Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Verzwaring NS 1500 van Elotrains

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door JoopSpoort, 26 november 2023 19:21

Vorige topic - Volgende topic

JoopSpoort

Beste mensen, de ondermaatse trekkracht van de NS 1500 van Elotrains is bij velen wel bekend. Je kunt de lok verzwaren met lood. Heeft iemand toevallig een foto om dit te laten zien? Ik heb al zitten zoeken in draadjes maar niets gevonden. Ik wil toch wel een stammetje plan D/K met vier bakken de helix op kunnen krijgen. Ik kan toch moeilijk slechte klimmers bovengronds laten staan. Overal waar een trein staat, kan geen andere staan.  ;D
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Duikeend

ik heb er geen plaatje van maar ik denk dat je boven de draaistellen best wat kwijt kan.
aan de ene kant zit daar de houder voor de luidspreker maar aan de andere zijde zit niets.
als je geen sound gebruikt zou je dus op beide draaistellen extra gewicht kwijt kunnen.

maar ik heb even google gebruikt en daar vond ik dit topic hier op bnls.

daarin staat behoorlijk wat uitgelegd inclusief een link naar de buren waar ook foto's staan  ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Biesje

Verse anti-slipbandjes helpen al een heleboel. De meegeleverde zijn keihard.

Mvg,

Robert

JoopSpoort

Citaat van: Biesje op 26 november 2023 19:54
Verse anti-slipbandjes helpen al een heleboel. De meegeleverde zijn keihard.

Mvg,

Robert
De assen met de slipbandjes van het midden naar buiten schijnt ook al te helpen.
@eichdraig: thanks. Maar eens een kilo lood kopen, dat is wat minder volumineus dan een kilo veren.  ;)
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

JoopSpoort

En ik wilde ook weten of het praktisch haalbaar was. Het leek me allemaal erg krap om er nog een plaatje lood tussen de onderbouw en de kap te leggen.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Ben

Ja bandjes en lood. Maar vooral ook even naar de oplegging van de draaistellen kijken, die is links en rechts verschillend, ik heb bijvoorbeeld de ringetjes weggehaald. Karst heeft er ook iets over geschreven destijds maar de zoekfunctie geeft wederom timeout. In ieder geval rijdt mijn exemplaar al jaren prima.

Gr, Ben.

Biesje

Ringetjes heb ik er ook tussen uit gehaald inderdaad. Geen idee waarom die er tussen zaten bij de gelijkstroom versie. En voor de 3-rail versie was het beter geweest om de 2 puntjes van de oplegging bij het ene draaistel hoger te maken om de drie-punts oplegging niet teniet te doen. Die ringetjes zullen ook hebben bijgedragen aan de negatieve "wegligging" en grip :( . In combinatie met de positie en harde staat van de ASB. Gewicht kan wel helpen maar zou nioet nodig moeten zijn. Een Roco 2200 is niet zwaarder volgens mij en kan wel het een en ander trekken.

Mvg,

Robert

Duikeend

voor wat ik gezien heb lijkt het erop dat er in china wel het 1 en ander fout gegaan is. zo ben ik zelfs draaistellen tegen gekomen waar wissel en gelijkstroom assen door elkaar gebruikt zijn.
ook het gebruik van de ringetjes was niet uniform.
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Henk Veenstra

Gisteravond ook weer eens met de Elotrain 1501 geprobeerd te rijden.Ging gelijk al slippen met 4 icr rijtuigen er achter.
Dus wil hem vandaag ook maar met wat lood verzwaren.Maar krijg de kap er maar niet af.Tandenstokers ertussen en wat wrikken, maar komt er niet af.Zit ie toch nog ergens met schroefjes vast misschien.
Ook zie ik dat de asbeetjes totaal zijn verdwenen, ook die maar nieuw erop zetten.

mvg Henk

Tijdperk||

Ik weet het niet zeker maar moeten de buffers eerst er uit.
Gert.Wim.

Henk Veenstra

Bedankt, Chris.
De kap is er af.

mvg Henk

NS 1607

Ik vind het maar vreemd.
Bij mij trekt de 1500 met gemak 7 rijtuigen, waarvan beide eindrijtuigen zijn voorzien van slepers voor der sluitseinen.
Ik heb overigens niks veranderd in de draaistellen.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Ben

Ja dat lees je vaak op fora: iemand roept het probleem niet te hebben of te herkennen dus bestaat het niet.  :laugh: ;D