Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

MTH troubles

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Prutsert, 5 februari 2024 21:25

Vorige topic - Volgende topic

Ronald Halma

Wat totaal niets met TS zijn probleem te maken heeft....

ES44C4

Toch apart dat ze het eerst wel deden.
Vooral erg vervelend voor je.

Een wat ouder stukje, maar weinig hoopgevend:

https://www.trainorders.com/discussion/read.php?3,1786424

Ronald Halma

Vanuit de Duitse kant (AAT, Kaarst):

Hallo Ronald,

sorry, leider nein.
Wir bekommen letzte Tage viele Anfragen zum Service von MTH --- Wir aber haben MTH aber nie Importiert – keine Lizenz.
Busch in Viernheim hat das für uns gemacht, bevor MTH Ende 2020 geschlossen wurde.

Wir schlagen dieses Forum für Fragen dieser Art vor:
http://www.us-modellbahnforum.de/

Mit freundlichen Grüßen
Best regards

Nullem

Voor wat het waard is (en al verborgen genoemd in het linkje van Mark D):
MTH decoders hebben van oorsprong een eigen digitaal protocol DCS, dat op zijn zachtst gezegd niet erg compatibel is met MNRA en DCC. DCC kan kennelijk helemaal niks met DCS. De huidige MTH decoders zouden naast DCS ook DCC moeten aankunnen: voorbeeld is een testrapport van een (spoor 0) Traxx in SNM van april 2012). In andere fora valt het me op dat hoe ouder het type decoder is, des te groter de problemen met DCC lijken te zijn (zie bijv. SNM forum van de E94 en 44). Verder schijnen ze tamelijk kortsluitgevoelig: ik zag inmiddels een viertal berichten tegen waar een simpele ontsporing met bijbehorende kortsluiting de decoder deed overlijden.
Als ik de literatuur zo lees zijn er eigenlijk maar twee mogelijkheden: als hij het doet, vooral rustig zo laten en als hij het niet meer doet, vervangen door een echte DCC decoder.
(een aardig linkje over dcs en dcc bij MTH: https://cs.trains.com/mrr/f/88/t/248167.aspx)

Groet!  Frans (tamelijk digibeet overigens)
Groet!  Frans

Prutsert

#34
Hola,

Vanmiddag even aan proberen geslagen om met adres 55, zoals gesuggereerd werd, de loc te resetten. Niks, noppes, nada.
Toen ik nog bezig was de frustratie een plekje te geven, kreeg ik ineens een ingeving.
De grote stomers van MTH hebben alle electronica in de tender en de aandrijving in de loc. Beiden zijn gekoppeld middels een 'koppelstang' met stekker verbinding. Ding is anders te groot voor de doos?
Ik heb loc en tender van elkaar gescheiden en vervolgens alleen de tender op de rollenbank geplaatst.

Tenderzijde


Loczijde


Tot mijn grote verbazing brandt de tenderverlichting. Dat geeft hoop. De stoute schoenen aan en middels F3 de opstartsequentie geactiveerd. Ik mag een boon worden! Het werkt! Alle geluidsfuncties doen het! Taart!!

Ik heb de loc weer aan de tender bevestigd en u raadt het al: taart kan weer in de vriezer...
Maar we zijn een stap dichterbij de oplossing. Het probleem lijkt hem in de verbinding tussen loc en tender te zitten. Zodra je het stekkertje (foto2) op het vrouwtje (foto 1) plaatst, ontstaat er dus kortsluiting. Tevens schiet de Mobile Station direct in de noodstop.

Ik heb nu 1 van de 3 locs onderhanden gehad. Hoop dat het bij de andere 2 een zelfde soort probleem blijkt.
Dank voor het meedenken zover!

Ronald Halma

Kijk, vooruitgang. Alle 3 helemaal stuk kan gewoon niet. Ben benieuwd naar het vervolg.

Rob Ellerman

Misschien wat zaken controleren op kortsluiting met een multimeter (een doe-het-zelvert-kanniet-zonder.... ;D)
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Maunsell

#37
normaal moet er boven het kunststof verbindingstuk van de tender een metalen ringstuk liggen dat contact maakt met het metalen blokje onderaan de locomotief waarover het verbindingstuk moet worden geschoven.

U kunt ook het probleem eens voorleggen op dit amerikaans forum waar het om bijna 90% MTH producten gaat:

https://ogrforum.ogaugerr.com/forum/mth-general-topics

Prutsert

Citaat van: Maunsell op  8 februari 2024 11:29
normaal moet er boven het kunststof verbindingstuk van de tender een metalen ringstuk liggen dat contact maakt met het metalen blokje onderaan de locomotief waarover het verbindingstuk moet worden geschoven.

U kunt ook het probleem eens voorleggen op dit amerikaans forum waar het om bijna 90% MTH producten gaat:

https://ogrforum.ogaugerr.com/forum/mth-general-topics

Van je eerste deel begrijp ik helaas niets.

Je tip is het proberen waard, hoewel het een spoor 0 forum betreft.


MartinRT

Ik zie een 4-polig stekkerblok (female) op de loc.  Tender heeft ook een blokje op de koppelstang.  Ik neem aan male.
Verbinding / contact probleem ?

Met draadjes op de loc testen met gelijkstroom ?

Ronald Halma

Citaat van: Maunsell op  8 februari 2024 11:29

U kunt ook het probleem eens voorleggen op dit amerikaans forum waar het om bijna 90% MTH producten gaat:

https://ogrforum.ogaugerr.com/forum/mth-general-topics

Ooit geprobeerd mij daar te registreren... werd bedreigd door een administrator dat, als ik nog eens probeerde te registreren, ik een levenslange ban zou krijgen  ;D Alleen vanwege... het registreren! Het gaat daar eigenlijk alleen maar over 3-rail spoor 0 en niet 2-rail. En aangezien de TS een H0 loc heeft misschien niet de beste plek

Maunsell

over welke locomotieven gaat het? Heeft u de handleidingen gelezen?

CiteerOoit geprobeerd mij daar te registreren... werd bedreigd door een administrator dat, als ik nog eens probeerde te registreren, ik een levenslange ban zou krijgen  ;D Alleen vanwege... het registreren! Het gaat daar eigenlijk alleen maar over 3-rail spoor 0 en niet 2-rail. En aangezien de TS een H0 loc heeft misschien niet de beste plek

ik ben al 25 jaar lid bij dat forum zonder problemen??

Paul

Erwin Schuurman

Of je kunt het hier eens proberen?

https://forum.mrhmag.com/

Mvg,

Erwin

Verstuurd vanaf mijn SM-A137F met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

hmmglaser

Hou er maar gewoon rekening mee dat de decoders zijn overleden, ooit bij een mede 3railrijder geweest en hij had er meerdere maar bij ene naar de andere ging de sound decoder kapot het is gewoon waardeloze kwaliteit op decoder gebied!
Gewoon een ESU plaatsen dan kun je er weer van genieten!
Mvg Mark