Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Monitoren van analoge Märklin wissels

in Elektronica en analoog

Gestart door Golden Oldie, 8 juli 2023 11:19

Vorige topic - Volgende topic

Golden Oldie

Om energie te sparen, wil ik mijn Märklin wissels van Leds voorzien i.p.v. lampjes (60 mA vs 10 mA). Ik heb plus 35 wissels op mijn baan!
Ook wil ik van de signalisatie op de wissel op afstand een indicatie hebben. Eigenlijk alleen op afstand (controlpaneel, bijv.)

Ik neem aan, dat deze vraag al vaker is gesteld, maar ik kan het niet vinden.https://forum.beneluxspoor.net/Smileys/classic/grin.gif

bask185

Citeerdat deze vraag al vaker is gesteld
Je hebt letterlijk geen vraag gesteld. Je hebt gezegd dat je wissels van led wilt voorzien, maar je vertelt niet waar je nou tegen aan loopt. Bovendien missen er teveel details om een zinnig antwoord te geven.

CiteerOm energie te sparen, wil ik mijn Märklin wissels van Leds voorzien i.p.v. lampjes (60 mA vs 10 mA).
1 a 2 mA is genoeg. Ik snap dus niet wat je precies wilt aanbrengen, wil je bestaande draaiende lantaarns aanpassen met led? Wil je een groen en rood ledje per wissel? Welke rails gebruik je? M, C of K? Wordt het wel of niet een draai ding?

CiteerOok wil ik van de signalisatie op de wissel op afstand een indicatie hebben

Je hebt van die kastjes van marklin waar groene en rode ledjes in zitten. Echter daar kan je niet echt een mooi schakelpaneel mee maken. Dat circuit valt wel na te maken zodat je dat wel in een paneel kan verwerken.

Je kan ook heel makkelijk een dubbel polige toggle switch gebruiken. Dan gebruik je 1 pool om de wissels te schakelen, dan moeten je wissels wel een eindadschakelaar hebben. Met de andere pool kan je dan ledjes aansturen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Cor--24

Zijn k- en c-railwissels al niet voorzien van LED's?

Zal waarschijnlijk om m-rail gaan.
Mvg.

Cor

Golden Oldie

Het gaat hier natuurlijk over M wissels.
Het voorstel van Bas werkt dus niet voor mij !

Ik zal nogmaals herhalen wat ik wil doen.
Ik wil de Märklin wissels (M) aanpassen naar mijn wensen en dat is het lampje in de wissel te verwijderen en indien mogelijk te vervangen door een led.
Maar ook ben ik opzoek om twee lampjes  per wissel op afstand te hebben, die mij de indicatie geven in welke positie de betreffende wissel zich bevindt.
Mijn punt is hoe doe ik dat op een analoge baan met M rails ? ;D

Klaas Zondervan

Er bestaan leds die als directe vervanging van een gloeilampje kunnen dienen. Het zal even zoeken zijn naar een uitvoering met dezelfde fitting.

Terugmelding naar een schakelpaneel gaat niet op de gebruikelijke manier omdat m-rail wissels geen eindafschakeling hebben. Een oplossing is om er een andere aandrijving onder te bouwen die wel een eindcontact heeft.
En anders zul je er een contactje aan moeten knutselen. Dus ik zou zeggen, gebruik je inventiviteit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Cor--24

Lampje bij wissel vervangen door LED kan, maar dan wel LED in serie met weerstand. Deze weerstand zou ik niet inbouwen maar ergens tegen metalen bedding voor afvoer van de warmte.
Voor de signalering van de stand is niet even een eenvoudige aansluiting. Je wilt dat de LED's blijven branden na schakelen. Zou zo even niet weten hoe je dat simpel kunt realiseren.
Mvg.

Cor

bask185

Citeer... twee lampjes  per wissel op afstand te hebben, die mij de indicatie geven in welke positie de betreffende wissel zich bevindt.
Dat witte kastje van mijn post doet nog steeds precies dit. Dan maakt het niet uit welke wissels je gebruikt.

Als je niet die witte kastjes wilt gebruiken, kan ik wel een printje maken waarop dan 2 drukschakelaars (of toggle switch die altijd naar het midden terugveert) en een circuit zit voor je ledjes. Die printjes kan je dan zelf in een schakelpaneel verwerken.

CiteerZou zo even niet weten hoe je dat simpel kunt realiseren.
Mij berichten... it is what I do  ::)

Citeerk wil de Märklin wissels (M) aanpassen naar mijn wensen en dat is het lampje in de wissel te verwijderen en indien mogelijk te vervangen door een led.
Succes zou ik zeggen. Sloop de gloeilamp er uit en zet een led met serie weerstand voor terug. Laat maar weten hoe dat gaat. En maak foto's voor ons nageslacht  ;).

