Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

verlichting Roco BR 218 H0 werkt niet meer

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door astrantia, 29 oktober 2023 15:11

Vorige topic - Volgende topic

astrantia

van mijn DB 218 162-6 doet de verlichting het niet meer :( Kap eraf gehaald, bovenop zit een printplaatje met twee ledjes, die alle verlichtiing naar 2 kanten doorgeven. Is dit kapot, of licht het misschien aan een instelling?

VAM65

Graag een foto van de open lok! Aangezien je het over "instellingen" hebt, neem ik aan dat hij digitaal is. Dan kan het merk en type decoder kan ook handig zijn.

astrantia

Even snel een fotootje gemaakt. Hier is tie........[/img][/img]

astrantia

Probeer het nog een keer, weet niet of de foto's aangekomen zijn......

Biesje

Hoi, check of je de loc aanstuurt met 14 rijstappen, deze decoder kan volgens mij niet overweg met 28 of 128 stappen, dan gaat de verlichting gek doen :(

Mvg,

Robert

Rob Ellerman

Het is in ieder geval een 218 uit een combi-startset (51256) met ICE-2 en Multimaus. Dit zoekt misschien makkelijker?

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Sven

Klassiek probleem. Als het inderdaad een Roco van de digitale begintijd is, dan is de rijstappen naar 14 terug zetten de oplossing, zoals Robert aangeeft. Ik denk dat alle bezitters van deze lok dit is overkomen.

Volgende keer als je een draadje start je onderwerp wat minder vaag aangeven ("verlichting Roco BR 218 H0 werkt niet meer", bijvoorbeeld, maakt het voor ons gelijk wat duidelijker) en zoveel mogelijk informatie geven, zoals ik dit geval dat het om een Roco H0 loc gaat. Als je een artikelnummer weet nog beter.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

astrantia

zoals aangeraden, stappen snelheid op 14 gezet. Maakte niets uit. Ook nog 28 geprobeerd, niets. De printplaat losgemaakt, schoongemaakt, 2 kontakten licht afgestuurd, niets. Echter, als je de 2 schroeven aan een kant van het printje losmaakt, en de lok laat rijden, til je het printje op van de kontakten los, zodat de lok even stopt, en daarna weer erop, dan flikkeren de ledjes snel aan en uit gedurende zo'n 3 seconden. Ze branden dus nog wel! De 4 draadjes zitten goed vast, en de lok rijdt ook goed. Wie heeft er weer een ideetje??

Sven

Misschien ergens kortsluiting? Model goed schoonmaken en controleren of er ergens misschien een restje metaal zit.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

arentjan

tp iv, diesel en stoom, ns/db/dr/csd

astrantia

Helaas gisteren te druk gehad. Volgens aanraden printplaatje met een koperborsteltje schoongemaakt. Niets verder te zien van losse metalen deeltjes ook. Dan analoog getest met een 12 v accu. Is goed, lok rijd vooruit, ledje brandt, achteruit, andere ledje brandt ook. Dus werkt zo alles goed.....Begin een beetje te wanhopen. Zou het dan toch in de instellingen van Z21 liggen? Doe ik iets niet goed? Wie weet er nog een tip?
Het was zo'n fijne lok. Lekker zwaar, groot  metalen frame, snelheid precies in te stellen, en ik vond hem nog hard rijden ook.
Op internet kom je hem niet veel tegen, wel de 215. Neem aan dat die hetzelfde binnenwerk heeft. Maar zou toch graag nog willen achterhalen, wat de fout is.

Ronald Halma

Hoe heb je analoog getest? Gewoon op een stuk rail en daar een trafo aan? Zo ja dan is je decoder prima in orde.

astrantia

analoog getest op een stuk rail, met de plus en de min van een accu.

astrantia

Als ik het goed begrijp, moet het dan in de instelling van Z21 liggen. Doe ik iets niet goed???

Ronald Halma

Citaat van: astrantia op 30 oktober 2023 15:01
zoals aangeraden, stappen snelheid op 14 gezet. Maakte niets uit. Ook nog 28 geprobeerd, niets.

Hoe heb je dat gedaan en met wat? Dus welk ingave apparaat?