Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Piko 2023

in H0

Gestart door RodeDuivel, 30 december 2022 09:00

Vorige topic - Volgende topic

sneek

Is Piko nu echt het spoor bijster? Op de website met noviteiten van een modelspoorzaak TreintjeOost is te zien dat een Hondekop tweetjes serie 321-365  is uitgebracht in Benelux kleurstelling.

Verkeerde mal gepakt?

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Rick

Je kan niet de verkeerde mal pakken als je er maar eentje hebt. Het was deze versie of niets en kennelijk was er veel vraag naar deze versie vanuit de N-spoorders.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Gino

Tsja... als N spoorder die gewend is dat kato en tomix oa de kleinste verschillend tussen subseries nabootsen, krijg ik niet echt het gevoel dat Piko hiermee N spoorders serieus neemt

Michiel 80

Jemig wat een negativiteit. Piko zal ongetwijfeld een kosten baten analyse hebben gemaakt. Er is vraag naar een Benelux treinstel maar de oplage is kleiner dan bij H0-rijders. Het aanpassen van de mal zal dan niet hetzelfde rendement opleveren en dus wordt het niet gedaan.

Om de N-spoorders tegemoet te komen dan maar de mal gebruiken van de al eerder uitgebrachte stellen. Overigens net zo als dat bij de H0 GTW bij de Nederlandse stellen geen aanpassingen zijn gedaan tov de standaard mallen.

Je zou dus net zo goed kunnen zeggen dat ze de kleinere schaal wel serieus nemen en er aan wensen wordt voldaan. Überhaupt dat er zoveel modellen uitgebracht worden in spoor N, prachtig! (Iets zegt mij dat Kato eem grotere afzetmarkt heeft dan Piko in Nederland)

Ook Piko is een winstgevend bedrijf waar investeerders gewoon rendement willen zien. Keuzes maken dus.

Rick

De verkoop van de Benelux-Hondekop in H0 viel tegen waardoor Piko de aanpassingen in N niet wou doorvoeren, 't is dus de schuld van de 1:87 rijders.   :P
De NS 6400 is ook op basis van de G1206 dus op zich is het niet iets nieuws bij Piko maar ik vind het wel jammer. Ik vermoed wel dat het merendeel van de N-spoorders die vroegen om de Benelux-versie geen idee hebben van de verschillen met de normale Hondekoppen.

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

KNed

Op het N-spoorforum was dit eerder dit jaar bij de aankondiging een flinke domper.

Maar hoeveel N-spoorders het treinstel hierom echt laten staan weet ik niet..

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Rob Ellerman

Voor Piko is het risico op deze manier minimaal, met het gebruik van een bestaande mal is het gewoon een kleurvariant die (vermoed ik) in een kleine batch (ik weet niet wat het minimale aantal is bij Piko) in de markt is gezet. Als ie het eerste jaar minimaal verkocht wordt zal ie t.z.t. waarschijnlijk in de ramsj terecht komen.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Spoor010

"Ik vermoed wel dat het merendeel van de N-spoorders die vroegen om de Benelux-versie geen idee hebben van de verschillen met de normale Hondekoppen."

Deze redenering slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Alleen de schaal is kleiner niet het denk vermogen van de N-spoorders.   
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

Rick

Serieus?  :o  ::)

Het heeft alleen niets met het denkvermogen te maken, niet iedere modelspoorder is op de hoogte van alle details van het grootbedrijf. Of worden bijvoorbeeld mat '54 en '64 niet door elkaar gehaald?

Besselspoor

Het percentage zal echt niet anders zijn dan bij de H0 rijders. Er is alleen kans dat mensen de verschillen eerder accepteren omdat ze in kleinere schaal nu eenmaal minder opvallen maar de kenner ziet het echt wel.
Ik kocht de Piko 1200 en dat was absoluut een verademing tov de Trix versie, zelfs in N
RETROBAHN A.G.

Biessendorf

Citaat van: Martin Welberg op  6 september 2023 17:49
Oh, is er verschil dan  ???

Nee hoor!
Jouw producten zijn identiek aan die van Lars.  :angel:
Carpe Diem

hielke1501

De minitrix 1200 is zo´n 30 jaar oud, geproduceerd van 1991 tot 1998. Piko vanaf 2016 tot heden dus ja, verschil is er echt. Ik heb even zo snel geen foto bij de hand waar ze beide op staan. Maar leeftijdsverschil doet ook veel met technieken.

De vraag was vanuit N-spoorder dusdanig dat Piko besloot om gehoor te geven aan deze wensen. Zoals @Michiel 80 en @Rick al zeggen, hebben ze besloten vanwege het HO model om de bestaande mallen te gebruiken waardoor ze uiteindelijk (even simpel gezegd) enkel de kleurstelling te hoeven wijzigen. Toen deze werd aangekondigd heb ik een klein gat in de lucht gesprongen maar toen ik de foto zag dacht ik dat het ging om een fotobewerking ter illustratie. Navraag bij mijn hofleverancier leerde mij dat dit geen fotobewerking was maar ook het uiteindelijke model zal zijn, waarna ik het gat weer snel gedicht heb. Weer wat later heb ik vernomen dat Piko er ook expliciet bij ging vermelden dat het model als basis de normale hondekop uitvoering is maar in benelux jasje, geen idee of dit ook is gebeurd.

Ik ben een paar jaar geleden bijna 2 uur bezig geweest om een vriend van mij de verschillen uit te leggen tussen Mat. 54 en Mat. 64. Ik moet wel erbij vermelden dat hij verder niks met treinen heeft. Mat. 57 heb ik die avond maar buiten beschouwing gelaten.

Martin Welberg

Citaat van: Biessendorf op  6 september 2023 19:25
Nee hoor!
Jouw producten zijn identiek aan die van Lars.  :angel:

Hmmm, wel dezelfde grondstoffen. Maar goed, voor mij is een trein een trein en ziet die Benelux er aardig uit als op een plaatje wat ik gezien heb.

Benelux "Hondekop" passeerd Antwerpen-Berchem op 28 juli 1981 by Johny Brauns, on Flickr

Gouda

Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.