Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Trein stopt te snel

in Elektronica en analoog

Gestart door 741230, 30 december 2022 10:17

Vorige topic - Volgende topic

741230

Hallo,

Voor mijn analoge baan zoek ik iets waardoor als ik de rijstroom onderbreek de trein nog een paar cm door rolt? Ik maak gebruik van een simpel relais met een reed contact.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Klaas Zondervan

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

bask185

Ik heb een fancy ding ontworpen wat misschien wel of niet handig voor je kan zijn. Ik ken je baan niet dus kan ik niks met zekerheid zeggen.

Echt voor de simpelheid: Condensator parallel over het reedcontact met een serie diode. Dat werkt alleen maar in 1 richting. Door een 2e diode antiparallel aan te sluiten, kan je wel de andere kant op rijden.

Ik zal het later voor je uittekenen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

741230

Ah bedankt, een condensator is waarschijnlijk wat ik nodig heb. Het probleem is dat nu de trein soms op het contact stil staat en dan werkt de schakeling niet als op het andere spoor een trein aankomt.

Het gaat om deze schakeling.




Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

hrp

#4
Erik,

Je kan ook het stroomloze stuk rail verkleinen en het reedcontact ervòòr plaatsen, daar waar de trein altijd spanning heeft.
Nu zal je lok met magneet juist stoppen boven het contact, dat daardoor ook sneller zal sneuvelen.


Ronald
Groet,
      Ronald

741230

#5
Ronald, dat zou ik eens kunnen proberen. Alleen zit de rails al vastgelijmd dus dat zal geen makkelijke oplossing zijn.

Wel een goede tip.

Dit is trouwens de hele schakeling.




Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

bask185

Citaat van: hrp op 30 december 2022 11:31
Nu zal je lok met magneet juist stoppen boven het contact, dat daardoor ook sneller zal sneuvelen.
Ik zie dat niet? Als het stuk spanningsloos wordt, wanneer de lok over het reed contact rijdt, zal de magneet altijd achter het contact eindigen.

Ik denk dat deze schakeling moet werken. Hij is in ieder geval makkelijk te proberen  ::)



Als een condensator is aangesloten op de 12V wordt hij opgeladen. Op het moment dat de trein over het reed contact rijdt, wordt de + rail verbroken met de 12V. Op date moment krijgt de rail spanning van de condensator waardoor je trein langzamer uitvalt. Misschien dat een kleine weerstand van ~10R ~ 22R ofzo in serie met de condensators handig is. Als een condensator leeg is, vormt het bij het inschakelen een kortstondige kortsluiting. Het kan misschien zijn dat je dit terug ziet in je verlichting ofzo, of dat je rijdende treinen een hopje ziet maken.

Also, schakelt die wissel nu niet te vroeg?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

741230

#7
Bedankt Bas,

De reed contacten die ik nu gebruik zijn nogal gevoelig. En als de loc langzaam rijdt stopt deze meteen nadat je erover bent gereden. Dan staat de magneet nog boven het contact. Een stopsectie maken voor de loc alleen ipv het hele opstelspoor zoals ik nu heb gedaan is ook een oplossing voor het probleem, ik moet dan wel de reed contacten verplaatsen, dat lukt nog wel en ik moet een spoorstaaf doorslijpen met de dremel of knippen als dat lukt en dan iets van isolatie ertussen.

En de reed die de wissels schakelt moet natuuurlijk wel op die plaats liggen waar de hele trein al de wissel is gepasseerd.

Die condensator is dat een gewone condensator? En ewaarom precies de weerstand? en heb je dit getekend voor een bedrijf 1 kant op? Ik gebruik deze schakeling ook maar 1 kant op dus hoeft niet persé ook te werken als je rijrichting wisselt.

De meest makkelijke oplossing is de rijsnelheid verhogen, dan werkt het ook goed, maar dan rijden de treinen eigenlijk sneller dan ik wil. Dat toont niet zo mooi.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Reinout van Rees

Bas, kun je de richting van de condensatoren even controleren? Iemand PB'de dat de rijrichting naar links was en de rechter spoorstaaf in rijrichting dan de plus is. En daar heb jij de min van de condensator aan getekend. Dat zal omgekeerd moeten?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

bask185

#9
De polariteit van de condensators is hartstikke prima. Ik heb ook rood gekozen voor de positieve rail en blauw voor de negatieve rail. En ik heb keurig de +12V aangeven en de condensators hebben ook + en -.

Alleen ik had een rijrichting naar rechts in mijn hoofd, ik weet niet waarom, waarschijnlijk omdat ik altijd van links naar rechts lees en denk. it is the order of things.

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

Ik kies meestal voor een rijrichting van rechts naar links. Waarom? Dan zit de plus boven en lopen de stromen netjes van boven naar beneden. Vind ik overzichtelijker. Maar het is maar net wat je gewend bent.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Patrick Smout

Het is te overwegen om telkens 2 condensatoren antiserie te plaatsen. Als de polariteit van de rijspanning in het oog gehouden wordt is dit overbodig. Als er gebruik gemaakt wordt van "een rijspanning" dan is een antiserie schakeling voor de leek toch een veiligere oplossing die ook toelaat om in de omgekeerde zin te rijden.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

741230

Bas evengoed bedankt voor het schema. Rijrichting naar rechts dus op dit schema. Ik heb nog wel vragen:

Die condensator is dat een gewone condensator?

En waarom precies de weerstand? en heb je dit getekend voor een bedrijf 1 kant op? Ik gebruik deze schakeling ook maar 1 kant op dus hoeft niet persé ook te werken als je rijrichting wisselt.

En nu ben ik toevallig zelf een leek, kan ik in deze setup helemaal niet achteruit rijden of alleen de schakling niet gebruiken bij achteruit rijden?


Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

bask185

CiteerDie condensator is dat een gewone condensator?
Een elektrolytische als elco. Ik kan je niet vertellen hoeveel uF je moet hebben. Ik zou beginnen bij 1000uF (micro Fahrrad).

CiteerEn waarom precies de weerstand?
Omdat een lege condensator  kortstondig een kortsluiting vormt. Je voeding zou het iets fijner vinden. Maar met slechts 1 of 2 condensators heb je er wss niet eens last van. De weerstand is niet getekend.

Citeerkan ik in deze setup helemaal niet achteruit rijden
Je eigen schakeling zou er voor zorgen dat de wissels en Relais niet goed meehobbelen.

De Elco's zouden exploderen  ;D. Die kan je beschermen met een diode.

Mvg,

Bas



Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Patrick Smout

Citaat van: 741230 op 31 december 2022 08:07
En nu ben ik toevallig zelf een leek, kan ik in deze setup helemaal niet achteruit rijden of alleen de schakling niet gebruiken bij achteruit rijden?
Je kan de schakeling geschikt maken voor 2 richting verkeer door telkens 2 condensatoren in antiserie te schakelen (dus plus aan plus of min aan min, welk van de 2 je kiest maakt niet uit). Door ze zo te schakelen maak je een elco polariteitsongevoelig en kan je trein beide kanten uit met uitloopvertraging. In totaal heb je dan 4 condensatoren nodig. Enige nadeel is dat de totale capaciteit van 2 identiek in serie geschakelde condensatoren halveert. De maximale spanning die het geheel kan hebben wordt dan weer wat groter ( bij identieke condensatoren de som van beiden).

Een enkele diode zal.je schakeling wel kunnen beschermen tegen verkeerd gebruik maar laat nog geen 2 richting verkeer toe.

Ik denk dat Bas het plaatje snel wel kan aanpassen voor je.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout