Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Ritselende Roco motor 85009

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Herb73, 12 november 2023 14:40

Vorige topic - Volgende topic

Klaas Zondervan

Verwarrende toestand. Op de Roco site is geen afbeelding van 89743 te vinden. wel via google, en die lijken toch wel verdacht veel op de 6519.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Herb73

Ze hebben natuurlijk liever dat je de hele motor vervangt.. ::), maar het zou wel handig zijn als de afmetingen van de koolborstels werden vermeld, zoals je wel vaak bij worm(wielen) ziet.

Ja, Roco en Fleischmann loopt natuurlijk helemaal door elkaar tegenwoordig. Roco wagons zitten in een transparant plastic Fleischmann verpakking, zoals ze 40 jaar geleden al gebruikten.

Ik ben al een set personenwagons tegengekomen waarvan een handgreep was kromgedrukt, omdat het niet in de verpakking paste (gemonteerd af fabriek dus). Heb toen zelf de verpakking maar aangepast. Ik zou liever de aloude piepschuim verpakking van Roco terugzien, waar je makkelijk zelf iets uit kunt snijden als er onderdelen extra worden gemonteerd.

Maar goed, koolborstels... Ik heb er laatst een paar uit een oude boormachine gehaald. Veel te groot natuurlijk, maar je kunt daar - mits niet bang voor zwarte vingers - wellicht zelf iets van maken voor modelspor toepassing. Echt hard zijn ze niet.
Groet, Herb73

Klaas Zondervan

Ik heb even wat doosjes open gemaakt. Al mijn Roco locs (zijn er niet erg veel) hebben verschillende motornummers, hoewel veel van die motortjes erg op elkaar lijken. Het verschil lijkt vooral te zitten in de vliegwielen.
Maar de koolborstels hebben wel bijna allemaal hetzelfde nummer, het eerder genoemde 89743.
Alleen de Sik heeft andere, nummer 89741. Zijn waarschijnlijk kleiner.

Blijft nog de vraag waarom dat Fleischmann nummer 6519 dan op de Roco site staat. Zijn die dan toch hetzelfde, of is dat een vergissing?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

bellejt

vroeger maakten wij zelf koolborstels van hard potlootgrafiet.Hout kapot snijden en op maat maken.
Greetings,salutations,groetjes,

henk

Citaat van: Klaas Zondervan op 16 november 2023 14:16
Ik heb even wat doosjes open gemaakt. Al mijn Roco locs (zijn er niet erg veel) hebben verschillende motornummers, hoewel veel van die motortjes erg op elkaar lijken. Het verschil lijkt vooral te zitten in de vliegwielen.
Maar de koolborstels hebben wel bijna allemaal hetzelfde nummer, het eerder genoemde 89743.
Alleen de Sik heeft andere, nummer 89741. Zijn waarschijnlijk kleiner.

Als gezegd, de variatie is niet groot.

Om toch nog wat verwarring te zaaien. De oudste Roco-locs - die met de ronde knormotor - hebben dit soort koolborstels.
Maar die heeft Herb zeker niet nodig. Al was het maar omdat je die echt nooit afgesleten kan krijgen. Ze kunnen wel breken.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

Citaat van: Herb73 op 16 november 2023 14:08
Ze hebben natuurlijk liever dat je de hele motor vervangt.. ::),

Dat is niet zo, dat bedenk je zelf. Sinds jaar en dag zijn er losse koolborstels. Je vindt het met 1 zoekslag op google.  ;)

Herb73

Citaat van: Ben op 16 november 2023 14:39
Dat is niet zo, dat bedenk je zelf. Sinds jaar en dag zijn er losse koolborstels. Je vindt het met 1 zoekslag op google.  ;)

Ik weet het niet zo zeker; waarom wordt voor loc 43485 met bijbehorend motornummer 85009 dan niet het nummer voor koolborstels en veertjes in de stuklijst apart vermeld of op de foto getoond? Evenmin wordt er melding van gemaakt in de gebruikershandleiding bij de loc; wel worden in de handleiding verschillende artikelcodes voor reserve delen opgegeven; lampjes, anti slipbanden en... de complete motor. Dat is toch vreemd?
Want laten we wel wezen; bij normaal gebruik is een koolborstel het enige echte slijtagedeel van een motor.
Groet, Herb73

Herb73

Citaat van: Herb73 op 16 november 2023 15:18
Ik weet het niet zo zeker; waarom wordt voor loc 43485 met bijbehorend motornummer 85009 dan niet het nummer voor koolborstels en veertjes in de stuklijst apart vermeld of op de foto getoond? Evenmin wordt er melding van gemaakt in de gebruikershandleiding bij de loc; wel worden in de handleiding verschillende artikelcodes voor reserve delen opgegeven; lampjes, anti slipbanden en... de complete motor. Dat is toch vreemd?
Want laten we wel wezen; bij normaal gebruik is een koolborstel het enige echte slijtagedeel van een motor.

Misschien zit ik helemaal fout hoor en je kunt er eeuwig over discussiëren natuurlijk, maar zo heb ik nog een theorie - om nog even een zijsprong "off topic" te maken - over.... SMERING. Heerlijk, nog zo'n uitgekauwd onderwerp.
Het gaat dan weer over Roco.
'In den beginne' (voor mij is dat eind jaren '70, begin '80) moest je hier en daar een drupje - niet nader gespecificeerde - olie toepassen. Ik heb een DB BR 118 uit het jaar kruik, waarvan de wormen overigens in een volledig gesloten kast zitten, daar kun je niet eens wat aan doen, maar dat terzijde. Naaimachine olie was prima, zo leerde ik van mijn vader... En vooral niet te veel, want overdaad schaadt.

