Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

MTH troubles

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Prutsert, 5 februari 2024 21:25

Vorige topic - Volgende topic

ES44C4

Om welke locs gaat het?

Welke centrale/aansturing gebruik je?

Heb je de decoders gereset?

Hoe lang hebben de locs bij jou gereden?

Waren ze toen goed aan te sturen?

Prutsert

Zijn locs die af fabriek voor 3 railsysteem geschikt zijn. Ik heb andere MTH locs die gewoon functioneren en met bijvoorbeeld een mobile station 2 zijn aan te sturen.
De locs gingen niet allemaal op hetzelfde moment stuk, maar wel allemaal na slechts korte tijd gefunctioneerd te hebben. Kortom: toen ik ze uit de verpakking haalde, deden ze het. Op het moment van kapot gaan, sprong de centrale niet op tilt en overig materiaal deed het gewoon nog.
Mth artikelnrs: 80-3204-5, 80-3207-5 en 3209-5. Voorwaar geen kinderachtig spul.
Bomvol features die als ze werken erg fraai zijn....

Prutsert

Citaat van: Rody v. G. op  5 februari 2024 23:00
Ik tel er drie in Duitsland. (y)
https://mthtrains.com/international-service-center-search

Alle drie benaderd. Doen geen MTH meer. Website niet meer actueel sinds 2021. MTH zou gestopt zijn met H0 volgens bronnen op www. Enkel sppor 0 is nog verkrijgbaar en zelfs dat mondjesmaat.

MartinRT

Misschien 1 - 20 seconden wachten en F3 proberen  ???

Ronald Halma

Als F3 het geval zou zijn hebben ze geen sound... maar goed, ik heb ook locs met QSI die hetzelfde doen. Niet opgestart is niet rijden dus idd een soort van dood verschijnsel.

Protosound is wel DCC compatibel maar geen zuivere DCC decoder. Heb vaker gelezen dat er problemen mee zijn. Zou zeker het F3 opstarten proberen en een centrale gebruiken die in ieder geval genoeg power kan leveren. Of de MS2 daar voldoende van heeft kan ik zo niet beoordelen :)

Maar de TS schrijft kapot gaan... hoe constateer je dat z echt kapot zijn dan?

Prutsert

Kapot gaan: tijdens rijden met lawaai en rook (sound en smoke) stilvallen en er geen beweging meer in krijgen. De opstartsequentie bij MTH locs is mij bekend, maar haalt niets uit. Ik schreef dat ik meer mth locs heb en die functioneren naar behoren. Lijkt mij sterk dat het probleem dan bij de centrale ligt, maar goed, ik weet het ook niet.
Waarschijnlijk zijn de locs wel van een alternatieve decoder te voorzien (mocht daar het probleem zitten). Of het geluid van een "articulated" daar ook in zit, synchroon met de wielomwenteling en dynamische rookontwikkeling, valt dan nog te bezien. De MTH ProtoSound decoders schijnen nooit los verkocht te zijn geweest.

Rody v. G.

Citaat van: Prutsert op  6 februari 2024 17:49
Alle drie benaderd. Doen geen MTH meer. Website niet meer actueel sinds 2021. MTH zou gestopt zijn met H0 volgens bronnen op www. Enkel sppor 0 is nog verkrijgbaar en zelfs dat mondjesmaat.

Dat is jammer, het klopt dat ze inderdaad gestopt zijn met H0 (volgens mij hebben ze de H0 tooling verkocht aan ScaleTrains). Het was mogelijk geweest dat ze bij deze partijen nog expertise hadden, schijnbaar niet.

Heb je hier al in gekeken? (Geen idee of deze troubleshooting chart ook voor jou modellen van toepassing is.)
https://mthtrains.com/sites/default/files/ps1%20troubleshooting%20chart.pdf

Michiel2

Eerder werd al de reset optie genoemd:

To reset a non responsive MTH decoder follow these simple steps.
Place the locomotive on the Mainline track.
Select address 55.
Enter OPS mode programming.
Select CV55 and a value of 55.
Write to the decoder.

Heeft bij mij geholpen bij een niet meer reagerende lok, dat was wel spoor 0 :)

Ronald Halma

Dat zou dan een optie zijn.

MartinRT

Citaat van: Prutsert op  6 februari 2024 18:40
Kapot gaan: tijdens rijden met lawaai en rook (sound en smoke) stilvallen en er geen beweging meer in krijgen.
Misschien toevallig in een (te krappe) bocht ?  Dit vraag ik, omdat dan mogelijk een te zware belasting van de decoder is opgetreden.

Prutsert

Ga ik nog proberen.(adres 55)
Volgens de treinwinkeltechneut die een loc heeft bekeken, was er geen communicatie met de decoder mogelijk. Niet uit te lezen.
Ik laat het weten.

Prutsert

Citaat van: MartinRT op  6 februari 2024 19:32
Misschien toevallig in een (te krappe) bocht ?  Dit vraag ik, omdat dan mogelijk een te zware belasting van de decoder is opgetreden.

Minimum R3. Weet niet meer exact waar de locs op de baan waren, toen het mis ging...

Ronald Halma

Ik zal eens rondvragen of er iemand in de US bekendenkring is die bekend is met MTH H0.

wibi

Märklin brengt nu meerdere van hun diesels uit
Zijn wel flink duurder geworden (38440)