Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Alle blokken bezet, 1 lok op de baan.

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door zuyderduyn, 6 november 2023 21:06

Vorige topic - Volgende topic

zuyderduyn

Hallo,

Na een tijdje even de bedrading wat bijgewerkt te hebben bij mijn baan om de boel wat overzichtelijker te maken vandaag de baan weer proberen te koppelen aan koploper.

Via de config van de XpressnetLi alles netjes ingevuld. Vreemd, blok kleurt niet blauw terwijl ik de lok erop zet. Reageert wel op een commando vanuit koploper. Dus verbinding laptop/koploper/baan is er.

Nu ben ik een klein stapje verder gekomen maar ook weer niet. Als ik de lok op 65.1 zet (fysiek), dan wordt hij wel blauw maar dan worden ALLE blokken blauw over heel de baan. Dit heb ik niet eerder gehad. Ik kom er ook zo even niet op hoe en wat. Elders las ik dat iemand iets soortgelijks had en dat hij na de voeding te hebben onderbroken van de bezetmelder het weer deed. Dit werkt bij mij niet.

Ik heb zojuist even de Xpressnet Li rechtstreeks verbonden aan de 2e melder (67.1-68.8) en bij 67.1 gebeurd precies hetzelfde. Er zit dan iets mis in de aansluiting denk ik maar ik ben al even aan het stoeien maar kom er niet uit. Ik heb het als volgt aangesloten https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=OoI4Zi6n&id=EC3FC853765AFA67000B0B8E160E8BDF934B9F27&thid=OIP.OoI4Zi6n6-qXYiszLi8GhAHaD8&mediaurl=https%3a%2f%2fth.bing.com%2fth%2fid%2fR.3a8238662ea7ebea97622b332e2f0684%3frik%3dJ59Lk9%252bLDhaOCw%26riu%3dhttp%253a%252f%252fwww.rosoft.info%252fAlgememe_aansluiting.JPG%26ehk%3d7902pRCj0DkRnyjHi16eROWgDYOxOu7Ss40lT9Y8xvQ%253d%26risl%3d%26pid%3dImgRaw%26r%3d0&exph=625&expw=1172&q=aansluiten+diode+s88&simid=608035299435027635&FORM=IRPRST&ck=2FCE6EB01E721C612383BB6333677C49&selectedIndex=71&ajaxhist=0&ajaxserp=0.

Een BCK meesturen heeft niet zoveel zin omdat alles een x aantal weken terug met dezelfde instellingen in koploper prima werkte.

Iemand tip/oplossing?

Bedankt, groeten Hans

rjr

Er kan een fout zitten in koploper waarbij deze ene melder genoemd wordt bij elk blok in koploper, en koploper dus elk blok "bezet" kleurt.

Maar je geeft aan dat het met dezelfde instellingen wel prima heeft gewerkt. Dus dit zal niet het geval zijn.
In koploper kun je eventueel nog de bezetmeldingen loggen, en dan zou je dus alle melders langs moeten zien komen.

Dan zit het bij de melders die het fout terug sturen. Dat kan omdat er door een kortsluiting een verbinding is tussen alle melders.
Wat ik soms zie bij zaagsnedes in de rails is dat de railstaaf verschuift en weer tegen elkaar is gekomen. Maar zou wel heel extreem zijn als ze allemaal weer aan elkaar zitten. Bovendien zou je dan dus verwachten dat alle blokken blauw kleuren als je 1 welke bezetmelder dan ook zou gebruiken. En jij geeft aan dat je dit alleen zien bij gebruik van de eerste melder.

De terugmelders zijn een schuif register. Hij stuurt blokgolven zodat die doorschuiven en hij de volgende kan uitlezen.
Als deze blokgolf niet doorgegeven wordt, dan kan hij het schuifregister niet aansturen, en blijf je dus altijd de eerste lezen.

Kan het zijn dat er ergens van de XpressnetLi naar de eerste bezetmelder een kabelbreuk is zodat deze blokgolf niet doorkomt? Eventueel die kabel vervangen?
Weet niet of je een netwerkkabel gebruikt of de andere verbinding? maar controleer die is.
Zeker als je bezig bent geweest met de bedrading

Groet,
Roelco

RBlok

Citaat van: zuyderduyn op  6 november 2023 21:06
Na een tijdje even de bedrading wat bijgewerkt te hebben bij mijn baan om de boel wat overzichtelijker te maken vandaag de baan weer proberen te koppelen aan koploper.

Ben zelf geen elektronicus maar heb hier op dit forum eens gelezen dat te strak tegen elkaar liggende bedrading interactie kan geven. Met andere woorden meldingen 'springen' over. Klaas Zondervan kan dit mogelijk beter verklaren (of ontkennen).

Volgens mij overigens de nachtmerrie van iedere modelbouwer. Heb je de bedrading onder de baan superstrak verzorgd moet je het weer 'slordig' opnieuw opbouwen.

Rian 

zuyderduyn

Bedankt voor het meedenken!

Roelco, ik heb verschillende netwerk kabels gebruikt om idd een defect uit te sluiten. Wat is de andere manier dan een netwerk kabel om te verbinden? Dan zou ik dan nog eens kunnen proberen.

Ik zal vanmiddag iig even de boel los maken en 1 spoortje neerleggen (aansluiten, nieuwe database in koploper) en eens kijken wat er dan gebeurd.

@RBlok, idd erg frustrerend. Toch heb ik het idee dat de oplossing niet te moeilijk is.

