Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

testen Fleischmann 6152C draaischijf analoog

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Rolf S, 19 juli 2023 08:09

Vorige topic - Volgende topic

Rolf S

Beste forumgenoten,

Ik heb al jaren genoemde draaischijf, met SB-motortje, en TT-DEC decoder aan mijn Ecos hangen, naar tevredenheid. Nu toch problemen, dus alle onderdelen even testen.

Hoe test ik de draaischijf analoog? Dat moet vast gaan met de grijs/geel/rode draadjes; maar dan: gelijkstroom, wisselstroom? Is 1 van de 3 de gemeenschappelijke draad en de andere twee linksom en rechtsom? Ik heb de Fleischmann handschakelaar niet meer.

Dank,  Rolf

MartinRT

Inderdaad met de grijze, rode en gele draad. En aansluiten op wisselstroom.
De handleiding geeft niet aan wat de gemeenschappelijke draad is, maar dat kun je zelf proberen.  Daar kan niks bij defect raken, tenzij de draaischijf al defect is of vastzit.
Dus voorzichtig kortstondig 2 draadjes van 16 V  AC spanning voorzien en kijken wat er gebeurt.  Doet hij niks, voor één van de 2 draadjes de andere pakken, dan zou die altijd iets moeten gaan doen.

Rolf S

Dank je wel, even geprobeerd met wisselstroom.

Grijs met rood geeft hard zoemen, bijna ratelen, geen beweging.
Geel met rood en grijs met geel geven zachter zoemen, geen beweging.

Ik moet erbij zeggen dat de draaischijf 1 kant uit veel meer geluid heeft gemaakt dan de andere kant uit, dus dat harde en zachte zoemen klonken een beetje als linksom en rechtsom.

Raar dat alle drie de kleurcombinaties iets doen. Als er inderdaad 1 gemeenschappelijke draad zou zijn en de andere twee voor linksom/rechtsom, dan zou 1 combinatie van draden helemaal niets moeten doen. Is het niet dan zo dat er 1 combi is voor draairichting en 1 voor bewegen of niet?

Als er iemand niet te ver van Sittard een gelijke draaischijf heeft waar ik mijn draaibrug op mag proberen, dan heel graag.

Groeten, Rolf

guus43

Beste Rolf S,
bij deze de link geplakt van de bediening,
Kijk eerst even met het hendeltje of de draaischijf vrij komt (handmatig draaien).
het elektrisch schema staat erbij . ik zelf heb de draaischijf op een aparte fleischmann trafo staan .
en Ruim voor inrijden apart geisoleerd .inverband met ompolen van rijrichting.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/hl-6052-64b7b4c9b4d74.pdf

met vriendelijke groeten
Guus

Rolf S

Dank je Guus, ja hij komt gewoon vrij met het hendeltje. Dus de vraag is of mijn TT-DEC decoder kapot is of de brug met motortje. Zonder Fleischmann's ronde zwartwitte handschakelaar heb ik alleen 3 draden over om te testen en ik denk niet dat het een kwestie is van 2 van de 3 op een wisselstroomuitgang aansluiten. Groeten, Rolf

Rolf S

Ik heb de inbouwhandleiding van het motortje van SB Modellbau erbij gepakt en daar staat zowaar een testmethode bij. Voordat ik verder alles open werk (en uit herinnering: later weer friemelig dicht moet maken) even wat ik gevonden heb (dit bruingele plaatje/onderdeel zou voor TT/N moeten zijn, maar zit in mijn Fleischmann H0 draaischijf - ik geloof dat Fleischmann het design over de jaren steeds aangepast heeft):

* Gelijkstroom op gele en grijze contact: 2 contactpinnetjes op het 3e plaatje net rechtsboven het rode spoeltje worden naar elkaar toegetrokken - en blijven contact maken zolag ik spanning erop houd.
* Gelijkstroom op blauwe en grijze (buitenste) contacten: een schakelklik van een relais, ver niets. Ompolen van gelijkstroom: weer zo'n schakelklik (eerste twee plaatjes: de en is een foto en de andere een kopie van de handleiding van SB Modellbau).

Iemand die een helder idee heeft?

Dank en groeten, Rolf

MartinRT

Excuus voor mijn opmerking:  ik had niet in de gaten gehouden, dat het om een omgebouwde versie ging.  En SB motoren zijn gelijkstroom, vandaar het zoemen in beide richtingen.
Ik kan ook niet verder helpen met het probleem.  Ik heb daar te weinig inzicht in.

Rolf S

stoombr38

Wanneer je de grijze stang met het hendeltje beweegt, sluiten de contacten dan goed?
Lijkt een vrij grote opening moet in die stand op de foto 05 mm zijn.
Grt Jo

guus43

Beste Rolf,
Heb even het motor nr opgezocht,
De rode en grijze draad behoren tot de motor aandrijving.(Gelijkstroom)
Tot zover kan ik je helpen, een vraag van mijn kant ,is je draaischijf digitaal .