Je kan hiervoor SMD leds kopen met voorgesoldeerde draden. Dat is soms wel makkelijk Weet wel dat een SMD led kleine straalhoeken hebben. Ik dacht iets van 70 graden uit mijn hoofd.

Indien je AC gebruikt voor de led raad ik ook aan om een anti-parallel diode (of 2e led) over de led te plaatsen. Dat kan zijn levensduur verlengen. Ik zou een weerstand van 680 Ohm gebruiken. Dat komt neer op ongeveer 2mA (Berekend met 16V).

Nog beter is om te experimenteren met weerstanden omdat het per led nog wel eens kan verschillen. Weten is beter dan meten hier  :police:

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

Klaas Zondervan

Citaat van: Cor--24 op  8 juli 2023 21:45
Lampje bij wissel vervangen door LED kan, maar dan wel LED in serie met weerstand.
De ledlampjes die als vervanging van gloeilampjes zijn bedoeld, hebben al een ingebouwde weerstand.

Citaat van: bask185 op  8 juli 2023 22:01
Dat witte kastje van mijn post doet nog steeds precies dit. Dan maakt het niet uit welke wissels je gebruikt.
De leds in dat witte kastje werken bij de gratie van de eindafschakeling. En de aandrijvingen voor M-wissels hebben geen eindafschakelcontact.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Bahn-AG

Dan moet je de "analoge" blauwe kastjes nemen.
Groen knopje steekt uit---> wissel recht
Rood knopje steekt uit---> wissel rond

Of je gaat met condensatoren je wissels schakelen. Kun je ook constant spanning erop houden.
En heel fancy..verschil in inductie in de wisselspoelen meten om een terugmelding te realiseren.

Bart

Klaas Zondervan

Die knopjes die uitsteken vertellen alleen maar welke je het laatst hebt bediend. Maar dan weet je nog niet of het wissel daadwerkelijk is omgegaan.

Inductie meten is een optie. Er is een fabrikant die zoiets heeft gemaakt. Weet niet meer welke dat was, Littfinski? Uhlenbrock?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Bahn-AG

Tams.

https://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.mobile/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Products/52-0204x

Ik heb ook nog een oud marklin magazin waarin een schakeling beschreven staat.
De vraag is alleen of de oude IC's nog verkrijgbaar zijn.

Bart

bask185

Ik vind het een beetje overkill om inductie te gebruiken voor terugmelding om eerlijk te zijn. Ik denk niet dat TS daar gelukkig van wordt.

Ik vond het dit idee wel leuk voor het archief. Dus ik heb een ontwerpje uit mijn mouw geschud. Een simpele print met led terugmelding. Maar dan wel op basis van de schakelaar en geen inductie.
https://train-science.com/analoge-modelspoor-elektronica/#led-terugmelding

Voor het inbouwen had ik bedacht om een dubbel polige toggle schakelaar te gebruiken. De print kan je dan vastzetten met de bijbehorende moer.

Boven aanzicht.

Aansluit schema.

Nu ik zo terug kijk, is er ruimte voor verbetering. Het lijk mij makkelijker als de 3 wisseldraden direct worden aangesloten en dat de gele en bruine draden der trafo ook meteen de leds kunnen voeden. :police:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Klaas Zondervan

Wat is er overkill aan inductiemeting? Het geeft een indicatie waar de ijzerkern in de spoelen zit. Dat is altijd beter dan een terugmelding van de bedieningsschakelaar.

Voordeel van de inductiemeting is dat er aan het wissel niks veranderd moet worden. Of de TS er gelukkig van wordt moet hij/zij zelf maar bepalen. Het is gewoon een kwestie van aansluiten volgens de handleiding van Tams.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

bask185

CiteerWat is er overkill aan inductiemeting?
Alles.
1). Als je wissels gewoon werken zoals normaal is. Dan heb je het niet eens nodig.
2). Om het simpele feit dat het ook daadwerkelijk aangebracht moet worden. Ik denk niet dat de TS hier een elektronica expert is (no offense). Als ik zo in die handleiding kijk, het is wel menig draadje extra draadjes trekken voor de ledjes naast je schakelaars. Niet super moeilijk natuurlijk..

CiteerVoordeel van de inductiemeting is dat er aan het wissel niks veranderd moet worden.
Met mijn print hoeft dat ook niet. En ik heb meteen een makkelijke oplossing voor zowel schakelaar als montage. Minimale hoeveelheid draadjes nodig.

Die smd componentjes zou ik dan laten bestucken. Ik heb daarvoor even een prijsopgave gedaan maar we hebben het over ~ 1€ per wissel excl leds en schakelaar.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github