Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Bezetmelderdetectie rijtuigen of wagons werkt niet goed met weerstanden

in Elektronica en analoog

Gestart door erikkral, 27 december 2022 10:07

Vorige topic - Volgende topic

erikkral

Dag allemaal,

Nu het digitaal rijden echt van start is gegaan, is het leuk om niet alleen locs te laten rijden maar ook die locs een paar rijtuigen of wagons mee te geven. Het is dan van belang dat het laatste rijtuig of wagon ook gedetecteerd wordt door de bezetmelders.

Ik heb gebruik gemaakt van de encyclopedie en daarin wordt vermeld dat in plaats van verlichting (die wel wordt gedetecteerd) ook een 20k weerstand geplaatst kan worden tussen de laatste assen.
Ik heb dat gedaan, maar dat werkt niet (goed).

Bakwagen
Bij de bakwagen werkte het af en toe, maar de weerstand verschuift af en toe van helemaal naar links of de andere keer naar rechts. Ik had het idee dat het daardoor de ene keer wel werkt en de andere keer niet. Daarom heb ik wta krimpkous om de as gekrompen om de weerstanden in positie te houden maar dat maakt voor de detectie niet uit. Het wordt niet gedetecteerd.

DDM
Bij de Lima DDM gebeurt er helemaal niets, geen detectie of wat dan ook. Ik heb het eerst met 1 20k weerstand gedaan. Toen deze niet gedetecteerd werd, heb ik er een tweede 20k weerstand bij gezet. MAar helaas, dat werkt niet.

Ik heb geprobeerd zo netjes mogelijk te werken maar misschien moet ik het anders of nog beter doen. iemand tips?

p.heinst

de islolatie op de assen zitten aan beide assen op dezelfde kant en daardoor kan er geen stroom lopen, een van de assen omdraaien

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Ronald69

Ik en bij ons op de vereniging gebruiken al jaren Graphit. Wielen aan de binnenkant insmeren met een kwastje. Dubbelgeïsoleerde wielen ook de as insmeren.
Grt, Ronald.

Waalspoor

Ik gebruik een (combinatie van een of meer) weerstand(en) met een totale waarde van ongeveer 2 kohm tussen de asjes en wikkel de draadjes van de weerstanden strak om de metalen asjes heen.
Uiteraard met de geïsoleerde wieltjes niet aan dezelfde kant, zoals hierboven al is aangegeven.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

Klaas Zondervan

Citaat van: VvKan op 27 december 2022 10:33
....zo zou ik een weerstand nooit plaatsen, omdat er geen enkele veerkracht op de draadjes van de weerstand staat.  Dus er is geen betrouwbare verbinding.
Waarom moet er veerkracht zijn? De aansluitdraden van de weerstanden liggen los op de assen. Daardoor is er minimale wrijving. Soms verliezen ze het contact even, daarom zet ik er altijd 2 naast elkaar. En dan geen 20k, maar 10k. Dus als ze allebei goed contact maken is dat samen 5k.

Ik heb zelf deze manier van detectie bedacht en pas het al jaren toe zonder problemen. Daarbij komt dat ik detectors heb die bijna direct aanspreken, maar bij het wegvallen van de stroom nog een seconde blijven hangen. Daardoor is het geen probleem als er kortdurende stroomonderbrekingen zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Ronald69

Citaat van: Henk Veenstra op 27 december 2022 10:34
Ronald,

Is het geen spuitbus dan?

mvg Henk

Ja, je spuit een klein beetje in een bakje en met een kwastje smeer je de wielen aan de binnenzijde in.

Donkergrijs is "verse" Graphit, lichtgrijs is opgedroogd.

En, niet geheel onbelangrijk, de wielen regelmatig schoonmaken met een wattenstaafje met wasbenzine o.i.d.
Grt, Ronald.

Peter Kleton

Mss zie ik het verkeerd ,maar zo te zien zijn de wielen allebei aan de zelfde kant geisoleerd en andere kant zitten ze geleidend op hun as.
Maar zo zal er nooit stroom kunnen  lopen van het ene wiel naar het andere ,dus ook niet van de ene rail naar de dere!
Als je nu een van de twee assen omkeert  ,zal het al wat beter gaan.
Maar het is nog beter als je die  " zwevende " weerstanden weghaalt en de isolatie van de wielen met een SMD weerstand overbrugt.
Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

ruudns

??? geven al die weerstanden van 10k geen ellende als je veel wagons hebt? Dan heb ik het over 100 of meer goederen wagens.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

Het gaat niet over 100 of meer wagens. Alleen de laatste wagen van een trein hoef je te detecteren. En bij een lange trein misschien nog één halverwege.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

henk

Om welke 'ellende' zou het dan moeten gaan? Hier hebben de meeste wagens een weerstand. Niks geen ellende. Bij 10K praten we over een verbruik van 1,5 mA per wagen. Zelfs bij 100 stuks kan het dus nooit meer zijn dan 150 mA totaal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

Ruud, kan je heel makkelijk berekenen. 19V / 10k = 1,9mA. 100 wagons => 190mA  :police:
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

erikkral

Citaat van: p.heinst op 27 december 2022 10:18
de islolatie op de assen zitten aan beide assen op dezelfde kant en daardoor kan er geen stroom lopen, een van de assen omdraaien

Gr Piet

Jep, dat was het bij de DDM! Na omdraaien werkt het.
Ik ga het eerst zo proberen, met deze weerstanden, SMD-tjes kopen kan altijd nog.
SMD-tjes zijn niet zo duur maar die geleidende lak is best aan de prijs.

@Klaas, heb jij nog een tip voor de twee weerstanden bij bakwagen beter vast te zetten? Ik denk dat dat de reden is waarom de bakwagen niet gedetecteerd wordt...

Klaas Zondervan

Erik, bij de bakwagen heb je 2 weerstanden van 10k in serie. Dat levert 20k op en ik vermoed dat dat net te weinig stroom trekt om de detector betrouwbaar te laten aanspreken.
Ik zou beide weerstanden verlengen met een blank draadje zodat ze allebei de afstand tussen de assen kunnen overbruggen. En ze dan naast elkaar om de assen buigen.

Ik zie dat je de lussen om de assen dichtsoldeert. Dat is niet nodig. Gewoon 1 keer om de as buigen zodat ze er niet af kunnen vallen. Meer is niet nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel