Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Stekkerdoos achter elkaar

in Elektronica en analoog

Gestart door Luc2000, 30 januari 2024 16:09

Vorige topic - Volgende topic

Klaas Zondervan

Het antwoord op de basisvraag is ja. Als die spullen bij elkaar trekken zo weinig vermogen dat het makkelijk kan.

Het vermogen van al die apparaten, dat staat er toch op? Tel er voor de zekerheid 10% bij, dan zit je goed.

Over CE: dat is geen keurmerk, het is een verklaring van de producent dat het apparaat aan de Europese eisen voldoet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Luc2000

borotof

Toch zou ik de tweede stekkerdoos ook via zo'n klikaanding schakelen (moet je twee keer klikken voor alles aan)  Dit ivm met de inschakelstromen waar Marco het ook over heeft, die dingen willen nog wel eens overlijden.

Frank 123

[quote author=Klaas Zondervan link=topic=110344.msg3222449031#msg3222449031 date=1706645790
Over CE: dat is geen keurmerk, het is een verklaring van de producent dat het apparaat aan de Europese eisen voldoet.
[/quote]

Helemaal gelijk Klaas.. (excuses lange dag geweest dus niet meer zo scherp)
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke

Luc2000

Citaat van: borotof op 30 januari 2024 21:20
Toch zou ik de tweede stekkerdoos ook via zo'n klikaanding schakelen (moet je twee keer klikken voor alles aan)  Dit ivm met de inschakelstromen waar Marco het ook over heeft, die dingen willen nog wel eens overlijden.

Dat lukt helaas niet, omdat 2 (aan/uit) schakelaars niet naast elkaar in één dubbele wcd passen....

Mark D.

geen idee wat voor muur dat stopcontact in zit, maar wat houd je tegen om nog een inbouw doos te plaatsen en er een echt dubbel stopcontact van te maken?

bij een gips wandje zou het minder werk zijn dan de vragen hier beantwoorden.

Luc2000

Citaat van: Mark D. op 30 januari 2024 22:16
geen idee wat voor muur dat stopcontact in zit, maar wat houd je tegen om nog een inbouw doos te plaatsen en er een echt dubbel stopcontact van te maken?

Beton  ;)

R.C.Grootveld

Citaat van: Frank 123 op 30 januari 2024 21:03
Als het CE gekeurde spullen zijn (wat zou moeten)
Probleem met CE is dat je CE (Voldoet aan EU normen) en CE (China Export) hebt en die twee lijken heul veul op elkaar

Klaas Zondervan

Je hoeft die twee KAKU's niet naast elkaar te zetten. Kan ook achter elkaar.
Dus 1 KAKU in de muur, daar steek je de eerst verdeeldoos in. In een uitgang van de eerste verdeeldoos zet je dan de tweede KAKU en daar steel je de tweede verdeeldoos in.
Bij inschakelen eerst KAKU 1, en dan KAKU 2.
Bij uitschakelen eerst 2, dan 1.

Overigens geloof ik er niks van dat je een KAKU met dit vermogen om zeep helpt, dus wat mij betreft kun je alles achter 1 KAKU zetten.

Iets anders is dat zo'n KAKU enkelpolig schakelt. Het hangt er dus vanaf hoe je dat ding in de muur steekt of je de fase of de nul schakelt.
Wat dat betreft zou ik liever schakelen met de schakelaar van de verdeeldoos. Die schakelaars zijn dubbelpolig (wettelijk verplicht). En dat is ook omdat je bij enkelpolig niet zeker weet welke pool je schakelt
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

iljitsch

Als je echt zeker wilt zijn, hang dan een apparaat dat de stroom meet tussen het stopcontact en het eerste verleng/verdeelsnoer. Ik heb er één van Voltcraft met met bluetooth en een app op mijn iPhone zodat ik ook op enige afstand de hoeveelheid stroom in de gaten kan houden. En ook aan en uit zetten.

Toevalligerwijs heb ik mijn Z21 decoder daar nu op zitten zodat ik daar makkelijk de stroom af kan halen want ik laat die liever niet aan staan wanneer ik de baan niet gebruik. Achter de Z21 hangt dan nog een ESU SwitchPilot wisseldecoder. De hele handel trekt zo'n 5 a 6 watt.  :)

grossraumwagen

Citaat van: Mark D. op 30 januari 2024 22:16

Als het onder de treinbaan zit, kan het ook een dubbele montageplaat met twee opbouw wcd's zijn.

Waar je met gescheiden in- en uitschakelen wel mee te maken hebt, dat je via de secundaire zijde een retourstroom kunt krijgen naar de (nog) niet ingeschakelde trafogroep.
In hoeverre dat een probleem is weet ik niet, maar wat dat betreft beter alles tegelijk in- en uitschakelen.

Het beste is om het stopcontact te verplaatsen naar een plek die goed te bereiken is en de hele baan met een stekker in- en uit te schakelen. Werkt prima en uit is ook echt uit.
Gewone HTK-schakelaars blijven een zwakke 'schakel'...

Luc2000

Citaat van: Klaas Zondervan op 30 januari 2024 23:22
Iets anders is dat zo'n KAKU enkelpolig schakelt. Het hangt er dus vanaf hoe je dat ding in de muur steekt of je de fase of de nul schakelt.
Wat dat betreft zou ik liever schakelen met de schakelaar van de verdeeldoos. Die schakelaars zijn dubbelpolig (wettelijk verplicht). En dat is ook omdat je bij enkelpolig niet zeker weet welke pool je schakelt

Wat gebeurt er als 1) de fase of 2) de nul schakelt?

Mark D.

dan is de laatste stekkerdoos dubbelpolig geschakeld.

Klaas Zondervan

Citaat van: grossraumwagen op 31 januari 2024 10:26
Waar je met gescheiden in- en uitschakelen wel mee te maken hebt, dat je via de secundaire zijde een retourstroom kunt krijgen naar de (nog) niet ingeschakelde trafogroep.
Hier snap ik helemaal niks van. Kun je dat uitleggen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel