Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Ongeluk Voorschoten 4-4-2023

in Grootspoor

Gestart door ES44C4, 4 april 2023 05:47

Vorige topic - Volgende topic


Maartenw

#17
Bedankt! Dat is de 189 054-0 Is ook behoorlijk gehavend. Maar machinist ongedeerd, zo begreep ik het ook uit het nieuws.

Ook het kenteken van de KROL is leesbaar, het gaat dus om een LIEBHERR A924 B LITRONIC.

Nieuwe link https://regio15.nl/nieuws/ongevallen/35611/spoorvervoer-ongeval-letsel-geestwoningpad-voorschoten/
Met vriendelijke groet, Maarten

JoopSpoort

Wat is een KROL? D.w.z. waar staat deze afkorting of bijnaam voor deze bouwkraan(tje)?
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

JoopSpoort

Ik ben meestal niet zo gauw van slag, maar dit raakt me behoorlijk. In mijn werkzame leven was ik een dagelijkse forens en heb regelmatig in de 9405 gereisd, meestal op het zelfde plekje dat nu in het weiland ligt. Wezensvreemd.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Ronald69

Google biedt de oplossing:

Krol kraan
Een krol is een 'kraan op lorries', een graafmachine of hijskraan die geschikt is gemaakt om ook over het spoor te kunnen rijden. Een krol is aan de voor- en achterzijde voorzien van een beweegbaar frame met een spooras. Deze worden lorries genoemd. Ze kunnen hydraulisch opgehaald en neergelaten worden.


Grt, Ronald.

Pauldg

Maar als hij op het spoor staat met spoorassen dan creert hij toch ook een bezet spoor signaal of niet?
Boomshanka!

Rick

Citaat van: Maartenw op  4 april 2023 11:08Bedankt! Dat is de 189 056-0
Nee, de 189 054-0, anders klopt het controlecijfer niet (en de 056 is niet in Nederland toegelaten).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick

Citaat van: Pauldg op  4 april 2023 11:52
Maar als hij op het spoor staat met spoorassen dan creert hij toch ook een bezet spoor signaal of niet?
Nee, die zijn niet zwaar genoeg voor een betrouwbaar signaal. En als de krol overstakt op de daar aanwezige inzetplaats stond deze misschien niet eens op de rails.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Matthijs van Heijningen

Deze foto komt van de website van ProRail:


Op de ProRail luchtfoto in onderstaande link is die railinzetplaats te zien net na de perrons van station Voorschoten:
https://twiav.nl/nl/vervoer/luchtfoto_prorail.htm?x=89518&y=459964&l=14&b=lichtgrijs

mvg,

Matthijs

Dennis1984

Inderdaad. Die kraan zal daar op de inzetplaats zijn ingezet. En aangezien de goederentrein richting Leiden reed en de personentrein richting Den Haag kun je voorzichtig vermoeden dat die kraan naar de twee verste sporen vanaf de weg moet zijn gegaan, de twee sporen die normaal dus gebruikt worden voor verkeer richting Leiden.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Martijn193

Welke sporen waren nou dicht ?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

spoorzeven

Citaat van: Martijn193 op  4 april 2023 12:34
Welke sporen waren nou dicht ?
De sporen waarover normaal richting Leiden wordt gereden, de twee rechtse sporen in de richting Leiden gezien. Qua beveiliging zijn alle vier sporen compleet gelijkwaardig op dit traject, ze kunnen alle vier in beide richtingen worden bereden. De goederentrein reed dus over een spoor waarover normaal het verkeer Leiden - Den Haag HS wordt afgewikkeld.
Groet, Frank

brutus1

wat een suggesties allemaal en amateur kennis?. Lid worden van de (amateur)onderzoekscommissie? Heerlijk zo' n ongeluk. Iedereen weer wakker.

gr
Brutus

Besselspoor

Typisch Nederlands, als er een bijzondere gebeurtenis is, lopen er 10 miljoen deskundigen. Maar we praten hier over een ongeval met slachtoffers door een situatie die theoretisch niet had kunnen bestaan, laat Prorail, NS en de daartoe bevoegde veiligheidscommissies eerst maar eens onderzoek doen en hun verwachting publiceren.
RETROBAHN A.G.