Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Het opbouwen van meerdere niveaus

in Algemeen

Gestart door PeterNS, 7 februari 2024 18:42

Vorige topic - Volgende topic

Klaas Zondervan

Citaat van: Martin Domburg op  8 februari 2024 12:18
Gelaagd werken geeft geen problemen, enkel uitdagingen. Vaak regeert de angst voor het onbekende.
Je weet het leuk te brengen. Ik ben niet bang, maar realistisch. Bij ons op de club zijn ze ook met een gelaagde baan bezig en ik zie wat daar gebeurt. En dat probeer ik bij mijn thuisbaan te vermijden. Ik heb geen zin om te werken tussen twee lagen waar mijn kop maar net tussen past. Als het om schaduwstations gaat dan geef ik de voorkeur aan een schaduwstation achter het zichtgedeelte in plaats van er onder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Martin Domburg

Ik breng het niet alleen leuk, maar breng dit ook al ruim 10 jaar in de praktijk. Met gemiddeld 3-4 modelbanen per jaar in diverse niveaus, lagen en hoogtes. Er zit een verschil tussen die twee vind ik.

Het is realistisch als je zou zeggen dat je uit angst voor het onbekende op basis wat anderen doen iets vermijd. Misschien hebben ze het bij de club wel helemaal verkeerd aangepakt, dat kan. Maar dat wil niet zeggen dat jij dat ook zo zou doen toch?

Kijk anders even op de DTS website bij projecten, of op de site van onze Duitse collega Miba. Daar vind je allerlei ontwerpen met niveaus en afbeeldingen van het eindresultaat.

Het is zo zonde als je op basis van wat een ander doet, jezelf beperkt in wat zou kunnen  (y)
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Klaas Zondervan

Martin, het is geen angst voor het onbekende, want het is voor mij heel bekend, en ik heb er geen angst voor. Maar ik heb er gewoon geen zin in. Of vind je dat ook een verkeerd motief? ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Martin Domburg

Het was geen aanval op jou zelf hoor, meer in het algemeen besproken. Sorry als dat wel zo overkwam (nadeel van enthosiasme).

Ergens geen zin in hebben is een keiharde vaste reden om iets niet te doen  ;D
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

JoopSpoort

Citaat van: Heiko op  8 februari 2024 12:22
Bij een treintafel heb ik de onderste bladen met scharnieren bevestigd. Door aan een kant de pennen er uit te halen "klapt" deze naar onderen (afhankelijk van de diepte van het blad en de hoogte, blijft deze eventueel schuin staan). Op die manier kan je nog bij de onderkant van het bovenste blad.
Vergeet niet de trein eerst te verplaatsen  ;D
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

SteeF_NS92

Misschien beetje out of the box maar: een hele andere oplossing maar wellicht afneembare dakdelen (bekleed met scenery) van de baan. Gebeurd er wat, haal je even de bovenkant eraf en kun je erbij. Daarnaast zou je ook je baan op wielen kunnen zetten en zorgen dat de schaduwstations zich zoveel mogelijk bij de randen bevinden waar je nog bij kan. Uiteraard moet je baanplan zich wel voor beide oplossingen lenen.

Gr
Stefan

eichddraig

Citaat van: Martin Domburg op  8 februari 2024 12:24
Wie creatief is ziet geen problemen maar uitdagingen  (y)

Over het algemeen wordt een probleem een uitdaging als de oplossing bedacht is  ;)
gr. Ed

JoopSpoort

@Steef, met afneembare delen werk ik ook. De baan op wielen lijkt me niet zo'n goed plan. Afgezien van de oppervlakte van zo'n baan lijkt het me dat er altijd wel wat hobbelt tijdens het verplaatsen en dan moet je weer de "hersporingswagen" inzetten om het nodige weer op de rails te krijgen. 
Ik heb ook wel eens gewerkt met uitneembare delen waar je dan doorheen kon kruipen. Ik ben geen dertig meer, dus ik heb geen behoefte meer om me als een "bugs Bunny" met een wortel in mijn hand midden in de baan tevoorschijn te komen.  :)
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Frank 123

Waarom niet op wielen? Heb mijn baan (7,2x1,4 meter) op wielen staan.
Werkt perfect. Staat normaal tegen de wand maar als ik er aan de achterzijde bij moet rol ik de boel even naar voren zodat ik er achter langs kan lopen.

Moet je natuurlijk wel een goed onderstel maken maar stevige fundatie is altijd eerste vereiste.
Gr Frank.
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke