Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Bezetmelderdetectie rijtuigen of wagons werkt niet goed met weerstanden

in Elektronica en analoog

Gestart door erikkral, 27 december 2022 10:07

Vorige topic - Volgende topic

Met een sik

Citaat van: bask185 op 27 december 2022 11:35
Ruud, kan je heel makkelijk berekenen. 19V / 10k = 1,9mA. 100 wagons => 190mA  :police:

Ik kan er ontzettend naast zitten maar: 100 weerstanden van 10.000 Ohm parallel geschakeld is volgens mij 10.000/100 = 100 Ohm. Bij een spanning van 19 volt zou dat een stroom 0,19 A opleveren.

Aangezien Klaas er meer van weet dan ik:

@Klaas, klopt dit?
Groet,

Gerard

henk

Ben niet Klaas maar 0,19A is hetzelfde als 190 mA.
Dus ja, het klopt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

erikkral

Citaat van: Klaas Zondervan op 27 december 2022 11:55
Erik, bij de bakwagen heb je 2 weerstanden van 10k in serie. Dat levert 20k op en ik vermoed dat dat net te weinig stroom trekt om de detector betrouwbaar te laten aanspreken.
Ik zou beide weerstanden verlengen met een blank draadje zodat ze allebei de afstand tussen de assen kunnen overbruggen. En ze dan naast elkaar om de assen buigen.

Ik zie dat je de lussen om de assen dichtsoldeert. Dat is niet nodig. Gewoon 1 keer om de as buigen zodat ze er niet af kunnen vallen. Meer is niet nodig.

Dag Klaas,

Jij bent beter in het berekenen en toepassen van weerstanden dan ik.
Met mijn boerenverstand dacht ik van meer is beter, en 40k is dus beter dan 20k, maar dat is natuurlijk niet zo, de stroom wordt alleen maar kleiner.

Voor wat betreft de bakwagen ga ik jouw tip toepassen. Maar ik denk dat ik daarvoor niet het juiste blanke draad in huis heb, ik heb alleen maar soepel draad en geen stug draad wat mooi recht blijft zitten. Ik denk eraan om vier weerstanden van 5k te nemen en twee paren in serie te zetten. De pootjes van de weerstanden zijn lang genoeg om ze om de assen te buigen.

Waalspoor

Ik weet niet welke bezetmelder TS gebruikt, maar mijn ervaring is dat de DR4088 genoeg heeft aan een weerstand van 10 kohm voor een melding en dat je bij de X16 van Roco 2,2 kohm moet gebruiken, anders reageert deze laatste niet.
Nu gaat er vast iemand schrijven dat je de gevoeligheid van de X16 kan vergroten. Dat weet ik wel, maar daar ben ik te lui voor.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

erikkral

Citaat van: Waalspoor op 27 december 2022 14:31
Ik weet niet welke bezetmelder TS gebruikt, maar mijn ervaring is dat de DR4088 genoeg heeft aan een weerstand van 10 kohm voor een melding en dat je bij de X16 van Roco 2,2 kohm moet gebruiken, anders reageert deze laatste niet.
Nu gaat er vast iemand schrijven dat je de gevoeligheid van de X16 kan vergroten. Dat weet ik wel, maar daar ben ik te lui voor.

Ik gebruik ArLoco bezetmelders in combinatie met Okkie-stroomdetectieprintjes.
In de handleiding daarvan staat het volgende over het testen:

ik ga maar eens testen met 10k weerstanden onder de rijtuigen...

ruudns

Citaat van: Met een sik op 27 december 2022 13:32

Ik kan er ontzettend naast zitten maar: 100 weerstanden van 10.000 Ohm parallel geschakeld is volgens mij 10.000/100 = 100 Ohm. Bij een spanning van 19 volt zou dat een stroom 0,19 A opleveren.

Aangezien Klaas er meer van weet dan ik:

@Klaas, klopt dit?

Dat is dus wat ik in gedachte had ;D Bij meer dan 100 wagons wordt de totale parallel geschakelde weerstand behoorlijk klein en dus de stroom steed groter.
Waarop Klaas een voor mij duidelijk antwoord had: Niet elke wagon in de trein voorzien van een weerstand, doch enkele wagens per trein. Personenwagens kan ik dus al overslaan daar die allemaal ledverlichting hebben die constant brand  (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

henk

Maar Ruud 0,19A (190 mA) komt pakweg overeen met de verlichting in één passagierstrein van zeg zes rijtuigen.
Als het niet nodig is al je wagens van een weerstand te voorzien, hoef je dat natuurlijk ook niet te doen. Maar het leidt niet snel tot stroomgebruik waar je centrale/booster erg van onder de indruk is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

Citaat van: ruudns op 27 december 2022 20:25
Personenwagens kan ik dus al overslaan daar die allemaal ledverlichting hebben die constant brand  (y).
Dat werkt natuurlijk alleen als elke wagen zijn eigen stroomafname heeft. Als je de stroom via de koppelingen b.v. uit de locomotief haalt, dan helpt het niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

ruudns

Alle rijtuigen nemen stroom af van alle assen.
Ik heb alleen stroomvoerende koppelingen op de LSM Benelux trein zitten, die is nl wel geschakeld dmv een functiedecoder en neemt verder wel stroom af van alle assen.

Alleen goederenwagens met sluitlicht nemen verder stroomaf van de assen en verder één postwagen die de markin MP3000 van extra voeding voorziet via een stroomvoerende koppeling.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).