Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Trein stopt te snel

in Elektronica en analoog

Gestart door 741230, 30 december 2022 10:17

Vorige topic - Volgende topic

Remunj

Citaat van: bask185 op 31 december 2022 09:45
Een elektrolytische als elco. Ik kan je niet vertellen hoeveel uF je moet hebben. Ik zou beginnen bij 1000uF (micro Fahrrad).
Dat is een heel klein fietsje  :angel: :angel:

Ik zou er micro farad van maken. Dat past beter bij de eenheid voor een condensator.  ;D
Gr.
Eric

bask185

#16
Fecking autocorrect. Ik had het niet eens door  ;D

Ik kom later nog met een nieuw schema. Ben nu nog druk met andere projecten en mn kid moet nu geflest worden   (y)

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

Citaat van: Remunj op 31 december 2022 12:05
Dat is een heel klein fietsje  :angel: :angel:
Bij ons op het werk noemden we een microfarad een vlooienfietsje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

741230

Hmm, 4 elco's nodig en weerstanden en diodes en dat dan 3x want 3 aparte analoge sporen. Dat geeft even stof tot nadenken.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Martijn193

Citaat van: bask185 op 30 december 2022 20:53
Afschieten  >:(, dat had meneer X hier ook mogen zeggen.

Pardon?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

bask185

#20
Zal volgende keer er een andere smiley bijzetten  :) conform algemene forumregel 2D
Zal ook beter proberen om 2B en 2K aan te houden.

We hebben ook een rapporteerknop voor deze scenario's :police:. Forum regel 7B.  Dat bespaart draadjes van ellende. FYI, die is ook al gebruikt  :-X.

Da rulez

CiteerHmm, 4 elco's nodig en weerstanden en diodes en dat dan 3x want 3 aparte analoge sporen. Dat geeft even stof tot nadenken.
Dat hangt er van af hoe graag je de andere kant op wilt rijden. Als je slechts maar 1 kant op wilt, is het niet nodig om extra moeilijk te doen toch?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

741230

#21
Ja weetje Bas, het is wel de bedoeling dat de baan zgn. "idiotproof" wordt. Dus mocht er bijv. een 3 jarige peuter aan mijn rijregelaar draaien dat dan niets kan gebeuren. Ook heb ik zelf niet zo heel veel kennis van electronica, dus ik weet niet welke weerstanden welke elco's etc. etc.

Verder maak ik nu gebruik van de Roco 42605 reed contacten en die zijn zo gevoelig, dat sommige locs niet eens een magneet nodig hebben onder de loc want het magnetisch veld wat de motor creëerd is voldoende om het relais te schakelen. Ik moet dus wel met de complete loc weg zijn van het contact. Dus dat in ogenschouw nemend ga ik denk ik even het idee van Ronald proberen.

En voor een filmpje hoe de baan eruit ziet:
https://youtu.be/spmcAJA52lI
Link naar mijn bouwdraadje mocht je meer willen zien:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103384.msg3222361104;topicseen#msg3222361104
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Reinout van Rees

Leuk om het principe in werking te zien, in dat filmpje.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

741230

Citaat van: hrp op 30 december 2022 11:31
Erik,

Je kan ook het stroomloze stuk rail verkleinen en het reedcontact ervòòr plaatsen, daar waar de trein altijd spanning heeft.
Nu zal je lok met magneet juist stoppen boven het contact, dat daardoor ook sneller zal sneuvelen.


Ronald

Bedankt man eentje geprobeerd het werkt nu perfect.  (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator