Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Brawa verlichting bromt

in Elektronica en analoog

Gestart door Stefan88, 10 december 2022 14:33

Vorige topic - Volgende topic

Stefan88

Hallo,

Ik heb van brawa d zugwagens met de verlichting strip
Nu maakt de strip een brommend geluid

Iemand een idee?

[/size]

Dave.......

Horen die lipjes voor de stroomafname niet op de print?
Dus op de hoeken bij J6 enzo?
En zitten er de goede assen onder?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Stefan88

De lipjes zitten ook precies op de j6 enzo kan overigens niet anders

Goede assen?? Ik gok van wel is allemaal gelijkstroom

Verlichting brand ook gewoon maar hij gaat brommen vanaf de 30 (op oude fleischmann trafo)  even om te testen
Rij zelf digitaal

Menno

Ik heb geen idee van de opbouw van die print, maar ik zie enkele keramische condensatoren zitten. Die kunnen gaan trillen (onzichtbaar) en daarmee geluid veroorzaken.

Eventueel zou je met een stokje op onderdelen en dat stokje weer tegen je oor houden kunnen luisteren waar het vandaan komt als je dat écht wil weten, maar daar je zelf al zegt dat je digitaal rijdt, vermoed ik dat het daarbij opgelost is.

Stefan88

Dus eigenlijk denk je dat wanneer hij op een digitale baan staat het probleem zichzelf oplost?

Ik heb 4 van die wagens met 4 van die setjes maar allemaal maken ze dat geluid

Ik ga het digitaal proberen vd week

Overigens zit hier geen condensator op tegen flikkeren is er iemand die zoiets hierop bij aangesloten heeft?

Dat scheelt natuurlijk enorm tegen het flikkeren

25v   220 uf 

Stefan88

Op de digitale baan zelfde verhaal
2 draadjes rechtstreeks zonder wagon ook

Klaas Zondervan

Van keramische condensatoren die geluid maken heb ik nog nooit gehoord. Daarmee wil ik niet zeggen dat het onmogelijk is.
Om de bron van het geluid op te sporen hoef je waarschijnlijk geen stokje tegen je oor te houden. Als je een vinger op een geluidmakende component houdt zal het geluid veranderen of misschien helemaal verdwijnen. Dus gewoon de componenten stuk voor stuk aanraken en luisteren wat er gebeurt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

EddyK

Citaat van: Stefan88 op 10 december 2022 15:27
vanaf de 30 (op oude fleischmann trafo)  even om te testen
Fleischmann FMZ trafo toevallig? Die geven door dat FMZ wel vaker gekke bijwerkingen.
Eddy

Stefan88

Oude fleischmann trafo  nee geen fmz gewoon analoog
Digitaal met ecos centrale zelfde probleem
Bij 1 vd 4 kan ik geloven
Maar ze brommen allemaal

Klaas Zondervan

Heb je al geprobeerd door je vinger er op te leggen er achter te komen welke component bromt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Geert2

Even PCB op bovenstaande foto bekeken. De LED's staan allemaal parallel, dat betekent relatief hoge stroom die transistor O1 moet schakelen.
Dat schakelen gaat vermoedelijk via PWM  met constante frequentie aangestuurd door U1.
De bedoeling van deze schakeling is om de lichtintensiteit van de LED's constant de houden onafhankelijk van de voedingspanning. 
De positie van O1 met de vlakke kant tegen PCB gedrukt is mogelijk bron van gebrom? Het is wel vreemd dat alle schakelingen dit hebben.

Maar ik kan er ook compleet naast zitten...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Stefan88

Ik kom er gewoon niet achter of uit
Alles met een stokje langs gelopen of er iets trilt maar niks
Ik heb wel het idee dat er af en toe een hele kleine flikkering in de leds zit
Een die je bijna niet ziet
Wel alle leds tegelijk soort trilling in het ligt

Als ik een filmpje maak zie je duidelijke flikkeren wat je niet of nauwelijks ziet met blote oog

Klaas Zondervan

Een filmpje kan je op het verkeerde been zetten. De leds worden bijna zeker met PWM aangestuurd, En als dat niet precies gelijk loopt met de camerabeeldjes, dan zie je een flikkering in het resultaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Stefan88

Het is vooral vreemd dat ze het alle 4 doen
Zowel digitaal als analoog

Klaas Zondervan

Waarom is dat vreemd? Als er een reden is waardoor het ding bromt, dan is het logisch dat ze het allemaal doen.
Wij kunnen op afstand niet zien of horen waardoor het komt. Dat zal je toch echt zelf moeten doen. Je zegt dat je de zaak met een stokje bent nagelopen, maar heb je ook geprobeerd om het geluid te dempen door er je vinger op te leggen?

En dan nog iets, weet je zeker dat het geluid uit de verlichtingsprintjes komt? Kan het niet uit de voedende trafo komen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel