Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

reparatie NS MP3000 motorpost Märklin hamo gelijkstroom

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Martijn HITV, 6 december 2023 18:50

Vorige topic - Volgende topic

Martijn HITV

na jaren trouwe dienst is mijn mp3000 helaas kapot gegaan. en toen ik hem open maakte kan ik niets wat wat kapot zal kunnen zijn. als ik hem op de treinbaan zet branden de lampjes wel maar gaan na een korte periode weer uit samen met de controler (analoog) (ik denk dat hij uit gaat ivm beveiliging?) weet iemand meer vanaf hoe deze trein gerepareerd kan worden? alvast bedankt.

foto's:









-Martijn

Martijn HITV

als meer foto's nodig zijn of duidelijkere foto's nodig hebt graag aangeven, graag even aan geven waarvan je de foto wil hebben
-Martijn

henk

De motor doet het wel of juist niet?
Klinkt als overbelasting. Mogelijk is de motor vuil of stuk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Andries

De Marklinmotoren willen nog wel eens vastzitten als ze langere tijd niet gebruikt zijn.  Mogelijk is daar hier sprake van. Oplossing: motor uit elkaar halen, schoonmaken en smeren. Dat smeren geldt ook voor de tandwielen.
Andries

Martijn HITV

Citaat van: Andries op  6 december 2023 20:10
De Marklinmotoren willen nog wel eens vastzitten als ze langere tijd niet gebruikt zijn.  Mogelijk is daar hier sprake van. Oplossing: motor uit elkaar halen, schoonmaken en smeren. Dat smeren geldt ook voor de tandwielen.
Andries

geld dat ook voor de gelijkstroom motoren? en hij heeft een half jaartje geleden nog gereden.
-Martijn

Pauldg

Kan je de wielen van het aangedreven draaistel gewoon met de hand bewegen?
Boomshanka!

Wijbe


Martijn HITV

Citaat van: Pauldg op  7 december 2023 09:38
Kan je de wielen van het aangedreven draaistel gewoon met de hand bewegen?
nee dat kan niet. maar dat kan ook niet bij mijn werkende locs
-Martijn

Pauldg

Helder! Ik dacht dat dat altijd wel kon bij een pannenkoekaandrijving, maar ik ben ook niet goed thuis in 3-rail techniek
Boomshanka!

MartinRT

Nooit via de wielen de motor draaien.  Kans dat je alles kapotmaakt, ook bij Märklin/Hamo niet, al gaat het daar meestal wel.
Je zegt zelf:  een half jaar geleden......   Dan denk ik ook, dat de boel vast zit, in een half jaar kan veel vastkoeken. Dus zoals hierboven:  schoonmaken.   Baat het niet dan schaadt het niet.

Martijn HITV

Citaat van: Pauldg op  7 december 2023 10:55
Helder! Ik dacht dat dat altijd wel kon bij een pannenkoekaandrijving, maar ik ben ook niet goed thuis in 3-rail techniek
het gaat om een hamo versie dus gelijkstroom (2rail)
-Martijn

Klaas Zondervan

Mechanisch zijn de motoren gelijk. Het verschil is dat er in de 2-rail uitvoering een permanentmagneet in zit in plaats van de veldspoel.

Het is geen goed idee om te proberen de boel los te krijgen door aan de wielen te draaien. Je moet dan te veel kracht uitoefenen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Menno

Wat voor rijregelaar gebruik je? BIj het genoemde gedrag denk ik aan een thermische beveiliging in een transformator die ingrijpt. Dat betekent dat er iets flink stroom staat te trekken. Belangrijker: áls dat zo is terwijl de boel niet rijdt (maar de verlichting het wel even doet), dan ruik je vaak iets. Defecte of vastzittende motoren gaan vaak een karakteristieke geur produceren.

Heb je een multimeter? Met de meter op doorgangs-test moet je al een eind kunnen komen. De motor moet in ieder geval een gelijkspanningsweerstand van pakweg 30 Ohm hebben. De doorgangs-test is (soms) de stand gemarkeerd met een diode-symbool, maar het kan ook een omega-symbool met een geluidsmarkering (3 golfjes) erbij zijn.

Ik zie dat je in IJsselstein woont: komend weekend is er weer een modelspoorbeurs in Houten, waar je geloof ik ook treinen na kan laten kijken. Er zijn sowieso meerdere Beneluxspoor-leden aanwezig. Misschien een idee om daar heen te gaan?

Ben

Citaat van: Klaas Zondervan op  7 december 2023 11:12

Het verschil is dat er in de 2-rail uitvoering een permanentmagneet in zit in plaats van de veldspoel.


Dat is niet zo, er zit een veldspoel in.

Martijn kan het beste doen wat Wijbe zegt: motor schoonmaken en koolborstels checken.

Gr, Ben.

MartinRT

Citaat van: Ben op  7 december 2023 13:05
Dat is niet zo, er zit een veldspoel in.
Als ik vroeger een M loc had en om wilde bouwen naar gelijkstroom 2-rail, dan nam ik wel altijd een ombouw naar permanentmagneet.
Dus jouw opmerking verbaast me zeer. Heeft deze HAMO MP werkelijk een veldspoel ?  Ik zie wel 2 vrij dikke diodes zitten, sturen die dan de veldspoel aan ?