Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

reparatie NS MP3000 motorpost Märklin hamo gelijkstroom

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Martijn HITV, 6 december 2023 18:50

Vorige topic - Volgende topic

henk

Ja. In de regel werden Hamo-modellen door Märklin uitgerust met een permanentmagneet. Maar soms niet. En de Hamo Motorpost heeft veldspoelen met diodes. Door de diodes wordt afhankelijk van de polariteit de ene of de andere wikkeling aangesproken en de rijrichting bepaald.

Geen idee waarom Märklin dat zo deed. Het is overigens mogelijk de veldspoel alsnog te vervangen door een magneet.

Voor de vraag maakt het niet uit. In alle varianten is het goed mogelijk dat deze motor door vervuiling vastloopt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

Citaat van: MartinRT op  7 december 2023 17:13

Dus jouw opmerking verbaast me zeer.

De Marklin veldspoelmotor wordt ook wel een allstroom motor genoemd. Zie verder wat Henk zegt.

Gr, Ben.

MartinRT

Duidelijk. M's gelijkstroomwegen blijven ondoorgrondelijk  :D

Martijn HITV

ik heb de motor open gemaakt en koolborstels vervangen en de rest schoongemaakt. loc werkt helaas nog steeds niet. ik heb hem nu naar een winkel gebracht ter reparatie. bedankt voor alle hulp!
-Martijn

Pauldg

Ik ben nu wel razend nieuwsgierig. Zoals je al zei in je openingspost: er zit bar weinig in en dus ook niet zoveel wat kapot kan gaan. Hij zat dus niet vast en je hebt alles schoongemaakt. Diodes doorgebrand misschien?
Boomshanka!