Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Ritselende Roco motor 85009

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Herb73, 12 november 2023 14:40

Vorige topic - Volgende topic

Herb73

Goedemiddag,

Van het ene op het andere moment is deze motor gaan 'ritselen' tijdens het rijden (doet in dit geval dienst in een ÖBB Rh 1020); en dan bedoel ik het geluid.
Ik heb de motor asjes van een heel klein beetje naaimachine olie voorzien, maar geen resultaat. De wormen en de tandwieltrein van de zes assen zien er ook licht vettig uit, dus dat behoeft geen extra smering.

Ik vermoed dat het de koolborstels zijn. Het geluid is slechts in één rijrichting hoorbaar. Dit type motor kan zo te zien niet open (althans, niet zonder onherstelbare schade). In de handleiding wordt ook niets vermeld over vervanging van koolborstels. Weet iemand een manier om dit geluid weg te krijgen? Motor vervangen doe ik niet, deze loc heeft nog weinig gereden en een nieuwe motor kan dit wellicht ook krijgen. Ik heb ook al meerdere uren rondjes gereden op de testbaan, maar die koolborstels slijten natuurlijk niet zo snel. De loc rijdt verder prima en afgezien van dat geluid is het rijgedrag voorbeeldig.

Of misschien toch maar de radio wat harder zetten?
Groet, Herb73

RetroJack (aka Jack Black)

Kun je de motor eruit halen en los testen?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Herb73

Ik heb 'm ook los getest, heb zelfs de motor enige uren verticaal laten hangen (naar beide kanten) om het beetje naaimachine olie de kans te geven tussen het lagerbusje en het asje te komen; geen effect.

Al of niet gemonteerd - je hoort dat het uit het motortje komt. Bij het kruipen op de baan zie je bovendien dat de omwentelingen van de motor as synchroon lopen met het geluid (bij zeer traag rijden is het dus een onderbroken geluid). Aangezien de koolborstels maar aan twee kanten zitten, zou dat het onderbroken geluid bij laag toerental kunnen verklaren.

Meer olie heeft volgens mij geen zin en dat wil je sowieso niet op je koolborstels hebben; dan raakt de collector vervuild.
Groet, Herb73

RetroJack (aka Jack Black)

Dan heb je alles gedaan wat je kon.
Doorrijden maar zolang ie het blijft doen   ¯\_(ツ)_/¯
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Rudy0907

Vervangen door een originele roco motor (50 euro op amazon)
Of een motor van Micromotor.EU HR002C voor 42 euro.

Herb73

Een nieuwe motor zou kunnen... maar die heeft ook koolborstels toch? Wie zegt dat dan niet hetzelfde gaat gebeuren? En deze loc heeft - ondanks een leeftijd van 35 - nog maar weinig uren gereden. Misschien een (figuurlijk) geval van "rust roest"...

Als ik al een vervangingsmotor zou overwegen, zou het een exemplaar moeten zijn waarvan je de koolborstels kunt demonteren.
Groet, Herb73

Herb73

Citaat van: Rudy0907 op 12 november 2023 15:57
Vervangen door een originele roco motor (50 euro op amazon)
Of een motor van Micromotor.EU HR002C voor 42 euro.

Zit er veel kwaliteitsverschil in deze twee?
Groet, Herb73

Rudy0907

https://www.micromotor.eu/Motorising-Kits-Umbausaetze-Ombouwsets/H0-Gauge/Roco-H0/

De micromotor hr002C is een ander type motor (klokanker) hier mee kan de lok heel langzaam rijden.
Inbouw zie
https://youtu.be/CfXae7Oop24?si=Nuyb73PMbrn-MqLx

Herb73

Citaat van: Rudy0907 op 12 november 2023 16:18
https://www.micromotor.eu/Motorising-Kits-Umbausaetze-Ombouwsets/H0-Gauge/Roco-H0/

De micromotor hr002C is een ander type motor (klokanker) hier mee kan de lok heel langzaam rijden.
Inbouw zie
https://youtu.be/CfXae7Oop24?si=Nuyb73PMbrn-MqLx

