Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Ongeluk Voorschoten 4-4-2023

in Grootspoor

Gestart door ES44C4, 4 april 2023 05:47

Vorige topic - Volgende topic

Reinout van Rees

Huishoudelijke mededeling: onsubtiele generaliserende opmerking over journalisten + geruzie na afloop weggehaald.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rick

Citaat van: Besselspoor op  4 april 2023 13:24door een situatie die theoretisch niet had kunnen bestaan,
Hoezo had de situatie theoretisch niet kunnen bestaan?

Citaat van: brutus1 op  4 april 2023 13:10wat een suggesties allemaal en amateur kennis?. Lid worden van de (amateur)onderzoekscommissie? Heerlijk zo' n ongeluk. Iedereen weer wakker.
(y)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Huup

Citaat van: brutus1 op  4 april 2023 13:10
wat een suggesties allemaal en amateur kennis?. Lid worden van de (amateur)onderzoekscommissie? Heerlijk zo' n ongeluk. Iedereen weer wakker.

gr
Brutus
Grappig. Ik zie alleen maar een opsomming van wat is gebeurd en wat kan zijn gebeurd. Geen enkel oordeel, geen conclusies, geen halve waarheden, geen mogelijkheden die tot waar worden verklaard.
Mag er nog gepraat worden over, of moeten we dat ook maar laten?

Gert Arkema

Omdat we er allemaal vanuit gaan dat zowel NS, Prorail als BAM veilig willen werken en daar maatregelen voor nemen. Als alles goed ingericht en nageleefd wordt ( theoretisch) kan inderdaad iedereen veilig werken.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Olav

Citaat van: Besselspoor op  4 april 2023 13:24
Typisch Nederlands, als er een bijzondere gebeurtenis is, lopen er 10 miljoen deskundigen. Maar we praten hier over een ongeval met slachtoffers door een situatie die theoretisch niet had kunnen bestaan, laat Prorail, NS en de daartoe bevoegde veiligheidscommissies eerst maar eens onderzoek doen en hun verwachting publiceren.

Vergeet ook niet de ilt en de ovv
Groeten

Olav

Rick

Citaat van: Gert Arkema op  4 april 2023 13:45Omdat we er allemaal vanuit gaan dat zowel NS, Prorail als BAM veilig willen werken en daar maatregelen voor nemen. Als alles goed ingericht en nageleefd wordt ( theoretisch) kan inderdaad iedereen veilig werken.
Zoals je het nu hebt neergezet wil de andere betrokken vervoerder niet veilig werken.  ;)
Mijn vraag ging meer over de situatie waarbij op een viersporig traject wordt gewerkt waarbij een deel van de sporen nog in dienst is. Dat zal toch vaker voorkomen, in die zin is het geen theoretische situatie.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ES44C4

Rijden er in Nederland treinen met camera's voor in de cabines?
In Amerika hebben veel locomotieven die wel.

Arjan6511

Er is wel een reiziger die vanuit de trein beelden heeft gemaakt: https://nos.nl/video/2470085-passagier-filmt-ongeluk-bij-voorschoten-vanuit-de-trein
heftig!

NOS maakte er wel een misleidende titel van, daarover geen discussie. Het ongeluk is al gebeurd als de reiziger start met filmen.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Joop_L

Citaat van: ES44C4 op  4 april 2023 14:36
Rijden er in Nederland treinen met camera's voor in de cabines?
In Amerika hebben veel locomotieven die wel.
Er rijden wat VIRM stellen rond die een camera hebben in de cabine's.
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

Citaat van: Arjan6511 op  4 april 2023 14:41
Er is wel een reiziger die vanuit de trein beelden heeft gemaakt: https://nos.nl/video/2470085-passagier-filmt-ongeluk-bij-voorschoten-vanuit-de-trein
heftig!

NOS maakte er wel een misleidende titel van, daarover geen discussie. Het ongeluk is al gebeurd als de reiziger start met filmen.
En nog een bijkomend dingetje. De jongen die gefilmd heeft heeft zich, heeft zich ook nog over de machinist ontfermt.  (y).
Groeten Joop, machinist Lls

Bahn-AG

Citaat van: Arjan6511 op  4 april 2023 14:41
heftig!

Zo'n filmpje is alleen maar sensatie kweken. Voegt werkelijk helemaal niks toe.

Bart

Sam

Citaat van: Maartenw op  4 april 2023 10:58
Ik mis tot nu toe foto's van de loc die de kraan als eerste zou hebben geraakt.

Staat nu op NOS:

In every real man a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

henk

Flinke klap geweest. Het slachtoffer waar het telkens over gaat, betreft dan ook de kraanmachinist. Triest.
Aldus teletekst.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

Citaat van: Rick op  4 april 2023 13:34
Hoezo had de situatie theoretisch niet kunnen bestaan?
(y)
Dat lijkt me logisch, er zijn duidelijke veiligheidsprotocollen voor werken aan het spoor die een ongeval als deze theoretisch uit moeten sluiten.
RETROBAHN A.G.

Menno

Citaat van: Bahn-AG op  4 april 2023 15:55
Zo'n filmpje is alleen maar sensatie kweken. Voegt werkelijk helemaal niks toe.

Bart
Toch niet helemaal. Naar mijn mening heeft deze persoon in snelheid voor filmen gekozen waarbij ook de verlichting van z'n telefoon aanging. Hij lijkt totaal niet bezig met het maken van 'een cool filmpje van kijk eens wat mij is overkomen' én lijkt ook nog op de hoogte te zijn van het risico van bovenleiding die mogelijk onder spanning staat. We weten niet wat er in dit deel aan de hand was, maar ik het wel iedereen af om na zoiets naar buiten te gaan, zeker als het donker is. Zelfs metalen delen aanraken in de trein kán al een risico zijn.

Ik heb altijd de eerste ochtend-trein naar m'n werk op Schiphol. Dat was raar vandaag: ik wist van niets. Op Zaandam werd gewacht op de trein uit Den Helder: een nutteloze wachttijd naar mijn mening mening, daar er 14 minuten later (normaliter, mogelijk was die vandaag geschrapt) een volgende trein naar Schiphol op Zaandam aankomt. Dan voelt 10 minuten wachten terwijl de volgende trein normaliter 4 minuten later voor je neus staat, onzinnig.

Maar goed, we reden verder naar Schiphol en nog voor de tunnel kwamen we stil te staan en werd er omgeroepen dat er even geen plek was om ons binnen te nemen. Toen had ik echt iets van 'wat is dit nu... het is 10 voor 6 's ochtends...'.

Vervolgens kwamen we op een heel ander perron binnen (5, normaal 3) en was het beduidend drukker op de perrons met veel reizigers die duidelijk een afwijking op hun pad hadden gekregen. Ik snapte er niets van: normaal is het nogal uitgestorven op Schiphol en is alleen de stroom reizigers uit mijn trein een mensenmassa.

Toen ik vervolgens 7 minuten later op m'n werk aankwam dan normaal, waren enkele collega's verbaasd dat ik op tijd was. Ik natuurlijk verbaasd, maar toen vertelden ze het. Ik had geen idee en had nog zoiets van 'mwah'. Net dat we het er over hadden zei een andere collega 'ow... er is nu ook een dode gemeld.'

Toen besefte ik toch dat het wel iets heftiger was dan een 'ontsporinkje' en begon het nieuws langzaam binnen te druppelen.