Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Hoe een trimmer 3296W aansluiten?

in Elektronica en analoog

Gestart door Arjen52, 17 juni 2023 22:58

Vorige topic - Volgende topic

Arjen52

Voor een schakeling wil ik een regelbare weerstand 3296 gebruiken.

Bron: Sunrobotics

Als elektro-leek heb ik een vraag over de aansluiting in een gelijkstroomschakeling.
Klopt het dat pin 1 de plus (+) is, pin 2 de uitgang met geregelde spanning en pin 3 op de min (-) moet worden aangesloten?

En is er dan geen kortsluiting tussen de pinnen 1 en 3?

Klaas Zondervan

De boog tussen 1 en 3 is geen draad, maar een weerstand. Dus geen kortsluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Arjen52

Dank Klaas, ik hoopte al dat jij mij zou geruststellen  ;)

Arjen52

Nog twee vragen over trimmers.
Bij statische weerstanden maakt het niet uit of je DC ompoolt of dat je AC gebruikt, maar in het bovenstaande plaatje staat expliciet pin 1: VCC en pin 3: GND.

• Als ik zou ompolen dan wordt pin 1: GND en pin 3: VCC. Heeft dat effect op de werking van de trimmer?
  • Kan je trimmers ook gebruiken bij wisselstroom (AC)?
Alvast bedankt voor de reactie(s).

Klaas Zondervan

Gezien de getallen die er bij staan is het een lineaire potentiometer. Dan maakt het niet uit als je 1 en 3 verwisselt.
Het enige effect is dat de draairichting van de instelschroef verandert. In het ene geval is rechtsom hoger, in het andere geval is linksom hoger. Is maar net wat je handig vindt.

Kun je laten zien in welke schakeling dit ding moet komen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Arjen52

Nogmaals dank Klaas voor je snelle antwoord.
Voorlopig wil ik een zeer eenvoudige regelbare gelijkrichter maken om de lichtsterkte van een aantal LEDs van lantaarnpalen te kunnen regelen. Die LEDs hebben al een eigen weerstand van 1K Ohm (staat niet in onderstaand schema), maar ik wil met dit eenvoudige schakelingetje het licht kunnen dimmen tot de gewenste sterkte. De wisselstroombron is 14V AC van een Fleischmann-trafo.

De laatste twee vragen zijn meer uit belangstelling en om weer wat te leren.  :)

Arjen52

Nog een leervraag (in het kader van 'ervarend leren'): om de gelijkstroom na de gelijkrichter af te vlakken las ik ergens om een condensator tussen de + en - te plaatsen.
Moet dat een elco zijn of mag dit ook een keramische condensator zijn?
In mijn rommeldoosje heb ik namelijk nog keramische condensatoren 105 (1uF, 50V) liggen.

Bron: eBay.de

Klaas Zondervan

Met keramische condensatoren gaat het ook. 1uF zal voor een enkele led genoeg zijn, maar bij grotere stromen heb je meer microfarads nodig.
Het voordeel van elektrolytische condensatoren is dat je daar grote waarden mee kunt maken. Het nadeel is dat ze gepolariseerd zijn, je mag plus en min niet omkeren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Arjen52

Top Klaas  (y)
Vooral jouw opmerking over het aantal LEDs is erg belangrijk.

AP3737

Citaat van: Arjen52 op 30 juni 2023 10:39
In mijn rommeldoosje heb ik namelijk nog keramische condensatoren 105 (1uF, 50V) liggen.

105 is volgens mij 10 tot de vijfde, en dat is 100 nF.  Ook het plaatje lijkt daarop.
Dat zijn typische ontstoor condensatoren voor miscrocontrollers en andere elektronische componenten. Voor LEDs hebben die in het algemeen een te beperkte capaciteit.
Groet, Aiko

Arjen52

Hi Aiko,
Als ik deze website goed begrijp is 105 gelijk aan 1.000.000pF = 1.000nF = 1uF.
Klopt dit dan niet?
En zoals Klaas al aangaf kan ik beter een elco gebruiken voor het afvlakken.

Klaas Zondervan

105 op een condensator betekent: 10 met nog 5 nullen, dus 1.000.000. Dat is doorgaans de waarde in picofarads, tenzij anders aangegeven.

Arjen, als je 14V wisselspanning gelijkricht en afvlakt, dan krijg je 20V gelijkspanning. Over een led valt ongeveer 3V, dus je staat 17V is de weerstanden te verstoken.
Het is efficiënter om meerdere leds in serie te zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Arjen52

Hoi Klaas, in dit geval gaat het om zelfgebouwde lantaarnpalen die ik ieder van een weerstand van 2,2K, resp. 1K heb voorzien.
Bij een volgend project zal ik jouw opmerking zeker ter harte nemen.
Het probleem met serieschakeling is, dat wanneer ergens in de keten een LED de geest geeft, de andere lichtpunten ook doven en dat je met moeite (uitbouwen  :( ) de bron van de storing kunt vinden. Bij een parallelschakeling weet je 'de dader' gelijk.

Klaas Zondervan

Dat storingzoeken hoeft niet moeilijk te zijn. Als je alle aansluitpunten bereikbaar houdt kun je de fout vinden door de lantaarns in de keten stuk voor stuk kort te sluiten. Als de overige weer aan gaan, dan zit je op de defecte.

Een led gaat ook niet zo gauw stuk. Zeker als je met de stroom ver onder het maximum blijft gaat een led jaren mee.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Arjen52

Dat snap ik, maar gezien mijn leeftijd en het feit dat de aansluitingen onder de tafel zitten en de lantaarnpalen er op, heb ik hier niet zoveel zin in. Elke keer onder de tafel om kort te sluiten en er dan onder uit kruipen voor de controle  :(
Ik heb overigens wel (door schade en schande) geleerd dat, als ik ooit nog eens een Cranicher Altbahn 2.0 ga maken, ik het veel efficiënter ga aanleggen met modules in plaats van één grote tafel.  8)