafond" van niveau 0 en de "bodem" van niveau 1. De rails liggen op een uitgezaagde rijweg en de decoders liggen op het plafond van 0. De decoders worden ook afgedekt met mdf. Bij calamiteiten hoeft ik alleen maar de huisjes er af te halen en de mdf-plaat.
Ik zal nog een paar foto's sturen.
Ik hoop dat ik je goed begrepen heb.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

JoopSpoort

Zoals beloofd een paar foto's voor een mogelijke oplossing









Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Jeroen Water

Met een baanoppervlakte van 3,1 bij 2,1m is een tussenruimte van 24 cm leuk, maar een helix neemt wel veel ruimte in. Ik heb zelf 12,5cm tussenruimte. De bovenverdieping rust op balkjes die 27mm hoog zijn. Daardoor kunnen de treinen op de benedenverdieping met hun stroomafnemer omhoog er ruim onderdoor rijden. Ik drijf mijn wissels aan mett servo's en ik heb als stelregel dat niets wat onder de bovenbaan hangt, lager mag zijn dan de dikte van de draagbalkjes. Servo's hangen dus tussen de balkjes, net als de bedrading.

De onderbaan heb ik zo open mogelijk gemaakt, dus waar geen rails ligt, is er ook geen houten vloer. Bij ontsporing van een trein haal ik de ontspoorde bakken weg en plaats ze weer op de bovenbaan terug. Altijd ervoor zorgen dat je bij wisselstraten een open ruimte onder je baan hebt, want ontsporen doen ze meestal daar....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Martin Domburg

#6
Als ik een baan ontwerp is voor mij de vuistregel dat je voor elke 10cm diepte aan handreiking, ook 10 cm hoogte aan moet houden. Rekening houdend dat je de laag erboven 5 cm vrije ruimte moet houden voor elektronica.

Wet van Murphy zegt dat de wagon ontspoort, of een storing optreed op het verste spoor, wanneer de sporen ervoor gevuld zijn. Je wil dan met je hele hand, arm of eventueel bovenlijf erin kunnen. Dat laatste is vaak in het geval van een schaduwstation.

Daarnaast houden we ook rekening met bewerkbaarheid van installatie, door laag voor laag op te bouwen en af te werken, alvorens we met de volgende laag gaan beginnen.

Daarom werken we ook graag met klimspiralen naar schaduwlagen toe.

Maar nu is dit puur een vuistregel die ik hanteer, en in de praktijk niet altijd haalbaar of wenselijk. In geval van twijfel is er maar 1 oplossing: proefopstelling maken en uitproberen :)

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Ronald Halma

Aandrijvingen van wissels kun je ook naar de zijkant van een niveau halen, net als de bekabeling. Dus ik zie het probleem niet zo  :)

Klaas Zondervan

Zelf ben ik nooit aan gelaagd bouwen begonnen, vanwege alle problemen die je daarbij tegen kan komen.
Laag voor laag opbouwen klinkt logisch, maar roept bij mij ook een vraag op. Als je aan een volgende laag begint moet je ook aan de onderkant zijn. Maar hoe kom je daar bij als er al een laag onder zit en er is maar 25 cm tussen de lagen? Om maar helemaal niet te spreken als er maar 10 cm tussen zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Ronald Halma

Citaat van: Martin Domburg op  8 februari 2024 08:37
....Wet van Murphy zegt dat de wagon ontspoort, of een storing optreed op het verste spoor, wanneer de sporen ervoor gevuld zijn. Je wil dan met je hele hand, arm of eventueel bovenlijf erin kunnen. Dat laatste is vaak in het geval van een schaduwstation.


....Daarom werken we ook graag met klimspiralen naar schaduwlagen toe.


Maar in een klimspiraal is er geen 25 cm ruimte... dat zal altijd rond de 10 cm liggen bij bv H0. En daar gaat je hele lijf niet in  ;)

BrightonBelle

Citaat van: Ronald Halma op  8 februari 2024 09:54
Aandrijvingen van wissels kun je ook naar de zijkant van een niveau halen, net als de bekabeling. Dus ik zie het probleem niet zo  :)

Als de decoders/wisselaandrijvingen het probleem zouden zijn; daarvoor zijn idd legio oplossingen op het niveau zelf.

Grtz Gerard

Juroen


In een ander draadje is dit onderwerp ook voorbij gekomen.
Zie hieronder hoe de situatie bij mij is. Ik kan met 12 cm overal voldoende bij:
- ik kan voor en achter mijn kompakte baantje komen;
- er zijn diverse uitneembare delen in het bovenste niveau;
- langs onder kan ik bij het schaduwstation.

Citaat van: Juroen op 25 maart 2022 11:27
Ter illustratie een plaatje van de voorzijde van mijn 'kompakanlage'. Het hoogteverschil is 12 cm.
Ik kan er via onderzijde en uitneembare middenpanelen redelijk bij.



Er is één lokatie op mijn baan waar het hoogteverschil ongeveer 7 cm is (weet exacte maat niet meer).
Daar heb ik aan de onderzijde van de bovenste plaat een geleiding voor de stroomafnemers voor de sporen op het onderste niveau gemaakt.
Goed, dat speelt bij jou niet.


Groet, Juroen

Martin Domburg

#12
Citaat van: Ronald Halma op  8 februari 2024 09:54
Aandrijvingen van wissels kun je ook naar de zijkant van een niveau halen, net als de bekabeling. Dus ik zie het probleem niet zo  :)

Niet altijd en in een baanplan wil je de sporen ontwerpen en niet de installatie. Dat zien we daarna wel.

Citaat van: Ronald Halma op  8 februari 2024 10:26
Maar in een klimspiraal is er geen 25 cm ruimte... dat zal altijd rond de 10 cm liggen bij bv H0. En daar gaat je hele lijf niet in  ;)

Nee daar is de reikwijdte van beide kanten ook maar 5 a 10 cm ver.

Citaat van: Klaas Zondervan op  8 februari 2024 10:05
Zelf ben ik nooit aan gelaagd bouwen begonnen, vanwege alle problemen die je daarbij tegen kan komen.
Laag voor laag opbouwen klinkt logisch, maar roept bij mij ook een vraag op. Als je aan een volgende laag begint moet je ook aan de onderkant zijn. Maar hoe kom je daar bij als er al een laag onder zit en er is maar 25 cm tussen de lagen? Om maar helemaal niet te spreken als er maar 10 cm tussen zit.

Gelaagd werken geeft geen problemen, enkel uitdagingen. Vaak regeert de angst voor het onbekende.

Dit kan je oplossen door modulair te werken, al is de onderkant vaak beter te bereiken voor installatie dan de bovenkant als er treinen op staan.

Door genoeg ruimte te houden lossen de problemen zichzelf vaak wel op. En in situaties dat dit niet zo is , vind je altijd ook wel een oplossing voor. Denk aan haakse schroevendraaiers, bindruggen voor draden etcetera.
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Heiko

Bij een treintafel heb ik de onderste bladen met scharnieren bevestigd. Door aan een kant de pennen er uit te halen "klapt" deze naar onderen (afhankelijk van de diepte van het blad en de hoogte, blijft deze eventueel schuin staan). Op die manier kan je nog bij de onderkant van het bovenste blad.

Martin Domburg

Wie creatief is ziet geen problemen maar uitdagingen  (y)

Slim gedaan!
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?