Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Aantal centimeters tussen lagen (minimaal).

in Algemeen

Gestart door San-Markos, 25 maart 2022 11:08

Vorige topic - Volgende topic

San-Markos

Beste allen,

Sinds enige tijd ben ik met de voorbereiding bezig voor mijn zolderbaan. Ik heb de baan uitgetekend in Anyrail.

Wel loop ik tegen beperkingen van een zolder aan. Ik vroeg mij dan ook af of er bekend is wat de minimale benodigde hoogte (centimeters) is tussen de twee rijlagen. Zijn hier standaarden voor?

Ik ben niet van plan om met omhoog staande pantografen te gaan rijden.

Ik hoor graag van jullie.

Groet,

Mark

Daan!

Hier staat veel over geschreven in de encyclopedie, waaronder ook (een deel van) het antwoord op jouw vraag: klik

Juroen

Ter illustratie een plaatje van de voorzijde van mijn 'kompakanlage'. Het hoogteverschil is 12 cm.
Ik kan er via onderzijde en uitneembare middenpanelen redelijk bij.

Er is één lokatie op mijn baan waar het hoogteverschil ongeveer 7 cm is (weet exacte maat niet meer).
Daar heb ik aan de onderzijde van de bovenste plaat een geleiding voor de stroomafnemers voor de sporen op het onderste niveau gemaakt.
Goed, dat speelt bij jou niet.

Groet, Juroen

Ronald Halma

Staat geen schaal bij maar ik neem aan dat je H0 bedoelt. Dan zou een cm of 8 zonder pantos genoeg moeten zijn.

San-Markos

Geweldig zeg. Gecombineerd geven al deze antwoorden (en foto's!) een goed antwoord op mijn vraag.

Excuses dat ik niet duidelijk was over de schaal. Het gaat inderdaad om H0.

Ik kan verder (denken/plannen).
Groet,

Mark

nighttrain1

In H0, 20 cm handiger!
Denk eens aan een ontsporing, dan wil je toch wel redelijk bij kunnen komen, zeker als je trein ergens achter(aan) staat/ligt.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

kawaaad

Onder het mom meten is weten liep ook ik tegen een paar niet verwachte problemen aan. Ik bezit nogal wat oud fleischmann materiaal. Helaas klopt bij dit spul de 1 op 87 schaal niet helemaal. Mijn 65014 ging bv niet onder mijn B&K kolenbunker door. Kwam zo,n 2.3 mm te kort in hoogte. Dan denk je je zet het gehele bunker omhoog. Fout dus want toen liep de machinisten trap weer vast op de onderziide van het bunker. Dus heeft ook ouder materiaal houd rekening met andere maten.
Mvg aad

Jeronimos

Dus gaat het erom of die laag een spoor betreft dat over een ander spoor heen gaat, dan is 7 of 8 cm voldoende. Maar ik zou wel even de hoogte van je lok meten met ingeklapte pantografen.

Als een laag een schaduwstation betreft, dan toch wat meer ruimte, 20 misschien wel 30 cm, om er bij te kunnen als er iets niet goed gaat.
Jeroen

Benelux795

Ik zou er ook niet op vertrouwen dat de panto's ingeklapt blijven...  :-\ of hoog genoeg maken of toch bovenleiding
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Martin Hornis

Zelf heb ik 20 cm bij H0. Daarbij reik ik (met een dunne stok) tot 90 cm.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.