Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer

in Trams en smalspoor

Gestart door gdh, 6 november 2022 18:07

Vorige topic - Volgende topic

sneek

Wel stevig, zo gaat het dak er niet af aan de winderige Zuiderzee ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

cor_b

Weer een bouw werk om van te genieten
Kozijnen zijn zeer netjes gemaakt

Cor

NS-Daniël

Citaat van: gdh op 12 november 2022 15:18
Hoi Daniël, ik ken mij nog een rijtje huizen herinneren die bij bij de zuivelfabriek hoorde. Heb je daar gewoond?
Het tracé is nog goed bewaard gebleven. Volgens mij ook mede door de hoofdgasleiding die er door heen loopt.

Nee, die huizen stonden al jarenlang leeg en waren voor de arbeiders van de nabijgelegen melkfabriek. Die sloot in 2000, waarna die huizen (ik denk) nog zo'n 8 jaar leeg hebben gestaan. Gekgenoeg had die fabriek (open in 1912) geen spooraansluiting, maar die in Scharsterbrug wél.

Ik woonde in de naastgelegen wijk met straten vernoemd (Frysk) naar het spoor: De Buffer, It Sein, It Perron, Oer it Spoar... Het tracé is inderdaad nog goed te herkennen en heeft ook nog behoorlijk wat resten achtergelaten! (y)

gdh

Citaat van: MOVisser op 13 november 2022 14:50
Ziet er zeer goed en verzorgd uit.
bedankt!
Citeer
Maar om nu 4 mm MDF te gebruiken voor het dak is wel heel erg.
Het voelt nu een beetje als een misdaad :)
2mm had ook prima gekund maar het maakt voor het eindresultaat niet zoveel uit in dit geval.
Een 4mm mdf plaat is voor 3 euro bij de plaatselijke bouwmarkt vandaan vrij snel voor handen en met de invalzaag is dit materiaal ook prima te bewerken.
Maar ik begrijp wel dat de keuze voor 2mm in de modelbouw meer voor de hand ligt.

Citaat van: NS-Daniël op 13 november 2022 23:20
Gekgenoeg had die fabriek (open in 1912) geen spooraansluiting, maar die in Scharsterbrug wél.
Wel eens ergens gelezen. Eens zien of er ook beeldmateriaal van is. Wel leuk!
Citeer
Ik woonde in de naastgelegen wijk met straten vernoemd (Frysk) naar het spoor: De Buffer, It Sein, It Perron, Oer it Spoar...
Toch leuk dat de straatnamen hier nog naar de historie verwijzen.

stap 9:
Dak deel 2
Op de oude foto's van het tramcomplex te Lemmer is te zien dat er dezelfde pannen zijn toegepast als op de in de buurt staande sluiswachters woningen van de Lemstersluis.
Deze gebouwen stammen ongeveer uit dezelfde periode. Hier maar even het dak op voor verder onderzoek ;).





De pan is van het type Lucas IJsbrands & Zoon uit Makkum.
Mogelijk door de stormvastheid zijn deze veelvuldig terug te vinden aan dit stukje winderige Zuiderzee.

Dakplaten met deze pannen zijn helaas voor de modelbouw niet in de handel. Ook goedgelijkende heb ik niet kunnen vinden. 

Het is een vrij vlakke pan, dus ik zag wel mogelijkheden om hierbij in de buurt te komen.
In CAD werd 1 pan uitgetekend. Deze een aantal keer koperen links en rechts en naar boven en beneden zodat er een dakvlak gevuld kunnen worden. 

Dit is met de snijplotter gegraveerd op 0,5mm styreenplaat.



Om er enig effect te in krijgen moet het geultje in de pan er een beetje uit gesneden worden.
De geultjes er uit snijden bleek wel een tijdrovend klusje te zijn. Een tweede poging met een graveer pen te verdiepen bleek iets sneller te gaan.
Het geheel in de grijze primer gespoten en daarna de verdiepte geultjes zwart geschilderd om er wat diepte in te krijgen.




Na het drogen middels drybrushen met Vallejo 102 Ger. Fieldgrey WWII.
de pannen een grijs-groene kleur gegeven. 
Met oranje dakpannen was er een patroon gelegd dat je wel vaker zag bij spoorgebouwen.
Met behulp van oude foto's het patroon uitgedokterd en met oranje Vallejo 131 - Orange brown de pannen ingekleurd.
Met nog wat kleine tintverschillen breng ik er later nog wel wat nuance in.


Huup


Edsko Hekman


Sven

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

grove den

Mon  mon, mon...wat een mon nikkenwerk en ik blijf het schitterend vinden .  :)
Chapeau! (y)
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/


gdh

Bedankt voor de reacties!

stap 10:
Je kunt niet continue met monnikenwerk bezig zijn, dus tussendoor ook even andere zaken aan het station gedaan:
plaatsnaam
Uit foto's blijkt dat er in het begin geen plaatsnaam op het station gestaan heeft. Dit is er later er op geschilderd.
Hoe, wat en wanner heb ik niet precies kunnen herleiden.
Ik vind dat er een plaatsnaam op het station hoort te staan en dus gaat deze op de gevel geschilderd worden.
Op een foto (met daarop een motorrijtuig) is deze tekst goed te zien.



De foto is ingeladen in CAD en op de juiste schaal zijn de letters overgetrokken.
Op de gevel is het vlak wit geschilderd.
Op een stukje styreen is een stukje schilderstape geplakt met daaroverheen de letters uitgeprint op papier.



De letters uitgesneden zodat er een masker van tape overblijft.



De tape op de wand geplakt en met zwarte verf aangestipt.




Ben tevreden met het resultaat :).


NS-Daniël


gdh

Stap 11:
Goten en windveren
Verder met het plaatsen van de goten.
Door een aantal stripjes styreen te snijden volgens eerder geplaatste schets wordt de gootconstructie gemaakt.
Deze gelijmd op het mdf waarbij goed gelet wordt dat dat hoogten overal gelijk zijn.
Het dak van het stukje uitbouw is met styreenplaat inelkaar gezet.
De dakpanplaten zijn een beetje op maat gesneden, de finetuning komt nog.




Aan de kopgevels zijn de windveren geplaatst en ook het wolfseind van het dak is bepaald.



Vervolgens zijn de goten en kilgoten zwart geschilderd.


Sven

Jij hebt toch een Silhouette snijder? Je had maskeertape gewoon op de snijplaat kunnen leggen en de machine de letters laten uitsnijden. En dan stempelen. Je kunt deze methode ook gebruiken om een precies masker te maken voor een te spuiten model.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

gdh

Je hebt gelijk, Toen ik er al mee bezig was zat ik mij dat ook te bedenken. Iets voor de volgende keer :)

Edsko Hekman