Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100

in Werkspoor

Gestart door Erwin 054, 13 mei 2023 18:56

Vorige topic - Volgende topic

Erwin 054

Dag
Zo'n 25 jaar geleden de Hornby LMS Class 2P 4-4-0 gespot als mogelijke donor voor een goedkope ombouw naar NS 2100.
Kwam 'm tegen op de laatste beurs in Houten en kon t niet laten: een nieuw project is geboren.



Erwin 054

Het origineel:

Zoals bekend in schaal OO, maar de belangrijkste maten als asafstand en wieldiameters zijn wel of nagenoeg op schaal. Maximale afwijking is 0,5mm. De opbouw zal worden aangepast met een andere ketel, vuurkist en rookkast, correct machinisten huis, voetplaat etc. Daarmee wordt het 1:76 profiel al heel anders.
Tender is iets te lang en zal dat blijven. De opbouw zal hier ook worden aangepast.
Het wordt geen model voor puristen. Het aantal spaken is fout. De contragewichten  ook. Ik twijfel over het binnenliggend drijfwerk.
Er zal messing maar ook zeker plastic worden gebruikt en van de originele Hornby loc zal een en ander worden gekannibaliseerd.
Aandrijving is origineel analoog en zal dat ook blijven, ik bouw vooral en heb geen modelbaan. Aandrijving in de tender,  vrij lawaaiig trouwens, maakt aanpassen wel een stuk makkelijker.

Bert Senden

Hallo Henk / Erwin.

Ik heb er zo ook een omgebouwd. Hij is niet 100 % gelijk een 2100, maar het is een goedkoop alternatief.

Gr. Bert.







Huup


Erwin 054

#4
Citaat van: Bert Senden op 14 mei 2023 08:29
Hallo Henk / Erwin.

Ik heb er zo ook een omgebouwd. Hij is niet 100 % gelijk een 2100, maar het is een goedkoop alternatief.

Gr. Bert.







Dag Bert
Ook een creatieve oplossing! Met de ramen in het mch en de leidingen en appendages tref je dan toch al voor een groot deel de kenmerken.
Leuk!
Erwin

Erwin 054

#5

Citaat van: Huup op 14 mei 2023 11:16
Leuk project. Vitrine of baaninzet?
Bedoeling is rijdend, even afwachten hoe de bogie uit gaat komen.

Erwin 054

#6
Al een beetje aan de knutsel geweest.
Nieuwe voetplaat gemaakt zonder de verhoging tussen de aandrijfassen en met verlaging pas voor de rookkast.


Beetje passen en meten.

Het gewicht heeft nog de vorm van de Belpaire vuurkist waar de 2100 een ronde heeft. Dat zal nog wat aanpassingen vragen.


De ketel begint al vorm te krijgen, de rookkast is Engels, net als alle andere zwarte delen.


Maar ik kan 'm niet meer teruggeven...

Erwin 054

De voorkant van de voetplaat nieuw gemaakt. Deze komt tegen de voorkant van het originele frame.

Dat is van kunststof en ik vraag me nu af of ik eerst moet lijmen en dan verf of andersom.
Tips zijn welkom!

Huup


Erwin 054

#9
Styreen en messing en pvc. En dus het originele model, geen idee welk soort kunststof dat is eigenlijk.
Ik denk zelf goed vlak maken, ontvetten en met twee componenten lijm verlijmen. Beter,  taaier dan seconde lijm, en dan daarna spuiten zodat je geen verf verlijmt maar materiaal.

Huup

Dat lijkt mij ook. Schuren na verlijmen en opvullen is essentieel natuurlijk.  Dat gaat niet met geverfd materiaal  :angel:

Erwin 054

#11


Gewicht aangepast aan de nieuwe ketel, met name de vuurkist boven en achter.



Met behulp van een tiewrap de plaats van de ketelbanden aangegeven. Ook zichtbaar bij de vuurkist de ruimte die is gemaakt om de onderzijde daarvan vanaf de klinknagels in messing aan te brengen.



Proefpassing.
Het blijkt dat de bovenkant ketel 4mm te hoog is. Met name toe te schrijven aan een te hoge voetplaat door een te hoog frame. Balen!
Er is nog wel een millimeter te halen door het gewicht wat verder af te vijlen en daarmee de ketel wat te laten zakken, maar de hele voetplaat 3mm verlagen met alleen wat handgereedschap... Nog maar eens goed over nadenken.

Erwin 054

Ik ben er achter gekomen dat Phildie de nummerplaten niet beschikbaar heeft.
Als iemand een setje over heeft,  bij voorkeur een exemplaar dat na 1950 nog reed, ik hou me aanbevolen.

Bert Senden

Mijn nummerplaten komen van Werps.
Gr. Bert.



Erwin 054

4mm "even" ergens vandaan halen bleek te veel gevraagd. Wel een nieuwe voetplaat gemaakt. 0.7mm dik, en daar gaat iets overstekend 0.3mm messing op. Steviger,  en met de mogelijkheid om bvb het mcn te solderen ipv verlijmen.
Oh ja, voetplaat volledig op goeie hoogte betekent dat niet alleen de smeerpotten maar de hele drijfstang door de voetplaat komt. Dát gaat niet, dus dat wordt een concessie.


Begint ergens op te lijken.





Machinistenhuis gezaagd en gevouwen. Eerst verder passen, bvb of de wielen vrijlopen. Geen zin in kortsluiting.