Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS

in Werkspoor

Gestart door Rob Ellerman, 7 augustus 2022 17:06

Vorige topic - Volgende topic

Rob Ellerman

#30
De tweede GTR bak in wording. Voortschrijdend inzicht heeft me doen besluiten om de bodem to-be iets anders aan te pakken, zoals op de foto's te zien is. De komende tijd zal blijken welke het beste werkt. Ik wil er hierbij van uit gaan, dat de bodemplaten om wat voor reden dan ook verwijderd moeten kunnen worden. Ergens de komende dagen nog even wat styreen profielen gaan halen, want al bouwend kom ik er natuurlijk achter dat ik 2 benodigde maten nu nét niét in m'n materiaalvoorraad heb.... :(




Voor de aandachtige kijkers onder u: de witte puntjes die je op de bovenste bodemplaat ziet zijn 'verf-stempeltjes'. Het bleek dat de onderstelletjes toch niet helemaal symmetrisch waren, behalve de twee piefjes bij de koppen. En omdat ik de bufferbalken al had ge-kannibaliseerd moest ik wat anders bedenken met de bestaande piefjes. Ze kwamen nét naast de bestaande gaatjes uit, dus een toefje witte verf op de pinnetjes, onderstelletjes er op en er weer af en daar was de plaats voor de nieuwe gaatjes, vlak naast de bestaande. Maar het paste direct, dus weer wat geleerd en toegepast bij GTR nummer 2 (van te voren passen en duidelijk aangeven welke bufferbalk er afgezaagd moet worden).

Wordt vervolgd dus....

Edit: ik krijg net een berichtje van tante Pos dat de volgende twee donoren morgen zullen aankomen. Voor nummer 3, een beremd exemplaar :D. En daar blijft het dan ook bij....

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Deetrein

Dat bakje van de 'Schwerin' heeft ook andere buffers, dus deze moet/mag/kun :D je ook nog gaan vervangen Rob

Mvg, Erich
(die het leuk vind dit projectje te volgen)
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

TonM

Als ik het goed zie, hebben ze allemaal andere buffers: De Magdeburg wagens 4-zijdig open korfbuffers en de Schwerin ronde buffers.

De GTR had 2-zijdig open korfbuffers. Dus als je het historisch correct wilt hebben, moet je alle buffers vervangen.

Grtz, Ton

Rob Ellerman

#33
Oh well..... dat worden dus drie setjes 820 van MK... ;) en wederom dank heren, voor het meekijken en -denken. Het was me nog niet opgevallen. Het gaat aangepast worden, de buffers edoch ná de 27e want dan is de beurs in Houten. Vandaag komen twee donoren binnen ten behoeve van een exemplaar met remmersbordes (zonder remmershuisjes, want die zaten er in tp.3 niet meer op).

Wordt vervolgd.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

MOVisser

#34
Rob,
De eerste poefversie wordt vandaag geprint en morgen naar je opgestuurd.

Een en ander is vertekend naar de mogelijkheid tot printen.
Dwz wanddikten etc ogen wat grof, maar straks valt het je niet op.
Zowel, dan dient versie aangepast te worden (deels hertekenen dus).

Mijn voorstel tot bevestigen
     Platte bout kop lijmen op de onderkant. wielstel plaatsen en moer aanbrengen.

Te doen als geheel bij je thuis is;
Kijken of het stevig genoeg is;
Welke wielassen ga je plaatsen en hoe in de wangen van het wielstelsel op te nemen;
Welke koppeling ga je gebruiken? Kortkoppeling. Wat moet ik opnemen aan de boogie.
etc...

Ronald Visser
(allen: dit is geen eindontwerp, veel zou/kan nog kunnen wijzigen, echter binnen de grenzen van printen)



Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Montanbahn

Ronald, Ga je dit straks ook commerciëel maken, ik ben ook een paar van deze wagens aan het maken en zou ook wel geïnteresseerd zijn in een paar sets.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje


MOVisser

Mijn "werken" voor dit forum zijn altijd beschikbaar voor anderen  (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

DH1-3104

De volgende twee tekeningen was ik nog niet in dit draadje(s) tegen gekomen.

https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C7CF22E4642E0534701000A17FD

https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C7CF2324642E0534701000A17FD

Als ik met de bouw van mijn NS2400 in spoor 0 klaar ben wordt dit het nieuwe project een GTR in spoor 0 tegen die tijd zal ik een draadje open eerst maar de NS2400 afmaken.
Verder blijf ik de voortgang van Rob en Marco(VAM65) in hun draadjes volgen.  (y) (y)

Groet Ronald.
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

MathynK

Ziet er al goed uit Rob! (y)
En erg fraai getekend Ronald. Het verbaast mij altijd hoe snel jij dit soort dingen doet voor anderen. Heel mooi is dat.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Rob Ellerman

@ Ronald Visser: grote dikke WAAUUWW (y) (y) (y) ;D. Ik ga je nog even apart mailen.

@ Ronald DH1-3104: dank voor die tekeningen. Ben ik (en zeker ook veel anderen) blij mee.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

MOVisser

Mathyn,
Dank, maar jij bent toch ook leuk bezig??

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Rob Ellerman

Vandaag de eerste proefdraaistellen van Ronald binnen gekregen. Zie de foto hieronder. Ik ga dit weekend kijken en meten wat er aan eventuele aanpassingen gedaan moeten worden en bespreek dit dan weer met Ronald. Zodoende komen we er zeker uit. Dus aan het resultaat op deze foto mag nog geen enkele conclusie verboden worden. "Werk in uitvoering" dus...



Wordt vervolgd.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Edsko Hekman


Rob Bennis

Rob,

Het zal vast aan de foto liggen maar ik krijg de indruk dat de bak licht getordeerd is....

Maar leuke draaistelletjes en die maken de boel toch echt wel af.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40