Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Stekkerdoos achter elkaar

in Elektronica en analoog

Gestart door Luc2000, 30 januari 2024 16:09

Vorige topic - Volgende topic

Luc2000

Ik heb een soort klik aan klik uit systeem gekocht. 2 schakelaars passen echter niet samen in een dubbele wandcontactdoos......lekker handig.

Daarom heb ik nu 2 stekkerdozen in serie gezet en op 1 schakelaar aangesloten.

Dat wordt eigenlijk afgeraden iivm mogelijke overschrijding van het vermogen.

In de 2e stekkerdozen zitten samen

5 treintrafo's van trix en Marklin
1 trafo voor Esu ecios
3 5v adapters
1 looplamp (ad hoc)

Dat zal toch geen top vermogen zijn?

Zal straks foto van stekkerdozen plaatsen, geen standaard praxis werk.

Cor--24

Vermogen is afhankelijk van draaddiameter van het snoer.
3x2,52 max 16A
3x1,52 max 10A
3x1,02 max 6A

Dus kwestie van stroomsterktes optellen. Daarbij jezelf ook afvragen of het stopcontact een aparte groep is in de meterkast of dat er meerdere stopcontacten de groep delen.
Mvg.

Cor

henk

A is niet vermogen.
Stel dat een korte kabel inderdaad 16A bij 230 volt aan kan, dan praten we over 3680 VA. Dat halen die trafo's bij elkaar in de verste verte niet. Een aparte groep is al helemaal overdreven.

Meerdere contactdozen in serie leidt tot wat meer overgangsweerstand, maar met twee zal dat ook wel meevallen.
Ik snap overigens niet met zekerheid wat Luc heeft gebrouwen, maar dat gaan we kennelijk zo zien.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

Cor, de draaddoorsnedes die je noemt gelden voor de vaste installatie. Voor verlengsnoeren zijn de regels wat soepeler.
Op 1,5mm2 mag je 16A trekken.
Maar de vermogens die Luc noemt zijn niet spectaculair. Ik zou me er geen zorgen over maken.
Zelfs als je 4 van die snoeren achter elkaar koppelt zou je er nog een kacheltje van 1000W aan mogen hangen.

Ik vraag me wel af hoe die klik-aan-klik-uit dingen er uit zien. Ik heb er ook een paar, maar die passen makkelijk naast elkaar.
Daarnaast zie ik niet wat de meerwaarde is om klik-aan-klik-uit toe te passen.

edit: een zin geschrapt. Blijkt inderdaad net niet te passen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

HansQ

Marklin trafo, de grootste die ik ken is 60VA ofwel 60 Watt en alle andere merken die ik heb gezien voor gelijkstroom minder heftig.
Laten we voor de ESU Ecos 100W aannemen en voor de 5V voedingen ieder 20W, wat echt heel veel is.
Voor de looplamp nemen we nog es 250W als we toch aan het overdrijven zijn.
Dus dan hebben we totaal 5x60 + 100 + 3x20 + 350 = 300 + 100 + 60 + 250 = 710 Watt, dit is dan het maximale vermogen!
Dat is bij 230 Volt een stroom van 3,1 Ampere... Geen enkel probleem dus, ook niet bij de dunste 1.0mm2 kabels.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Luc2000

Foto's volgen

Het gaat mij overigens niet (alleen) om de belasting van de draad maar  van de eerste stekkerdoos.

@ Henk
Ik heb de stekker van stekkerdoos 2 in stekkerdoos 1 gestopt

@ Klaas
Door klik aan klik uit kan ik alle elektra in mijn kamer (4 stopcontacten) in 1x aan en uitzetten, zonder op mijn knieën  onder de baan te hoeven  ;)

Cor--24

Citaat van: Klaas Zondervan op 30 januari 2024 16:49
Cor, de draaddoorsnedes die je noemt gelden voor de vaste installatie. Voor verlengsnoeren zijn de regels wat soepeler.
Op 1,5mm2 mag je 16A trekken.

Ik weet het, Klaas, maar ik neem bij verlengsnoeren altijd de veilige keuze. Jij weet net zo goed als ik de neiging van mensen om snoeren bijvoorbeeld op te rollen en met bundelbandjes netje vast te maken. En jij weet ook wat er dan gebeurd. Er zijn er zat, die gezellig aan het gourmetten waren en een snoerhaspel gebruikten, die niet helemaal was uitgerold.

Citaat van: Luc2000 op 30 januari 2024 17:47
Door klik aan klik uit kan ik alle elektra in mijn kamer (4 stopcontacten) in 1x aan en uitzetten, zonder op mijn knieën  onder de baan te hoeven  ;)

Als deze schakelaar, die stroomsterkte aankan, is het geen probleem.
Mvg.

