Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Ritselende Roco motor 85009

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Herb73, 12 november 2023 14:40

Vorige topic - Volgende topic

Herb73

Citaat van: Rudy0907 op 12 november 2023 21:34
Bij de nieuwere 85009 motoren zijn de koolborstels vervangbaar. Zoals in de link naar amazon.

Kijk dat is interessant...
Groet, Herb73

Biesje

Alleen bij de aller eerste generatie (blank metaal en wit kunststof koolborstel afdekking) zijn de koolborstels niet vervangbaar volgens mij. En bij die hele dikke ronde dingen die in de BR 215 en oudere V200 modellen zaten misschien.

Rechts een oude bruine gelsoten knor motor zoals in de oudere grijs/citroen)gele Roco 2200en zat en links een moderne motor

De koolborstel houders zijn uitneembaar. Platte schroevendraaier tussen het aslager en het plastic en met beleid het plastic houdertje er uit wippen. De bruine motor had ik al eens gesloopt :-X Weet niet meer waarom. Misschien gewoon pubertijd frustratie of zo... :P

Ik vermoed dat er bij jouw exemplaar een koolborstel gebroken is of dat er wat tussen zit of zo.

Mocht je in de buurt van Almere of Lelystad zitten wil ik er wel eens naar kijken.

Mvg,

Robert

Herb73

Dank voor de uitgebreide illustraties... ik zag in de handleiding bij de loc nergens instructies voor het vervangen van koolborstels, terwijl die bij andere locs er wel vaak bij staan. Ook staan in de onderdelenlijst van art. 43485 (dat is de ÖBB Rh 1020 met motor 85009) geen aparte afbeeldingen of posities voor de koolborstels of veertjes... ik ga het nog eens nader bekijken.

Als ze inderdaad los te krijgen zijn, is het de vraag welke ik moet hebben... aangezien ik geen onderdeelnummers heb.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/43485-65513eb6770d2.pdf
Groet, Herb73

Herb73

Citaat van: Biesje op 12 november 2023 21:51

Ik vermoed dat er bij jouw exemplaar een koolborstel gebroken is of dat er wat tussen zit of zo.

Mocht je in de buurt van Almere of Lelystad zitten wil ik er wel eens naar kijken.

Hij zit nou net weer in elkaar, ik hoop dat het minder wordt naarmate de loc meer rijdt... als ik de motor er toch weer uithaal, dan neem ik contact op; woon in de buurt van Amsterdam, dus niet heel ver weg  :)
Groet, Herb73

Herb73

Overigens wil ik nog wel opmerken dat noch ik, noch m'n vader ooit een motor van een Roco loc defect hebben zien of horen raken... het zijn er toch enkele tientallen, waaronder meerdere met een respectabele "kilometerstand". Geluiden af en toe een beetje irritant, maar het blijft het wel gewoon doen, is mijn ervaring. Ik ben het eens met Biesje m.b.t. de kwaliteit.
Groet, Herb73

Herb73

Citaat van: Biesje op 12 november 2023 21:51
Alleen bij de aller eerste generatie (blank metaal en wit kunststof koolborstel afdekking) zijn de koolborstels niet vervangbaar volgens mij. En bij die hele dikke ronde dingen die in de BR 215 en oudere V200 modellen zaten misschien.

Rechts een oude bruine gelsoten knor motor zoals in de oudere grijs/citroen)gele Roco 2200en zat en links een moderne motor

De koolborstel houders zijn uitneembaar. Platte schroevendraaier tussen het aslager en het plastic en met beleid het plastic houdertje er uit wippen. De bruine motor had ik al eens gesloopt :-X Weet niet meer waarom. Misschien gewoon pubertijd frustratie of zo... :P

Mvg,

Robert

Ik heb uiteindelijk de "stoute schoenen aangetrokken" en toch de motor zelf nog eens nader bekeken. In dit geval gaat het om een "oude bruine gesloten knor motor"... om Biesje te citeren. De koolborstels zijn dus wel degelijk uitneembaar en dat heb ik gedaan. Er viel weinig bijzonders aan te ontdekken, ze zijn ook nog lang niet op. Ik heb wat slijpsel (van de koolborstels) uit het motortje geklopt en de boel weer in elkaar gezet. Het motortje deed soepel z'n werk, in beide draairichtingen met eender geluid. Nu na alles terug gemonteerd te hebben klinkt de loc weer goed; het leven kan soms zo simpel zijn.

Bouwjaar '88... klaar om de Brennerpas te bestormen...  :)

Het verbaasde me eigenlijk dat de motor los in het chassis ligt, weliswaar aan alle kanten ingesloten, maar toch... ik had wel een fixeerschroefje verwacht.

Als iemand van jullie weet welk onderdeelnummer koolborstels en veertjes van deze motor (85009) hebben, hoor ik het graag - met het oog op later onderhoud.
Biesje, bedankt voor je hulp; zonder je foto's en uitleg was ik niet zo ver gekomen  (y).

Groet, Herb73

Klaas Zondervan

Citaat van: Herb73 op 15 november 2023 22:32
Als iemand van jullie weet welk onderdeelnummer koolborstels en veertjes van deze motor (85009) hebben, hoor ik het graag - met het oog op later onderhoud.
Ga naar https://www.roco.cc/rde/ersatzteile
Vul het artikelnummer van de loc in en dan Suche starten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Herb73

Klaas, dank voor de tip; ik zou willen dat het zo eenvoudig was...

In dit geval (loc artikel is 43485) wordt alleen de complete motor getoond, ook in de stuklijst; vandaar mijn aanvankelijke veronderstelling dat de koolborstels er niet uit konden.
Groet, Herb73

TonM

Koolborstels hebben meestal geen apart onderdeelnummer. Ze worden vaak merkloos verkocht omdat dezelde koolborstels in verschillende motoren passen.
Meet even de diameter op en loop naar een modelspoorwinkel in de buurt; vette kans dat ze daar geschikte exemplaren in een la achter de toonbank hebben liggen.

Grtz, Ton

Herb73

Groet, Herb73

henk

Koolborstels hebben in de regel catalogusnummers en die van Roco ook. De variatie in gebruikte koolborstels is nooit groot en bij Roco ook niet. Welke koolborstels in een motor horen staat daarom eerder in de gebruiksaanwijzing dan in de onderdelenlijst. 

Verder een prima voorstel van Ton. Ga naar de winkel en vraag om de correcte koolborstels. Bij de betere modelspoorwinkel weten ze dat en hebben ze de koolborstels ook nog op voorraad. Bel desnoods even van te voren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

Op de Roco site zijn wel koolborstels te vinden: https://www.roco.cc/rde/produkte/zubehor/sonstiges/6519-ersatz-schleifkohlen-und-federn.html
Staan een beetje verstopt onder Artike l> Zubehör > Elektrisches Zubehör.

Geen idee of deze koolborstels universeel zijn voor alle modellen. Ze zijn rond, maar ik dacht dat Roco ook rechthoekige koolborstels heeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Fritsprt

Dat lijken wel Fleischmann koolborstels.......
Groet Frits

Ben

Die moet je dus niet hebben. Deze zijn van Roco / voor Roco: https://www.roco.cc/rde/ersatzteile?et=89743

Klaas Zondervan

Lijkt niet alleen, ze zijn het ook. Op de Fleischmann site staan ze ook, met hetzelfde artikelnummer.
https://www.fleischmann.de/fde/produkte/zubehor/sonstiges/6519-ersatz-schleifkohlen-und-federn.html
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel