Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer

in Trams en smalspoor

Gestart door gdh, 6 november 2022 18:07

Vorige topic - Volgende topic

Huup

Het nadeel van kristal clear is dat t aan de randen opstaat, gelijk een goed glas wijn. Naast dat goede glas geef ikzelf de voorkeur aan simpel doorzichtig plastic plaat. Bevalt me veel beter.
Ik heb t vermoeden dat dat ook geldt voor de fijne verglazing die Geert heeft gebruikt.

gdh

#91
Bedankt voor de complimenten.

Kristal clear, misschien moet ik dat maar eens aanschaffen. Denk overigens dat het voor dit glas niet heel geschikt geweest zou zijn. wellicht in andere situaties wel.

stap 26:

Retirade gebouw deel 1
Heb de beglazing van de kap nog van een paar ribben voorzien maar was na de werkzaamheden aan het stationsgebouw wel even toe aan wat afwisseling.
Wel alvast een aantal dakvensters voor het stationsgebouw geprint.

Aangezien ik het retiradegebouw al eerder eens voorbereid heb leek het mij wel aardig om hier vandaag eens een begin aan te maken.

Naast het perron bevonden zich twee kleine gebouwtjes; De oliebergplaats en het retirade gebouw (toiletgebouw).
Hiervan zijn wel tekeningen te vinden waarvan ik denk dat het standaard gebouwtje was bij de NTM.
Als ik inzoom op een oude foto is dit gebouw volgens deze tekening gebouwd alleen het dak is wat steiler uitgevoerd.
Denk dat dit ook beter past het stationsgebouw.



De bouw is in principe gelijk als van het station (met uitzondering van de 4mm dik mdf).
In het kort: 
De gevels uitgesneden uit steentjes plaat.
De plint opgedikt met een strookje 0,5mm dik styreen er achter, de hoeken van de gevels voorzien van een afschuining.
De rollagen gegraveerd met de plotter en de kozijnen 3D geprint.



Het geheel in de grijze primer, het metselwerk gedrybrushed en een aantal stenen van een ander tintje voorzien.



Sven

Het wordt werkelijk fan-tas-tisch. Top niveau.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Spoor010

Nu we toch bijna aan het einde van 2022 zijn.
Persoonlijk vind ik dit het mooiste zelf gebouwde gebouw van 2022!   (y)
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

Met een sik

Hier sluit ik me van harte bij aan (y)
Groet,

Gerard

Huup

Citaat van: Spoor010 op 30 december 2022 19:18
Nu we toch bijna aan het einde van 2022 zijn.
Persoonlijk vind ik dit het mooiste zelf gebouwde gebouw van 2022!   (y)
Das een mooie tip  oor een eindejaarsbokaal 🙃

gdh

#96
Dank voor de complimenten.
Helaas was het gebouw in 2022 nog niet gereed, maar voor de bokaal van 2023 doe ik graag mee.

Met het stationsgebouw ben ik inmiddels al een heel eind. Een aantal details moeten nog, hier zal ik nog een to-do lijstje voor maken zodat ik ze kan afstrepen.


Het retirade gebouwtje is ook bijna af, ook hier nog enkele details te doen. 





Stap 27

Remise voor personenwagens
deel 1
Gezien ik nu toch met de bijgebouwen bezig ben, ben ik intussen voorbereidingen aan het treffen voor het maken van het remisegebouw voor personenwagens. 

Zonder dit gebouw mist er toch iets.
De tekeningen die ik in het archief van Tresoar vond zijn waarschijnlijk van een schetsontwerp. Leuk, maar eigenlijk kon ik hier niets mee (deze tekening is eerder al eens gepost).
Het gebouw was op deze tekening 22 meter lang met 7 traveeën.
Het gebouw was op deze tekening dus even lang als het station, Dit had wel mooier gepast maar waarschijnlijk minder bruikbaar.
Op de oude foto's is te zien dat het gebouw 10 traveeën had. Op de situatietekening meet ik het gebouw ruim 30 meter.



Op de tekening staan hoogte maten aangegeven terwijl op foto's is te zien dat de goothoogte en nokhoogte gelijk waren als die van het stationsgebouw.   


Al met al wordt het dus vanaf de foto's koppen, lagen en dakpannen tellen om de afmetingen van het gebouw te kunnen bepalen. 

De breedte op tekening was 10,1 meter. Dit houd ik gewoon aan. 

Op een foto in Rail Magazine 345 met een uitgebreid artikel over de Lemster tram stond een foto met nog een deur in de langsgevel aan de stationszijde, dus deze er ook nog in gezet.




Na een eerste studie zijn de gevels 1:87 uitgeprint en op karton geplakt. De wanden even opgezet om er een beetje grip op te krijgen. 






Na nog een aantal keer grondig door de foto's te scrollen zijn er toch nog een aantal zaken aangepast in de tekening en ook is de goothoogte nog wat beter afgestemd op het model van het stationsgebouw.
Voor zover is de tekening gereed voor bouw. Binnenkort maar eens een begin aan maken.


Biessendorf

Citaat van: gdh op  8 januari 2023 18:01
Het retirade gebouwtje is ook bijna af, ook hier nog enkele details te doen. 




Je bouwt prachtig hoor. (y)

Wellicht een leuk detail om toe te voegen is de Preisenaar een open gulp te geven.  ;D
Carpe Diem

DJV

Dit wordt wat en het wordt steeds mooier.. (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

JeroenM.

Die retirade ziet er al mooi uit!!  (y) en wat een leuk thema ook. Friesland stond bekend om haar tramlijntjes.

Kies je ook voor een bepaald tijdperk? NTM of de sikkentijd of voor beide?  :) Ga zo door!!  (y)
Mvg Jeroen

gdh

Dank voor de complimenten.
Citaat van: Biessendorf op  8 januari 2023 18:05
Wellicht een leuk detail om toe te voegen is de Preisenaar een open gulp te geven.  ;D
Tja, moet maar niet, deze Preisenaar ligt hier op m'n werkblad en zet deze zo nu en dan op de foto de naast de bouwwerken. Staat dan ook weer zo raar.  :)

Citaat van: Jeroenproj op  8 januari 2023 19:10
Kies je ook voor een bepaald tijdperk? NTM of de sikkentijd of voor beide?
Het tijdperk waarin ik deze gebouwen bouw is nog voor WOII.

In de sikkentijd is het NTM complex aardig achteruit gegaan, het werd toen door de NS geëxploiteerd en alleen nog maar gebruikt voor goederen.
De locomotieven remise werd toen als timmerwerkplaats gebruikt en de loods waar ik nu mee aan het bouwen ben was in gebruik bij een kolenhandelaar.
Daarbij werden er vele vreemde aanbouwsels bij gemaakt en het stationsgebouw is later zelfs gehalveerd.
Qua materieel ben ik nu wel aangewezen op een sik. Later wellicht eens verdiepen in wat er mogelijk is qua Henschels e.d.
Gaan we nog zien.

Stap 28

Remise voor personenwagens
deel  2
even een update:
Er is een voorraadje rollagen geplot en kozijnen geprint.
Verder is een deel van de gevels inmiddels uitgesneden en in opbouw.




Spoors

Geert,
Welke (merk/type) snijplotter gebruik je en hoe dik is styreenplaat dat je er mee kan snijden?

Groet,

Jeroen

DJV

Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

gdh

Citaat van: Spoors op 15 januari 2023 15:13
Geert,
Welke (merk/type) snijplotter gebruik je en hoe dik is styreenplaat dat je er mee kan snijden?

Groet,

Jeroen
Ik gebruik de Cameo 3
0,5mm snijdt deze bijna door, is dan een kwestie van afbreken.
ik graveer in zowel 0,5 als 1mm. styreen.
Bij 1 mm gebruik ik het graveren ook om het af te tekenen om het vervolgens handmatig te snijden. (Het is niet het meest optimale, maar ik red mij er wel mee).

Spoors

Dank je! Het ziet er prachtig uit allemaal!