Cor

bellejt

heb voor mijn modelbaan 2 aparte kringen naar zolder van 20 Amp automatische zekeringen.4 stopkontakten en 2  industriele verdeeldozen van 25 amp met schakelaar.Lekker makkelijk en op de 2de stroomkring draait de verwarming van de kamer in de winter zodat het niet onder de 10 graden gaat.Amper nodig maar makkelijk.
Greetings,salutations,groetjes,

Luc2000

Foto's van de situatie met 2 in serie geschakelde stekkerdozen

Specs van de stekkerdozen

Specs van klik aan schakelaar

Menno

Citaat van: Luc2000 op 30 januari 2024 16:09
In de 2e stekkerdozen zitten samen

5 treintrafo's van trix en Marklin
1 trafo voor Esu ecios
3 5v adapters
1 looplamp (ad hoc)
De treintrafo's zijn het punt niet, maar de transformator en de drie 5 Volt adapters zijn, als dat schakelende voedingen zijn en die afstandbediende stopcontacten met een relais schakelen, wel een goede manier om zo'n schakelaar mogelijk naar de knoppen te helpen. De startstroom van dergelijke voedingen is niet mals en daar zijn de relais van dergelijke stopcontacten vaak niet voor gemaakt, die zijn vaak voor Ohmse lasten (weerstanden, resistief dus) bedoeld, niet voor de sterk capacitieve lasten als schakelende voedingen. Hoewel de verpakking iets als 'geschikt voor elk lamptype' toont, kan dat ook gewoon een marketingdingetje zijn om klanten te trekken.

Luc2000

Elektra kabel stekkerdoos 2 zit in stekkerdoos 1. Stekkerdoos 1 is aangesloten op wcd met schakelaar van "klik aan"

Frank 123

Op standaard groep van je woning (maximaal 16 amp afgezekerd bij 230 v)mag inderdaad maximaal 3600 VA (of Watt) vermogen staan. De installatie in je woning zou zo aangelegd moeten zijn dat je deze 3600 Va (of Watt) ook geheel uit 1 wandcontactdoos zou moeten kunnen trekken.

Dat zal je een met gemiddelde modelbaan niet snel lukken.

Wat een verlengsnoer/verdeeldoos maximaal aan vermogen kan hebben zou er op moeten staan (tenzij je van de nep CE keur Alibaba spullen koopt). Dus dat kun je snel zelf bepalen.

Overbelasting van groep in je woning zal eerder kunnen gebeuren maar ook dat is kwestie van inventariseren wat er op de groep staat en de vermogens optellen.

Wat grootste gevaar is van de verdeeldozen is dat het potentiële stofnesten zijn en dat dit eerder bron van brand is dan sec een eventuele overbelasting. Is ook een van de grotere oorzaken van woninginbranden in ons land (toevallig uit provisie mee te maken).

Ps: er zijn mensen die een 20 amp zekering in hun meterkast plaatsen maar daar is de bedrading in een woning dus niet op gemaakt en kan dus ook tot problemen (brand) leiden omdat de bekabeling dan zwakker is dan de zekering.

Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke

Luc2000

Citaat van: Menno op 30 januari 2024 20:55
De treintrafo's zijn het punt niet, maar de transformator en de drie 5 Volt adapters zijn, als dat schakelende voedingen zijn en die afstandbediende stopcontacten met een relais schakelen, wel een goede manier om zo'n schakelaar mogelijk naar de knoppen te helpen. De startstroom van dergelijke voedingen is niet mals en daar zijn de relais van dergelijke stopcontacten vaak niet voor gemaakt, die zijn vaak voor Ohmse lasten (weerstanden, resistief dus) bedoeld, niet voor de sterk capacitieve lasten als schakelende voedingen. Hoewel de verpakking iets als 'geschikt voor elk lamptype' toont, kan dat ook gewoon een marketingdingetje zijn om klanten te trekken.

Trafo is voor ecos

1x 5v voor schakelaar verkeerslichten
1x 5v voor 3 vleugelseinen met ondervloer aansluiting
1x 5v voor AVT geluidsmodule

Ook nog een led paneel en led strip aangesloten

Frank 123

Als het CE gekeurde spullen zijn (wat zou moeten) dan moet het maximale vermogen dat ze kunnen verbruiken er ook op staan en kun je dus snel bepalen wat er nu maximaal op aangesloten is.
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke

Luc2000

Geen Ali spul

Zowel de stekkerdozen (per stuk) en de schakelaar kunnen 3680W aan.

Geen idee hoeveel W treintrafo, esu trafo en 5V adapters genereren.

De basisvraag is:
- mogen/kunnen de 2 stekkerdozen bij deze config in serie aangesloten worden?