Oh ok... werkt dat ook in combinatie met pulsbreedte regeling? Daarmee kan ik ook al erg langzaam; minder dan 10 cm per minuut is geen probleem voor de meeste Roco locs met eigen (af fabriek) motor.
Groet, Herb73

Rudy0907

Dat durf ik niet te zeggen of het werkt met pwm.
De gesloten motors van roco zijn niet goed, heb ze ook vervangen door nieuwere type
Heb nog een paar van die oude motors (gesloten)liggen, klinken bijna allemaal niet lekker op 1 na die is goed.
Je mag hem hebben tegen verzendkosten

Bijvoorbeeld deze (is wel duur)
https://www.amazon.nl/Roco-85009-reservemotor/dp/B00AXLMAPE

Ze zijn bij Roco leverbaar, of lokale winkel.

Herb73

Dank voor het aanbod, ik hou het in gedachten; mocht ik gaan vervangen, dan zou ik echter eerder neigen naar een type zonder koolborstels... ik ben het al meer tegengekomen dat motoren ineens "rumoerig" werden, overigens zowel bij gesloten motoren als die waarbij je het anker en de polen kunt zien.
Groet, Herb73

Herb73

Ik heb trouwens meerder Roco locs met gesloten motor (waaronder 85009), waarbij je het geluid van koolborstels nooit zou opmerken, omdat de hele loc nogal lawaaiig is; wellicht door de klankkast waarin de motor zit. De ene loc heeft ook meer ballast dan de andere.

De ÖBB 1020 heeft een erg rustig loopwerk (ondanks de vele tandwielen) en is normaliter erg stil - elk extra geluid valt dan dus op.

De stilste loc die ik ooit heb gehad is de ÖBB 1045; daarvan hoor je nauwelijks dat de motor draait - ook op topsnelheid.
Groet, Herb73

Biesje

Hoi,

Motoren zonder koolborstels zijn zeldzaam. De oude C-Sinus motoren van Märklin/Trix hebben geen koolborstels en motoren zoals in wasmachines en grote (1:1) treinen met draaistroom motoren. Klokanker motoren hebben wel (kool)borstels, maar alleen in naam. In plaats van koolstof (grafiet, dus geen rode kool of bloemkool) is het een edelmetaal legering die contact maakt met de lamellen van de collector.

Mijn ervaringen met nieuwere Roco motoren zijn best prima, Roco heeft dan ook een goede reputatie en zette eind jaren 70 van de vorige eeuw een nieuwe standaard neer wat rijeigenschappen betreft ten opzichte van de oude Märklin en Fleischmann (en natuurlijk Lima) pannenkoek motoren. De oudere bruine of nog oudere blank metalen motoren met witte plastic delen maken meer herrie van Roco. Vandaar dat oudere Roco NS 2200 modellen eigenlijk geen geluidsdecoder nodig hebben.

Is de constructie zo gewijzigd van de motoren tegenwoordig dat je de koolborstels niet kan vervangen? Ik zal zo even naar boven klimmen om te gluren. Ik weet wel dat bijvoorbeeld de nieuwe Roco NS 1631 niet meer zo'n standaard Roco motor heeft.

Mvg,

Robert (ijl bie bek nadat ik zo'n Roco motor besnuffeld heb)

Rudy0907

Bij de nieuwere 85009 motoren zijn de koolborstels vervangbaar. Zoals in de link naar amazon.

De roco 1631 heeft een andere motor met ander artikelnummer.

Herb73

Citaat van: Biesje op 12 november 2023 21:18

Is de constructie zo gewijzigd van de motoren tegenwoordig dat je de koolborstels niet kan vervangen?

Dat zou ik niet durven zeggen; de Roco motor 85009 - waarvoor ik deze topic startte - werd in de jaren '80 al gebruikt, dus die is niet erg nieuw meer... zo te zien zijn de koolborstels niet vervangbaar.

Maar ook toen al werden verschillende motortypen toegepast; bij sommige kan je wel, bij andere niet de koolborstels vervangen.
Groet, Herb73