Groetjes Guus

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/hl-6052C-64b810092d0c9.pdf

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/hl-6052-64b81025e852f.pdf

guus43

Beste Rolf,
Dit is de juiste Foto link .
Een tip van mij ,Als je er zelf niet uitkomt,naar een MBO school gaan en aan de leraar electro vragen of ze hem kunnen testen op storing.
als leertraject kun je ook schema's laten maken .
Ben zo al een paar keer geholpen.

Groetjes Guus

Rolf S

Jo,  ja inderdaad,  die raken elkaar tamelijk makkelijk. 

Guus,  leuk idee,  ga ik eens achteraan,  groeten Rolf

Rolf S

Na wat testen heb ik vastgesteld dat mijn draaischijf volkomen normaal werkt. Maar dat was even wat werk, dus 'for the file' zodat anderen er ook nog iets aan hebben en omdat Fleischmann dat nergens vertelt:

Als je H0 draaischijf 6152C een draaibrug heeft met het volgende erin:

Dan hebben de 5 ringen de volgende functies (van binnen naar buiten):
1. Rail aan de zijde van het wachtershuisje op de brug (rijstroom).
2. Grijze draad onderuit de draaischijf.
3. De andere rail op de brug (rijstroom).
4. Gele draad onderuit de draaischijf.
5. Rode draad onderuit de draaischijf.

Hoe zijn deze doorverbonden (zie foto):
De rode draad die onderuit de draaischijf komt voedt de zwarte draad op het bruingele plaatje dat onder de draaibrug ziet (rood/zwart; de zwarte draad is de meest linkse van de 3 draden, maar je kunt de kleur niet goed zien op de foto).
De grijze draad voedt de gele draad (grijs/geel = middelste van de 3 draden).
De gele draad voedt de blauwe draad (geel/blauw = rechts).

Om te testen kun je 2 dingen doen:
1) Gelijkstroom zetten op rood/zwart en geel/blauw. Er beweegt niets, maar als je dan de grijze hendel op de draaibrug een zetje geeft (om normaal 1 spoor verder te draaien) dan zal ook nu het motortje gaan lopen en afslaan na 1 spoor. Als je de gelijkstroom  ompoolt verandert de richting van de draaibeweging.
2) Hetzelfde als hierboven, maar nu ook tegelijk de grijs/gele draad doorverbinden aan de geel/blauwe draad. Motortje start meteen en blijft doorlopen totdat je de grijsgele draad loshaalt en dan stopt het motortje als het volgende spoor bereikt is. Ompolen van de gelijkstroom uit de trafo laat de draaischijf de andere kant opgaan.

Hopelijk gaat er een dag iemand hier iets aan hebben,

Groeten, Rolf

Syb030

Ha Rolf, dat ziet er netjes uit. Dank voor de uitleg.

Ik heb er wel een vraag bij. Heeft deze SB-aandrijving dezelfde truc met het stelveertje bij het grote tandwiel?

Met deze stelveer heb ik heel wat te stellen ;-)

Als ik het goed begrijp moet het bij mijn 6052 (vorige generatie draaischijf modelrails draaischijf) zo werken, dat die stelveer de grijze pal laat vallen in de nokjes in een ring op het tandwiel. Zodat de motor doordraait totdat de pal bij het volgende nokje terechtkomt. Door het stelveertje valt de pal in het nokje, wordt de stroomvoorziening naar de motor verbroken en stopt de draaibrug.

Dat ik er zoveel mee te stellen had, lag eraan dat dit stelveertje heel makkelijk uit zijn plek komt, zeker als je wat met die pal aan het morrelen bent. Het zit verborgen dus je kunt het niet zien losspringen.
Getekend op deze foto de positie van dit veertje.

Ondertussen vraagt het contactmechaniek aan de andere kant (bij de spoel) ook nauwkeurige plaatsing, dus aandacht.

Mijn draaischijf stopt nu niet pas bij het volgende nokje, maar direct na het loslaten van de schakelaar. Ik vrees dat het veertje nog altijd niet op de goede plek zit.
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)

Syb030

Citaat van: stoombr38 op 19 juli 2023 18:12
Wanneer je de grijze stang met het hendeltje beweegt, sluiten de contacten dan goed?
Lijkt een vrij grote opening moet in die stand op de foto 05 mm zijn.
Grt Jo
Ik vond in deze tip de oplossing van het probleem. Door het gerommel gemorrel eraan waren die lipjes verbogen. Klein beetje maar, maar genoeg om de probleemloze werking te voorkomen. Gelukkig is dit makkelijk te verhelpen - je kunt dit verbuigen zónder een van de zwarte schroeven los te maken ;D

Tip voor wie er ooit wat aan heeft: die grijze pal beweegt maar een klein stukje. Genoeg om in en uit het nokje in het tandwiel te vallen, en genoeg om te kunnen meebewegen met het haakse scharnier boven het spoeltje. Die kleine beweging (denk maximaal 1,5mm) moet dan wel genoeg zijn om het schakelcontact naast het spoeltje te laten contacten of loslaten.

Ik ben wel onder de indruk van hoe ingenieus dit mechaniekje in elkaar zit. Daar mag de ontwerper echt trots op zijn.
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)