Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Fleischmann HO: Rondmotor BR78

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Syb030, 4 november 2023 13:07

Vorige topic - Volgende topic

Syb030

Hallo,
Ik heb een Fleischmann BR78 op de rollenbank staan die na lang heeft stilgestaan en daarvoor behoorlijk wat stof heeft gehapt.
Ben dus op alle ongemakken voorbereid het binnenwerk gaan reinigen. Tandwielen vrijgemaakt van olie (met SR24) en schmutz verwijderd.

De loc komt ook na deze reiniging nog steeds heel langzaam op snelheid. Bij laag voltage gebeurt er niks, alleen bij relatief hoog voltage komt
ie aan de gang, en dan loopt het toerental in anderhalve seconde tot twee seconden naar het maximum.
Op zich vind ik dat opbouwen naar snelheid wel aardig (zou je ook bijvoorbeeld bij een zwaar vliegwiel verwachten)- maar de hoge startspanning is niet normaal. En dus vermoed ik een probleem.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze traagheid?

Ik vrees een beetje dat het probleem zit op de enige plek waar ik niet goed bij kan komen: bij de collectoren of de koolborstels.
De collectoren zijn niet goed te bereiken zolang ik het motorschild niet los krijg. En dat motorschild niet te kunnen worden weggehaald achter de grote drijfwielen van de loc want het lager is niet van de motoras te halen... Zou ik werkelijk die drijfwielen los moeten maken om het motorschild te reinigen en/of koolborstels te vervangen?

Of zie ik een eenvoudiger ingreep over het hoofd?
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)

Ferdinand Bogman

Ik heb even nagekeken hoe het er bij de mijne uitzag, helaas is op de foto  het motorschild niet goed te zien. Ik neem echter aan dat je zelf goed gezien hebt dat het er niet af kan. Wel raar dat ze het zo gebouwd hebben.

Toevallig ben ik vandaag bezig met een oude BR 50 die te veel olie in de motor had gekregen van de vorige eigenaar. Die rijdt, zelfs na uit elkaar halen en schoonmaken van de motor, nog langzaam.

Mijn volgende plan is een wasbenzine-bad. Niet eenvoudig, maar minder ingrijpend dan wielen van assen trekken.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Syb030

Verschil tussen de BR50 en de BR78 is dat de 50 de aandrijving heeft lopen via de tenderwielen (ook jouw oude versie denk ik?) De 78 heeft geen tender.

Wasbenzinebad klinkt als goed plan. Ik heb de wielen van de loc net een beurtje gegeven met (opnieuw) die SR24 olie. Loopvlakken en achterkant van de flenzen is meteen ook contactvlak voor de wielcontacten. Dit is  een stuk makkelijker te bereiken dan de achterkant van het motorschild. En hoewel het er op het oog best oké uit zag, kleurt het keukenpapiertje waarmee ik dit doe toch behoorlijk zwart...  ::)

En het helpt best wat.

jerrytrein

Ik had een V100 die vuil was
en een tandwiel defect tussen de assen
Ook daar moesten de wielen iets naar buiten om het schild eraf te halen
De wielen hoeven er niet compleet af,maar een stuk naar buiten is/moet genoeg zijn

Ronald69

Bij het digitaliseren van mijn BR 78 moest ik het motorschild vervangen door een geïsoleerd schild. Ik heb het oude schild doorgeslepen daar waar het rode gedeelte begint. Hierna kan je zonder problemen het schild wegnemen. Wat ook een mogelijkheid is om de "hoedjes" voorzichtig los te wippen en dan komen de koolborstels vrij. Wel voorzichtig doen want de veertjes kunnen zomaar weg springen. Hoe ik dat weet? ......
Grt, Ronald.

wob

Citaat van: Syb030 op  4 november 2023 13:07
Hallo,
Ik heb een Fleischmann BR78 op de rollenbank staan die na lang heeft stilgestaan en daarvoor behoorlijk wat stof heeft gehapt.
Ben dus op alle ongemakken voorbereid het binnenwerk gaan reinigen. Tandwielen vrijgemaakt van olie (met SR24) en schmutz verwijderd.

De loc komt ook na deze reiniging nog steeds heel langzaam op snelheid. Bij laag voltage gebeurt er niks, alleen bij relatief hoog voltage komt
ie aan de gang, en dan loopt het toerental in anderhalve seconde tot twee seconden naar het maximum.
Op zich vind ik dat opbouwen naar snelheid wel aardig (zou je ook bijvoorbeeld bij een zwaar vliegwiel verwachten)- maar de hoge startspanning is niet normaal. En dus vermoed ik een probleem.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze traagheid?

Ik vrees een beetje dat het probleem zit op de enige plek waar ik niet goed bij kan komen: bij de collectoren of de koolborstels.
De collectoren zijn niet goed te bereiken zolang ik het motorschild niet los krijg. En dat motorschild niet te kunnen worden weggehaald achter de grote drijfwielen van de loc want het lager is niet van de motoras te halen... Zou ik werkelijk die drijfwielen los moeten maken om het motorschild te reinigen en/of koolborstels te vervangen?