Toen werd het ineens Roco olie, artikel 10906... Ik lees: verdienmodel.
Ik ken de samenstelling niet, maar je kunt mij niet wijsmaken dat het beter zou werken dan naaimachine olie.

Nog weer later was daar ineens... Roco vet, voor de tandwieltjes, artikel 10905. Ik heb voor de grap eens uitgerekend wat de prijs per 100 g bedraagt van dat vet en vermoedelijk komt de straatwaarde aardig in de buurt van die van een lading drugs (soms moet je overdrijven, om je punt te maken  ::)).
Ik lees: verdienmodel.

Tegenwoordig wordt het allebei aangeraden, uiteraard niet op dezelfde plek (twee verdienmodellen... (y)).

Het is niet dat alle fabrikanten dit doen; bij Jägerndorfer wordt gewoon nog steeds "een geschikte" olie geadviseerd voor onderhoud. Overigens slechts elke 50 uur, bij Roco moet het elke 30 uur. Alsof iemand dat bijhoudt? Hoewel, als je digitaal rijdt, gaat dat misschien wel. Af en toe maak ik een loc open; als het een beetje vettig oogt (= niet droog), vind ik het prima.

Daarbij moet ik opmerken dat de draaistellen (tandwielen) met oliesmering zich beter houden dan die met vet. Het in eerste instantie wittige Roco vet wordt na verloop van tijd grijs of zwart - deels door het stof van de koolborstels (vooral bij "open' motoren).
De olie echter heeft naast een smerende werking ook een beetje een reinigend effect; de smurrie loopt vanzelf op de afdekplaat van het draaistel, terwijl de tandwieltjes prachtig schoon blijven. Maar goed, ik dwaal weer erg af...
Groet, Herb73

Herb73

Citaat van: bellejt op 16 november 2023 14:16
vroeger maakten wij zelf koolborstels van hard potlootgrafiet.Hout kapot snijden en op maat maken.

Kan je dit nader uitleggen? Vooral dat hout kapot snijden... Ik ben helemaal voor hergebruik van koolborstels.
Groet, Herb73

bellejt

koop potloden zo hard mogelijk nummer.Snij de houten omhulsel weg dan krijg je het koolgedeelte te zien.Wat bij vijlen als het rond is of als je rechthoekige hebt op maat maken.Jaren lang gedaan voor een goede stofzuiger waarvoor geen koolborstels meer verkrijgbaar waren en die werkten prima

Klaas Zondervan

Citaat van: Ben op 16 november 2023 14:39
Sinds jaar en dag zijn er losse koolborstels. Je vindt het met 1 zoekslag op google.  ;)
Het zou wel fijn zijn als je ze op de Roco site ook met 1 klik kon vinden. Nu vond ik ze door meerdere klikken. En het juiste nummer vind je alleen als je het juiste nummer weet.
En wat de variant betreft die in de Sik zit, nummer 89741, die kennen ze op de Roco site niet eens.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Klaas Zondervan

Citaat van: bellejt op 16 november 2023 16:05
Jaren lang gedaan voor een goede stofzuiger waarvoor geen koolborstels meer verkrijgbaar waren en die werkten prima
Moet ik nu in sprookjes gaan geloven? Waar vind je potloden die zo dik zijn dat je er koolborstels voor een stofzuiger van kan maken?

En waarom de hardste variant kiezen? Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de collector.
Koolborstels bestaan in verschillende hardheden en de fabrikant van de motor bepaalt welke hardheid geschikt is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

bellejt

ze noemen timmermans potloden en je moest 2 deeltjes naast elkaar leggen voor de juiste dikte.Was een Balex stofzuiger die zo nog jaren heeft gewerkt. Later gevonden dat die van nilfisk ook gingen werken met wat afvijlen en die zijn 6 x 9 mm.

Herb73

Citaat van: bellejt op 16 november 2023 16:05
koop potloden zo hard mogelijk nummer.Snij de houten omhulsel weg dan krijg je het koolgedeelte te zien.Wat bij vijlen als het rond is of als je rechthoekige hebt op maat maken.Jaren lang gedaan voor een goede stofzuiger waarvoor geen koolborstels meer verkrijgbaar waren en die werkten prima

Wow... hier kan MacGyver een puntje aan zuigen. Zeker eentje om in gedachten te houden.
Groet, Herb73

Herb73

Citaat van: Klaas Zondervan op 16 november 2023 16:19
Moet ik nu in sprookjes gaan geloven? Waar vind je potloden die zo dik zijn dat je er koolborstels voor een stofzuiger van kan maken?

En waarom de hardste variant kiezen? Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de collector.
Koolborstels bestaan in verschillende hardheden en de fabrikant van de motor bepaalt welke hardheid geschikt is.

Klaas, je zou de hardheden van een (versleten) koolborstel en een potlood toch moeten kunnen vergelijken met elkaar? Dan kun je kiezen welke hardheid potlood je gebruikt. En bellejt heeft al bewezen dat het kan werken.
Groet, Herb73