Gr Hans

Jan Wiegerinck

Mijn situatie is weliswaar anders dan het jouwe maar het elektrische fenomeen misschien hetzelfde. 
Ik gebruik de DR4088CS van het wijlen Digikeijs. In eerste instantie had ik iedere bezetmeldsectie bedraad met een tweelingsnoer (+ en - ) en een van de twee via de bezetmelder. Zodra die tweelingsnoer langer is dan een meter of anderhalf meldde de sectie 'bezet'.  Dit komt door het hoogfrequente DCC signaal. Het snoer werkt als condensator en hoe langer en hoe dichter bij elkaar, hoe hoger de capaciteit van die condensator. Zoals je mss weet kan een condensator een wisselstroom doorlaten en werkt als een weerstand. Hoe hoger de capaciteit van de condensator hoe lager de 'weerstand'. Hoe hoger de frequentie van de wisselspanning, hoe lager de weerstand.  Dit heet dan impedantie omdat het niet hetzelfde is als een ohmse weerstand.  Lang verhaal kort: als de draden strak tegen elkaar zitten over langere afstand (zeg > 1 meter) kun je ook een stroompje in een sectie krijgen en detecteren waar geen trein staat.
Dus, geen draden strak paralel bundelen en vooral niet de + en de - DCC bedrading samen bundelen.

Tweede probleem is gerelateerd aan de netwerkkabels van de S88-N bus. Die bus blijkt erg gevoelig te zijn voor externe storing. Als de kabels langer zijn dan een meter gaat het al mis. Gewone UTP kabels (Unshielde Twisted Pairs) zijn ongeschikt . Je moet echt STP kabels hebben (Shielded Twister Pair) waarbij ieder paar afgeschermd is en ook alle paren samen.

Ben

De laatste passage is een fabel, er is geen sprake van afscherming van alle paren in deze toepassing van STP als S88 kabel.

zuyderduyn

Bedankt voor het meedenken.

Zojuist een testopstelling gemaakt om de problemen wat betreft elektronica uit te sluiten. Een database aangemaakt met 2 blokken, 65.1 en 65.2.

De Xpressnetli direct verbonden aan de bezetmelder (een 3e inmiddels, bij de andere 2 deed het probleem zich voor). Dus gewoon een recht stuk, los van mijn baan met 2 blokken, en een stukje ongedetecteerd.
En exact hetzelfde probleem.

Ik sluit nu toch wel uit dat er iets mis is met de elektronica onder mijn baan, waar ik al over twijfelde aangezien ik op die manier een jaar prima gereden heb. Ik heb tussen de XpressnetLi verschillende kabels geprobeerd, maakt niets uit. Zou de Xpressnet Li niet gewoon kapot kunnen zijn of problemen hebben met het doorgeven van informatie?

Toch even wat foto's om te laten zien hoe ik het heb aangesloten:

Kabel van de bezetmelder naar XpressnetLI:

Diode, vanuit de centrale een draad naar de -, vanuit hier ook een draad om de bezetmelder te voeden en vanuit de + de ongedetecteerde stukken:

En hier USB naar XpressnetLi.

Ik ben benieuwd en heb ook even geen idee meer eigenlijk.

Bedankt, groeten Hans

Ben

Ik vind hier een handleiding: https://people.zeelandnet.nl/rosoft/Handleiding_S88XPressNetLI-V1.0.pdf

Zou het helpen even opnieuw te configureren, 2 minuten werk toch? En anders Rosoft contacten, die rept altijd over levenslange ondersteuning.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

Maak eens enkele draden die van de railsecties naar de s88SD lopen los bij de s88SD. Blijven die secties dan nog steeds bezet geven? Zo kun je bepalen of het gaat om overspraak tussen de draden naar de secties, of dat het verderop zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

rjr

Citaat van: zuyderduyn op  7 november 2023 16:02

En exact hetzelfde probleem.

Wat dan dus inhoud dat alle melders bezet geven bij bezet van de eerste, en geen melders bezet geven bij bezet van de tweede?

Dan is er toch niets niet goed in het doorgeven. Als je verschillende kabels hebt gebruikt dan zou het daar niet in kunnen zitten. Dus dan toch een probleem in de XpressnetLi. Je zou inderdaad even opnieuw kunnen configureren. En anders eens kijken of je met een andere versie kunt testen?

Groet,
Roelco

zuyderduyn

Hallo,

Roelco, Exact wat je aangeeft. Ook contact gehad met Dirk Meijer en die vermoed hetzelfde. Die heeft ook nog even de database nagelopen.

Zou er nog ergens een XpressnetLi te verkrijgen zijn en zo niet, wat is dan het makkelijkste alternatief zonder fysiek veel te hoeven aanpassen?
@Ben, ik ga dit ook even bekijken wat betreft het configureren.

Bedankt,
Gr Hans

bellejt

Wim blijft bereikbaar hoor.Gewoon een mailtje sturen want is al een topic over
Greetings,salutations,groetjes,

bask185

Citeerwat is dan het makkelijkste alternatief
Een centrale nemen met een s88 bus, XpressNet voor je multimaus en DCC. De enige betaalbare die me te binnenschiet is een tams redbox als je die nog 2e hands kan vinden. Je kan ook tams mailen of ze nog iets voor je kunnen doen, dat lees ik zo op hun website.
https://www.dtswebshop.nl/nl/yamorc-yd6016rb-cs-bezetmeldmodule-s88n-rbus.html

Een meer gangbare optie is om een z21 te scoren die unlocked is tezamen met zo'n yamorc R-bus terugmelder (YD6016RB-CS). Daarop kan je S88s aansluiten.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

zuyderduyn

Bedankt. Ik hoop even dat er nog iets kan met de XpressnetLi dmv Rosoft. Dit wacht ik even af. Dan kan ik altijd nog naar alternatieven kijken :-).

Toch even, wel off topic wellicht, maar hoe sluit ik de laptop/pc aan die Yamork module?
Gr Hans

bellejt

Greetings,salutations,groetjes,