Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100

in Werkspoor

Gestart door Erwin 054, 13 mei 2023 18:56

Vorige topic - Volgende topic

Pauldg

Als het leuk of leerzaam was is het goed toch?  ;)
Boomshanka!

Erwin 054

Zekers! En t is nog niet klaar! Joepie!!

Erwin 054

#92
Meester en stoker hebben nu ook nog iets te doen onder de kap.




Tijdje terug een zakje met restanten van Weinert op de kop getikt. Daaruit de nodige appendages geleend met nadrukkelijk het idee de sfeer te treffen en geen 1-op-1 correct beeld te creëren.
De vuurdeur is er niet vanwege plaatsgebrek, en de vermoedelijk rangeerlichten worden 3 van de 5 meters, en likje verf zal dat in de toekomst duidelijk maken.
Het rommeltje aan pijpen, leidingen, afsluiters, peilglazen is voor mij in 1:87 toch té om na te bouwen.


Erwin 054

#93
Begonnen met de grootste geduldklus, al die frutsels op de ketel. Wat een gepriegel. De binnenkant van de ketel ziet er uit als een omgekeerde egel, pff.
Het glasvezel potlood wordt een nieuwe vriend.






Ik maak gebruik van S39 als vloeimiddel, maar de oude setjes aangeslagen (en harder?) messing frutsels van Philo en Weinert lijken zo`n patina te hebben dat ze niet willen pakken. Eerst schoonmaken/poetsen to ze weer glimmen lijkt een vereiste tegen frustraties  ;)

Erwin 054

#94
Mch geplaatst nadat de binnenzijde af was. Ketelfront gemonteerd, zitjes op de wielkasten, fluit en dakhaken.


Stoker kan langzaamaan op zoek naar de takkenbossenloods om vuur te gaan maken.


Maar zo recht en strak als ik wilde...
Mch overigens weer helemaal los moeten halen met koel pakketten rondom om te voorkomen dat alle andere delen er weer spontaan af zouden vallen, want het stond scheef. Na dit alles natuurlijk wel weer opnieuw pas moeten maken op het onderstel, er was links en rechts wat 0,5mm messing bijgekomen.





Erwin 054

#95
Ik moet zeggen dat ik vind dat het er op de foto's erg slordig uitziet, klodders soldeer, kieren, hmm.
Verf gaat dat zeker niet verhullen, dus daar gaat nog de nodige tijd in zitten om het op te schonen.
Wel een mooie oefening voor de twee DJH's die ik nog heb liggen.

Erwin 054

Verder met de wielkasten en de zijkanten van de vuurkist.




Andere losse zaken zoals de krikken.
Wel een mogelijk nieuw probleem: de cilinders van voorwarmer en remsysteem maken het berijden van bogen onmogelijk. Ha, weer iets om op te lossen!

MathynK

Met een fijn schuurpapiertje en een nieuwe scherpe scalpel kan je veel soldeerklodders wel goed weg krijgen. Net wat je zegt: verf gaat dat niet verbloemen. Zonde als je het niet doet gezien de moeite en tijd die je erin stopt. Je model knap er echt van op. Kieren kan je wellicht na de eerste grondlaag nog plamuren.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Erwin 054

#98
@Mathyn: inderdaad,  en het glasvezelpotlood, m'n nieuwe vriendje.
Vandaag verder met de wielkasten, handgreep houders aan het MCH, en de omlijsting van de ramen.





De houten ramen gaan een structuur krijgen en de kozijnen worden nog wat terug gevijld want nu wat te dik.
En begonnen met opschonen en hier een daar met 100 soldeer wat plamuurwerk.

Erwin 054

#99
Verder met de details. Rookkast voorzien van het nodige, deze werden verlijmd.





Ook de schuine stukken ervoor gemaakt en gesoldeerd. Als het laatste solderen is gedaan kan deze definitief geplaatst gaan worden en kunnen de laatste leidingen gedaan worden.
Daarvoor dus nog bufferbalk, cilinders onder de voetplaat, spoiler en dakluik.

Erwin 054

#100
Hoekjes en gaatjes dichten (ik ben zo benieuwd of dit bij DJH anders zal zijn!), en het mch verder afgewerkt. Zichtbare delen van de wielkasten van de tweede as gemaakt en met 270°C soldeer erin, restjes kunnen nu met 100°C worden opgevuld en daarnaar gladgevijld of met de frees bijgewerkt.
Ramen mch voorzien van structuur en kozijnen van rond en hoog naar hoekig en laag gevijld.



Ketels van de voorwarmer en remsysteem uitgefreesd zodat de bogie wat meer ruimte heeft, maar het zullen wijde bogen en slanke wissels blijven denk ik.


En de schade weggewerkt. Hoewel die na anderhalve meter op een harde vloer nog meeviel moest er toch een en ander overnieuw: moer onder de vuurplaat was los, stoel van de meester bvb. De fluit is verdwenen, heb er nog 1 liggen, maar toch zonde.
Uiteindelijk viel het mee, gesoldeerd messing blijkt best stevig maar blij was ik er niet mee  :'(

En het blijft schrikken hoe de foto`s echt alles uitvergroten... Laat ik ze maar aanhouden als opties voor verbetering  ;)