Of zie ik een eenvoudiger ingreep over het hoofd?
Ik heb iets dergelijks gehad met een BR 94. Die trok ook heel traag op. De overbrenging is in principe gelijk aan die van de BR 78.

Zou het kunnen zijn - zoals bij mijn BR 94 - dat een tandwiel zwaar draait vanwege uitgehard vet?

Groet, Bas

Syb030

Uitgehard vet zou heel best kunnen. Oud vet wordt een soort stroop...

Het zou de vrij abrupte versnellingen kunnen verklaren tijdens het proefrijden - na een paar meter - zo van : met die snelheid kan het de tandwielen/assen niet meer vastkleven. Maar even later zit het toch weer in de weg.

Ik weet dat die SR24 heel geschikt is om vast vet weer los te maken. Ga het ook maar eens in de as-lagers druppen. Ik heb de tandwielen bijna allemaal al los van de as gehad. En ook ontvet.

We zijn er nog niet, maar met al deze tips komen we steeds dichter bij de oplossing, dank voor het meedenken!

marco

Die motorschilden zijn toch wel afneembaar? Volgens mij is het bij deze iets meer dan een halve cirkel, beetje trekken en kantelen. Natuurlijk wel eerst even de koolborstels verwijderen en niets foeceren maar dat oude spul kan wel wat hebbenf. Misschien zit er ergens een blokkade in het drijfwerk ....
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

Syb030

Hoi,

In de BR78 is het motorschildje rond. Het dekt de hele anker-ruimte af (behalve dan het lagertje natuurlijk en een kleine opening erboven waar je de collectoren ziet. En met een satéprikkertje de prut tussen de collectoren kunt wegvegen. Maar bij de achterkant van de koolborstels kom je dan niet, helaas... en het motorschildje reinigen is er dan ook niet bij.

Plaatje uit onderdelenlijst:

Ferdinand Bogman

Nu ik wat beter lees begrijp ik dat het probleem met mijn BR 50 niet hetzelfde is. Die gaat niet zo hard als ik zou verwachten, maar doet dat wel meteen niet ;).

Bij jou zou het dan, zoals Bas suggereert, toch aan de aandrijving kunnen liggen? Suggestie voor een test: haal een voor een de tandwielen er tussenuit (om te beginnen de eerste na het rondsel) en kijk wanneer het verschijnsel optreedt.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

jerrytrein

Wat  ook kan zijn ,dat de koolborstels niet genoeg tegen de collector drukken door vuil in de geleiding

Fritsprt

CiteerBij laag voltage gebeurt er niks, alleen bij relatief hoog voltage komt ie aan de gang

CiteerEn met een satéprikkertje de prut tussen de collectoren kunt wegvegen

80% zeker dat een vervuilde collector de oorzaak is. Het beste is om toch het motorschild te verwijderen en na de gleufjes voorzichtig te hebben schoongemaakt met een houten cocktailprikker o.i.d. poetsen met een wattenstaafje met isopropylalcohol of wasbenzine.
Groet Frits

Ferdinand Bogman

Voordat Syb begint aan het loshalen van een van de wielen, om het motorschild los te kunnen halen, is het misschien goed nog even te kijken naar die andere 20% mogelijke oorzaken ;).

jerrytrein

Ik  kijk net even naar mijn BR 78 (uit een set ruhr schnel verkehr)
Daar zit maar een half schild op,welke je zo over de wielen kan halen
De onderkant is deel chassis
Dus het schild moet er zo af kunnen

Syb030

Inmiddels is mijn onderhoudstrajectje weer een paar stappen verder.

Al met al heeft de loc de volgende behandelingen ondergaan:

1. De zwarte tandwieltjes zijn ontdaan van oude plak.
2. De loopvlakken van de wielen en de contactlipjes zijn geschoond.
3. Overbodige olie en vet is weggehaald bij de lagers (al is dat deels vooral cosmetisch, de zwarte derrie op de lager op de foto is hooguit een verklikker van vuil in het binnenwerk, wat je hier ziet is natuurlijk zelf niet zozeer van invloed op de rij-eigenschappen).
4. De asjes van de tandwielen hebben een tipje SR24 gehad en liggen losjes om hun as.
5. De collectoren van de rondmotor heb ik met een droog stukje keukenrol op een luciferhoutje schoongeveegd.
6. De veertjes van de koolborsteltjes heb ik uit de hoedjes gehaald en vrij gemaakt van zwarte prut.
7. De groefjes tussen de collectoren heb ik met een satéprikkertje vrijgemaakt (5 en 7 door het ronde gat bij de pijl)
8. Daarna heb ik de aandrijving van een nieuw drupje olie voorzien.

De foto is gemaakt voor enkele reinigingsstappen...

Je ziet op de foto dat het motorschild een rode onderste helft heeft. En dus wel rond is. Gek dat op andere BR78s  - mijn vraag begon ook over een Ruhr Schnellverkehr model - andere motorschildjes worden aangetroffen... meerdere varianten? Eerdere onderhoudsingrepen?

Mijn vraag is opgelost... Ik ben te spreken over de rij-kwaliteiten van de geschoonde loc. Het motorschildje ga ik niet verder losmaken. Denk ik.  ;D