Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Smalspoor DWL Rotterdam Kralingen

in Trams en smalspoor

Gestart door hrp, 9 april 2023 16:36

Vorige topic - Volgende topic

hrp

Groet,
      Ronald

Jeronimos

Jeroen

Jeronimos

Het is miscchien ook interessant om het filmpje over utopia 14 te bekijken.


https://vimeo.com/302482586
Jeroen

hrp

Groet,
      Ronald

Jeronimos

Jeroen

hrp

#50
Citaat van: Jeronimos op 14 april 2023 11:17
Het is miscchien ook interessant om het filmpje over utopia 14 te bekijken.
De tribune op ponton lag rond 1979 bij Het Park. Ik heb er toen een of andere voorstelling beluisterd!

Het andere filmpje is ook interessant, het lokje lijkt mij - maar wie ben ik? , ook maar een boerenl.l , zouden Bram en Freek zeggen - een aannemerslokje, het heeft het nummer 72, niet een nummer 121-124 dat de DWL-loks hadden. ( zie post 23)
Duidelijk te zien dat het smalspoor vanaf de poort van het terrein langs de watertoren richting rivier liep.
Ook te zien , aan de andere kant van de rivier de gasfabriek Feijenoord aan de Oranjeboomstraat.

Overigens meldt de website van Smalspoormuseum dat de archieven van DWL in 1940 verloren zijn gegaan...
Groet,
      Ronald

hrp

Citaat van: Jeronimos op 14 april 2023 11:27
Nog een filmje;
https://www.youtube.com/watch?v=tSh7Q5-8nQQ&ab_channel=DIGITUPNL

Schitterend, 1962 staat er bij.
Bij minuut 53 de opstaande klep van de Van Brienenoordbrug in aanbouw!
Groet,
      Ronald

hrp

#52

Lijn 24, vanmiddag, richting Vlaardingen vanaf de vm toegang van het DWL-terrein.

Zijn er nog actieve herinneringen aan het DWL-smalspoor?

Ik heb er wel, nou ja...
Reed er wel eens langs op de Puch.
Dus over de Nesserdijk waar ik in 1970 het treintje van post-1 fotografeerde.
Vanaf die dijk had je goed zicht op de bassins.
Op de dammen materieel , onder andere kipkarren.
Er was weinig beweging, met de kennis van nu is dat wel duidelijk.
Het bezinksel in de  bassins werden periodiek leeggehaald.
Dat zal geen dagelijks werk zijn geweest.
Vanaf de dijk was geen zicht wat er gebeurde rond de kade, watertoren en filtergebouwen.
Kortom mijn enige actieve herinnering is dat er weinig activiteit was...

Groet,
      Ronald

spoorijzer

Mooi filmpjes!

Ik heb inmiddels antwoord van Henk Kolkman, de eigenaar/webmaster van Industriespoor.nl. Ik had navraag gedaan naar de foto van de "vuurloze" loc. Ook hij geeft aan dat dit geen vuurloze is, maar naar zijn idee ook een Montania L of U. Hij geeft daarbij de mogelijkheid dat de loc ingehuurd is van een aannemer, dus het hoeft zeker geen DWL loc te zijn.

Een foto van de vuurloze loc staat op de voorkant van het boek van Henk de Herder over Nederlandse Industrielocomotieven (voor smalspoor). nog te koop via bv:

https://www.bol.com/nl/nl/f/nederlandse-industrielocomotieven/38718228/, maar daar kan je ook de voorzijde (met foto) zien.

Tot slot schiet mij nu te binnen.... ik heb in een van de smalspoorboeken een plaatje gezien van Chloor wagens (op smalspoor). Ik dacht dat dat voor de DWL in Rotterdam was. Ik ben namelijk ook benieuwd waarvoor het smalspoor allemaal gebruikt werd?

Groeten,Rogier

hrp

#54
Citaat van: spoorijzer op 17 april 2023 08:59
Mooi filmpjes!

Ik heb inmiddels antwoord van Henk Kolkman, de eigenaar/webmaster van Industriespoor.nl.
Tot slot schiet mij nu te binnen.... ik heb in een van de smalspoorboeken een plaatje gezien van Chloor wagens (op smalspoor). Ik dacht dat dat voor de DWL in Rotterdam was. Ik ben namelijk ook benieuwd waarvoor het smalspoor allemaal gebruikt werd?

Groeten,Rogier

Rogier,
Deze?


! Heeft DWL überhaupt stoomloks gehad of is men van paardentractie overgestapt op een of meerdere van de benzineloks die nu in Valkenburg rijden? Zie de vier links in post 15 hierover.
Groet,
      Ronald

spoorijzer

Jazeker! Die lorries komen mij bekend voor.

Voor zover ik weet/kan terugvinden heeft de DWL 1 stoomloc op smalspoor gehad, alleen wel een vuurloze. Dus eigenlijk een soort vat op wielen, met aan weerszijden (via de treeplank) de bediening zoals bij een NS Sik. Stoom was (waarschijnlijk) ter plekke al beschikbaar omdat de DWL mogelijk zelf al stoommachines had. De loc had dus geen vuur, vuurkist oid.

Groeten,
Rogier

hrp

#56
DWL had zeker stoom in huis!
Voor het verpompen van het water...

Zie dit filmpje van paar post terug: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106916.msg3222387299#msg3222387299
Groet,
      Ronald

RetroJack (aka Jack Black)

Interessant nieuw topic  (y)
Bedankt Ronald!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

hrp

#58
 :)

Hoe was het sporenplan?


Groet,
      Ronald

hrp

#59

In het rood de spoortraces op het terrein aangeggeven.
Op basis van luchtfoto's, de filmpjes van dit draadje, etc..
Het terrein meet circa 1 km.
Groet,
      Ronald