Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Smalspoor DWL Rotterdam Kralingen

in Trams en smalspoor

Gestart door hrp, 9 april 2023 16:36

Vorige topic - Volgende topic

spoorijzer

Mooi werk! Wat ik tot nu toe gezien heb, allemaal enkel spoor. Op zich wel bijzonder, want kruisen etc is dan lastig. Ik vermoed dat de diverse locs hun eigen werkterrein hadden?

hrp

#61
Rogier,

Veelal enkel spoor, ja.
Ben er nog mee bezig.

Eigen werkterrein?
Als je de luchtfoto's bekijkt zie je meestal bassins vol water en amper of geen treinen...

Hiervoor beschreef ik het zo:
...Vanaf die dijk had je goed zicht op de bassins.
Op de dammen materieel , onder andere kipkarren.
Er was weinig beweging, met de kennis van nu is dat wel duidelijk.
Het bezinksel in de  bassins werd periodiek leeggehaald.
Dat zal geen dagelijks werk zijn geweest.
Vanaf de dijk was geen zicht wat er gebeurde rond de kade, watertoren en filtergebouwen.


Langs de haven was vervoer van over water aangevoerde kolen naar het ketelhuis.
Verder vervoer van tankjes chloor met kleine plattewagons. (foto: zie post 54)

Wat anders, enigszins off-topic.
Er waren vier benzineloks. Nummers 121/124.

Zoekend naar een verklaring - die ik dus niet vond - van deze a-typische nummering trof ik een artikel in Op de Rails 1964:
"De lokomotieven van de gasfabriek van Rotterdam".
Ook daar een vreemde nummering, zoals de auteur opmerkt.
Drie normaalspoor loks kwamen later terecht bij de Tram Stichting. (SHM)
Er waren ook smalspoorloks, spoorbreedte 70 cm.
Aardig om te lezen...
Een van de normaalspoorloks kwam van de gasfabriek in Kralingen, min of meer in de buurt van de DWL.



Groet,
      Ronald

spoorijzer

Dat is een bijzondere foto!

Helaas zijn smalspoorstoomlocomotieven (wat een scrabblewoord...) niet echt mijn specialiteit, maar de locs lijken mij aardige gelijkenis met loc 5 van de Stoomtrein Katwijk Leiden, een 20pk (relatief lichte) loc, gebouwd door O&K.

https://stoomtreinkatwijkleiden.nl/portfolio-item/stoomloc-0005/

De schoorsteen is afwijkend (maar loc 1 heeft wel weer zo'n rechte schoorsteen en is ook van O&K) maar vooral de in de cabine liggende kolenvoorraad lijkt wel erg. Dat herken ik niet direct bij andere smalspoorlocs.

De nummering zou erg goed oplopend kunnen zijn geweest, dus bv dat de normaalspoorlocs 2, 4 en 5 waren. Dat herken ik wel van andere fabrieken. Het naslagwerk van Henk Sluiters (te vinden via Industriespoor http://www.industriespoor.nl/Hoofdstuk%2029.pdf ) rept nergens over deze locs. Ik kan het boek Industrieboek van Hans de Herder eens naspitten?

Maar, gaaf! Ze hebben daar in elk geval veel locs gehad. De stoomlocs snap ik, want kolen waren er volop aanwezig. De vuurloze loc is dan minder logisch (hoewel stoom volop aanwezig was), die werden in principe ingezet bij in gebieden waar vuur gevaarlijk was. Is dat hier het geval geweest?

Kortom, nog genoeg open eindjes  ;D.

Groeten,
Rogier

hrp

Citaat van: spoorijzer op 19 april 2023 13:33
smalspoorstoomlocomotieven (wat een scrabblewoord...)

Woordwaarde 40.

Groet,
      Ronald


spoorijzer

@Ronald: prachtig! Wat heb ik nu gewonnen?  ;D

@Jeronimo: mooie plaatjes. Het valt mij op dat het bouwspoor licht is, 700mm lijkt (gezien de voeten van de mannen in en rondom het spoor) en dat daar geen locs te zien zijn. Dat zal dan wel tijdelijk bouwspoor zijn verwacht ik.

hrp

#66
Citaat van: spoorijzer op 20 april 2023 08:31
@Ronald: prachtig! Wat heb ik nu gewonnen?  ;D

@Jeronimo: mooie plaatjes. Het valt mij op dat het bouwspoor licht is, 700mm lijkt (gezien de voeten van de mannen in en rondom het spoor) en dat daar geen locs te zien zijn. Dat zal dan wel tijdelijk bouwspoor zijn verwacht ik.

Gewonnen ....  Bij volgend spel mag je als eerste beginnen!!
Weer wat beelden boven tafel.  :) :)
Het spoor en wissels op de eerste foto oogt ook licht.
Dat zal inderdaad aannemersmaterieel zijn met onder meer die betonbak.
Groet,
      Ronald

hrp

Groet,
      Ronald

Jeronimos

Jeroen

hrp

Groet,
      Ronald

KNed

Helaas zonder smalspoor erin getekend.

Wel weer leuk om de sporen "aan de overkant" te zien. Daar lag ook heel wat. Inclusief werkplaatsen.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Alewijn

#71
Van dat kaartje heb ik ook dankbaar gebruik gemaakt voor de sporensituatie in de Hillestraat eo.:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65536.3480

"Daar lag ook heel wat."

Jeronimos

Een filmpje van een andere DWL.

https://www.youtube.com/watch?v=JjaucHpCNSY&ab_channel=Dunea

Vooral het eerste gedeelte lijkt mij interessant.
Jeroen

hrp

Leuk.
Loodgieterswerk in Haagse loopgraven. :)
Groet,
      Ronald

spoorijzer

Bijzonder overigens dat in Den Haag een soortgelijke loc reed. In de film is ook mooi de verdampingskoeling te zien, regelmatig een emmer water toevoegen!  ;D