Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

MTH troubles

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Prutsert, 5 februari 2024 21:25

Vorige topic - Volgende topic

Ronald Halma

Citaat van: Maunsell op  8 februari 2024 14:53
ik ben al 25 jaar lid bij dat forum zonder problemen??

Weet inmiddels dat ik niet de enige ben ;)

Prutsert

Hmmm, bij 2 van de 3 locs is het niet de decoder, maar is er ergens sluiting wanneer tender en loc gekoppeld worden. Hier heb ik nog hoop dat het goed komt.
Loc n°3 begint zachtjes te roken uit de schoorstenen zodra je haar op de rails zet. Ruikt ook vreemd. Is volgens mij geen rookvloeistof. Verder helemaal dood.
Ik heb nog 8 andere MTH locs en die rijden hier al jaren zonder mankeren.

Prutsert

Welaan, ik heb het internet afgestruind naar contactproblemen of korstsluiting tussen loc en tender van MTH. Je zoekt je wezenloos. Nu scheelt het enorm wanneer je de juiste benaming weet van de 'koppelingsschacht', maar ben eruit: draw bar. En in dit geval de wireless draw bar. En als je dan gaat zoeken op gerelateerde problemen, gaat de beerput open... Hele volksstammen verketteren MTH om het toepassen van deze draw bar, die voor ontelbare problemen zorgt. Ook de sluiting zoals ik die ervaar komt ettelijke malen voorbij. Het is een absoluut ondeugdelijk product  volgens velen. Iets wat nooit had mogen worden toegepast. Nou daar ben ik dan mooi mee. De draw bar aan loczijde schijnt sluiting te veroorzaken met het laatste wielstel onder de cabine. De enige oplossing zou zijn om de hele constructie eruit te slopen en te vervangen door kabeltjes en zodoende een vaste verbinding tussen loc en tender te creëren. Dat ziet er op zijn beurt dan wel niet zo gelikt uit, maar zou de problemen tot slechts een vervelende herinnering reduceren.
Nu weet ik niet of ik het aandurf om dat zelf te gaan doen...
Wie zou zoiets wel kunnen*/willen*? (*Omcirkelen welke van toepassing is)
Wat ik overigens nog steeds niet snap is dat die treinendoktor dit niet heeft kunnen constateren...

Ronald Halma

Ik las het en wilde het net voorstellen  :) Misschien zijn er andere constructies? Ik heb bv een LifeLike Proto2000 0-6-0 met tender die we een aardige solide constructie heeft. Zal er zo een foto van maken.

Mark D.

Ik kom diverse tutorials tegen op youtube om de drawbar issue's op te lossen.

nieuwe elektrische verbinding zelf maken,  Ik zou een 6polige n schaal decoderaansluiting gebruiken.

hmmglaser

Citaat van: Prutsert op  8 februari 2024 18:00
Wat ik overigens nog steeds niet snap is dat die treinendoktor dit niet heeft kunnen constateren...
Het is heel simpel de ene reperateur is de andere niet, zeker als het gaat om modellen die men niet eerder in de hand heeft gehad!
Het eerste wat ik bij problemen doe die ik niet ken is googlen of andere deze ervaring ook hebben, dan kun je vaak al veel uitsluiten!
Mvg Mark

Ronald Halma

(Niet helemaal) in elkaar:

20240208_191131 by Ronald Halma, on Flickr

Uit elkaar:

20240208_191144 by Ronald Halma, on Flickr

Decoder ligt in de tender inclusief luidspreker. Je ziet rechts een nokje die de boel borgt.

Prutsert

Dank voor de suggesties!
Zo'n alternatieve stroomvoerende koppelingsschacht lijkt een mooie oplossing. Ik vertrouw het mezelf echter niet toe om deze ingreep uit te voeren.
Wie zou zoiets kunnen uitvoeren?