Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Monitoren van analoge Märklin wissels

in Elektronica en analoog

Gestart door Golden Oldie, 8 juli 2023 11:19

Vorige topic - Volgende topic

bask185

Voor die open rij Märklin wissels is inductie sws onbetrouwbaar vanwege het veer systeem wat er in zit. Ik heb veel met oude k rail wissels gezien dat de tongen soms haken terwijl de spoel wel om is gegaan. Ik weet niet of dat M rails wissels ook wel eens voorkomt?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

Citaat van: bask185 op  9 juli 2023 14:46
1). Als je wissels gewoon werken zoals normaal is. Dan heb je het niet eens nodig.
Nee, maar ik ga er vanuit dat een wissel wel eens weigert en dat je daarom een melding van de echte wisselstand wil hebben, en niet een melding van wat de laatste schakelaarstand was. Ideaal zou zijn om een melding van beide tongpunten te hebben, zoals in het grootbedrijf. Maar dat is in model echt lastig te realiseren. Dus zoek je een punt dat zo dicht mogelijk bij de tongen ligt. Bij een M-wissel is de positiebepaling van de kern in de spoelen het makkelijkst te realiseren.

Zelf werk ik altijd met een echte standmelding. Bij handmatig bedrijf is dat door middel van leds in het schakelpaneel. Bij automatisch bedrijf is het een voorwaarde om verder te gaan. Als een wissel niet correct terugmeldt, dan stopt het proces.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Golden Oldie

Allereerst, iedereen bedankt voor zijn input.

Intussen ben ik wat aan het knutselen gegaan en kom met een uitermate eenvoudige oplossing.
Mijn probleem is dat ik niet weet hoe een schema te tekenen op mijn PC. Zal trachten dit uit te leggen.

Ten eerste moet men begrijpen, ik heb een puur technische baan (geen scenery) en heb alleen M rails, maar er rijden wel twintig treinsets automatisch.

Het begon met het vereenvoudigen van de Märklin seinen, naar digitale (leds) versies. Daarna ben ik naar de wissels gaan zien (60 mA  voor het lampje) en ik heb ongeveer 35-40 wissels !
Uit eindelijk is het zeer eenvoudig, een BI-relais plus 3 diodes, twee leds en twee weerstanden is alles wat je nodig hebt. Of de wissels werkelijk omgeschakeld zijn weet je nog altijd niet. Maar ik heb nog geen eenvoudig systeem kunnen vinden, die het wel weet. Ik heb nu twee variaties, met booster en zonder boosters. Alles werkt gewoon op de AC van de trafo vandaar de drie diodes.

Dus wat mij betreft kunnen we deze toptic sluiten.
Mocht je meer info willen hebben stuur me een e-mail.

Klaas Zondervan

Citaat van: Golden Oldie op 22 juli 2023 22:17
Mijn probleem is dat ik niet weet hoe een schema te tekenen op mijn PC. Zal trachten dit uit te leggen.
Dat zou je met Paint kunnen doen. Eenvoudig tekenprogramma dat altijd in Windows zit.
En anders kun je het op papier tekenen en daar dan een foto van maken.

CiteerOf de wissels werkelijk omgeschakeld zijn weet je nog altijd niet. Maar ik heb nog geen eenvoudig systeem kunnen vinden, die het wel weet.
Een eenvoudig systeem is de al eerder genoemde WRM-4 van Tams. Maar dat kost je wel ongeveer 7 euro per wissel.

Topics sluiten en per e-mail verder gaan, vind ik geen vriendelijke manier. Als er nog wat te melden is kun je hier gewoon doorgaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Te 2/2

Citaat van: Klaas Zondervan op 22 juli 2023 22:49
Topic sluiten en per e-mail verder gaan, vind ik geen vriendelijke manier.
Bovendien sluit je daarmee andere reacties uit. Zelfs als je denkt dat die overtollig zijn, doe je daarmee ook jezelf te kort.

Neem bijvoorbeeld een creatieve M-rails rijder op een ander forum (Frans Hufkes). Die kwam op het idee om 1 of 2 microswitches in te bouwen in metalen wissels.

De manier waarop hij dat deed, maakte het zelfs mogelijk om de stand van handwissels af te lezen.
Natuurlijk deed hij het met een heel ander doel voor ogen, maar dat maakt toepassing van zijn oplossing voor een schakelpaneel niet minder creatief.

Een heel andere manier zou kunnen zijn om aan het lampenkapje superminimagneetjes te kleven en de stand daarvan met hallsensors uit te lezen. Dat kan ook met handwissels, maar b.v. niet met metalen driewegwissels.
Voordeel van de methodes microswitch en hallssensor is dat de stand van de wisseltongen overeenkomt met de indicators op het schakelpaneel.

Veel schakelpaneelbouwers beperken zich tot een elektronisch bistabiel relais dat meeschakelt met de stand van een elektrische wissel. Dat is een duurdere oplossing, maar veel makkelijker te begrijpen voor de absolute leek, omdat het dichter aanschuurt tegen de oude Märklin schakelspoelen. Keerzijde van die aanpak is dat je  niet weet of de stand van dat relais overeenstemt met de richting van de wisseltongen.

Citaat van: bask185 op  9 juli 2023 14:55
Ik heb veel met oude k rail wissels gezien dat de tongen soms haken terwijl de spoel wel om is gegaan. Ik weet niet of dat M rails wissels ook wel eens voorkomt?
Ik heb dat met k-rail wissels nooit meegemaakt, maar de mijne zijn (hoewel oud en 2ehands) allemaal voorzien van een aanklikbare spoel, en dus van het "nieuwere type (van na 2001, of zo)". Desondanks gebruik ik liever Peco en Piko wissels, met servo. Als een tong haakt, terwijl een spoel wel omklikt, dan ligt het wissel niet vlak of is te diep verschroefd (waardoor speelruimte tussen biels en bielsmat is samengeperst, en het wisselbesturingsmechaniek niet meer vrij kan bewegen).

Bij M-rail wissels heb ik dat nooit meegemaakt, maar ik vermoed dat je doelt op het effect van de falende wisselveer. De wisseltong wordt door een veertje op z'n plaats gehouden, en als dat veertje aan het eind van z'n levensduur nadert (M-rails wisselveren zijn trouwens nog steeds te koop), dan kan een spoel wel aantrekken, maar gebeurt er niets.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Frans Hufkens

Ik ben nog steeds actief met mijn microswitch in m wissels, maar inmiddels ook in c en k wissels. Als je het goed installeert heb je daar veel plezier van. En blijf nog steeds een analoge rijder op wisselstroom. Zie de artikelen op 3railforum waar de m wissels beschreven werden destijds. Succes
Frans Hufkens